General Prerequisites
The aim of the course is to present sociolinguistic aspects of bilingualism and of its educational implications. The centripetal role of education is discussed, which promotes a specific linguistic code, the "standard variety", competing with the linguistic codes brought by many students from home. Linguistic discriminations are examined at school. The concept of bilingualism is considered to be an important factor of linguistic heterogeneity in modern (Greek) school. Furthermore, the main types of bilingualism are presented. Finally, we discuss the widespread views, attitudes and ideologies in society in general and in the educational community in particular (teachers, parents, students) on bilingualism, linking them to the broader sociolinguistic phenomena of linguistic attitudes and ideologies.Particular emphasis is given on the distinction between folk (arising in immigrant settings) and elite bilingualism (associated with the learning of prestigious European languages such as German) and the language attitudes associated with these types of bilingualism.
Learning Outcomes
Upon successful completion of the course, students will be able to:
- understand basic concepts of bilingualism
- to perceive the advantages of simultaneous and maximal bilingual development
- to become aware of the social prejudices associated with bilingualism
- to distinguish the symbolic values invested to language and to assess the social inequalities with which specific uses of language are linked to education
Course Content (Syllabus)
- The concept of school language and the homogenizing mechanism of education
- The linguistic heterogeneity of students and language prejudices at school
- Conceptual clarifications of bilingualism and typologies of bilingualism
- Factors determining bilingualism
- Bilingual development theories
- Attitudes and ideologies for bilingualism
- Attitudes and ideologies for folk and elite bilingualism
Keywords
bilingualism, school, attitudes, standard variety
Additional bibliography for study
Baker, C. (2001) Εισαγωγή στη Διγλωσσία και τη Δίγλωσση Εκπαίδευση (μτφ. Α. Αλεξανδροπούλου, Επιμ. Μ. Δαμανάκης). Αθήνα: Gutenberg.
Bernstein, B (1991). Παιδαγωγικοί Κώδικες και Κοινωνικός Έλεγχος (2η έκδοση) (μτφ. Ι. Συμεών). Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Cummins, J. (1999). Ταυτότητες υπό Διαπραγμάτευση – Εκπαίδευση με σκοπό την Ενδυνάμωση σε μια Κοινωνία της Ετερότητας, (επιμ. Σκούρτου, Ε, μτφρ. Αργύρη, Σ.). Αθήνα: Gutenberg.
Παϊζη, Λ.Α. & Καβουκόπουλος, Φ.Α. (2001). Η Γλώσσα στο Σχολείο: Κοινωνιογλωσσικές Διαφορές και Σχολική Πρόοδος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αθήνα: Νεφέλη.
Σελλά-Μάζη, Ε. (2001) Διγλωσσία και Κοινωνία. Η Κοινωνιογλωσσολογική Πλευρά της Διγλωσσίας. Θεωρία και Πράξη. Η ελληνική πραγματικότητα Αθήνα: Προσκήνιο-Άγγελος Σιδεράτος.
Σκούρτου, Ε. (επιμ.) (1997). Θέματα Διγλωσσίας και Εκπαίδευσης. Αθήνα: Νήσος.
Τριάρχη-Herrmann, B.(2000). H Διγλωσσία στην Παιδική Ηλικία: Μία Ψυχογλωσσολογική Προσέγγιση. Aθήνα: Gutenberg.
Τσοκαλίδου, Ρ. (2012): Χώρος για δύο. Θέματα διγλωσσίας και εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Ζυγός.