Learning Outcomes
Upon successful completion of the course, students will be able to identify and distinguish the basic theoretical concepts of Social Psychology, the socio-psychological mechanisms and processes that take place in the educational practice as well as the role of the teacher and students.
Course Content (Syllabus)
Objectives and methods in Social Psychology. Social cognitive theories. Prejudices and stereotypes. Their characteristics and function. Measuring stereotypes. Attitudes and behavior. Theories on attitudes. Change of attitudes. Measuring attitudes. Theory of social representations. Attribution theory. Positive social behavior. Interpersonal relations.
Keywords
Stereotypes, Prejudices, Group Relations, Social Identity, Attitudes, Social Representations
Additional bibliography for study
• Βοσνιάδου Σ. (επιμ.) (2000). Εισαγωγή στην Ψυχολογία, τόμος β΄, Αθήνα: Gutenberg.
• Γεωργάς Δ. (1990). Κοινωνική Ψυχολογία (τόμος α΄, β’), Αθήνα: Ελληνικά γράμματα
• Γεωργογιάννης Π. (1996). Θεωρίες της Κοινωνικής Ψυχολογίας (τόμος, Ι, ΙΙ), Αθήνα: Gutenberg
• Doise, W. Η (2005). Η εξήγηση στην κοινωνική ψυχολογία, Αθήνα: Ελληνικά γράμματα
• Hogg, M. A., Vaughan, G. M. (2010). Κοινωνική Ψυχολογία, Αθήνα: Gutenberg
• Κοκκινάκη, Φ. (2005). Κοινωνική Ψυχολογία, Αθήνα: Τυπωθητω
• Παπαστάμου, Σ. (1989). Εγχειρίδιο Κοινωνικής Ψυχολογίας, Αθήνα: Οδυσσέας.
• Παπαστάμου, Σ. (2001). Εισαγωγή στην Κοινωνική Ψυχολογία (τόμος Α’), Αθήνα: Ελληνικά γράμματα
• Παπαστάμου, Σ. (2006). Εισαγωγή στην Κοινωνική Ψυχολογία (τόμος Β’), Αθήνα: Ελληνικά γράμματα