Learning Outcomes
Upon successful course completion, students will be able: 1. to understand the relationship between psychology and education with emphasis placed on preschool education, 2. become familiar with research methodology on educational psychology, and 3. acquire basic theories of learning and motivation and important principles of classroom management.
Course Content (Syllabus)
1. Theories of learning and teaching.
i. Behaviourist theories, ii. Socio-cognitive theories, iii. Self-regulated learning, iv. Cognitive and social constructivism.
2. Theories of motivation and teaching
i. Motives and anxiety, curiosity and interest ii. Maslow theory of needs, iii. socio-cognitive theories, iv. cognitive theories (achievement theory, goal attribution, causal attribution theories), v. motivation and self-determination, vi. motivation and encouragement.
3. Classroom management.
i. Children with learning difficulties and behaviour problems. Psycho-social dimensions of learning difficulties, ii. classroom rules and logical consequences, iii. classroom social discipline, children’s false aims,iv. critical-reflective classroom management.
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Elliott S, Kratochwill T, Littlefield-Cook J, Travers J. (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Gutenberg.
2. Eggen, P. & Kauchak, D., (2017). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Νέοι ορίζοντες στη μάθηση και τη διδασκαλία. Αθήνα: Κριτική
Additional bibliography for study
1. O’Donnell M. A., Reeve J., Smith K. J. (2021). Εκπαιδευτική Ψυχολογία.Εκδόσεις Gutenberg.
2. Santrock W. J. (2020). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Τζιόλα.
3. Ormrod, E. J. (2020). Ψυχολογία της Μάθησης. Εκδόσεις Gutenberg.
4. Skinner, B.F. (2013). Περί Συμπεριφορισμού. Εκδόσεις Πεδίο
5. Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Α.(2011). Παιδαγωγική Ψυχολογία. Αθήνα: Διάδραση.
6. Schunk, D. H. (2010). Θεωρίες Μάθησης. Μία Εκπαιδευτική Θεώρηση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
7. Schunk, D.H., Pintich, P.R & Meece, J. L. (2010). Τα Κίνητρα στην Εκπαίδευση. Εκδόσεις Τυπωθήτω
8. Bertrand, Y. (2009). Σύγχρονες Εκπαιδευτικές Θεωρίες. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
9. Slavin, R. E. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Μεταίχμιο.
10. Φράγκος, Χ. (2006). Ψυχοπαιδαγωγική. Εκδόσεις Gutenberg
11. Woolfolk, A. (2006). Εκπαιδευτική Ψυχολογία, Εκδόσεις Έλλην.
12. Παπαηλιού, Χ. Ξανθάκου, Γ. & Χατζηχρήστου, Χ. (2005). Εκπαιδευτική-Σχολική Ψυχολογία. Εκδόσεις Ατραπός.
13. Gaonach, D. & Golder, C. (2003). Εγχειρίδιο Ψυχολογίας για την Εκπαίδευση. Τόμος Α. Εκδόσεις Πατάκη.
14. Foulin, J.N. & Mouchon, S. (2001). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Μεταίχμιο.
15. Fontana, D. (1996). Ψυχολογία για Εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Σαββάλας.