Learning Outcomes
Understanding, analyzing and applying basic theoretical models of social psychology such as group dynamics and theory of identity and self in the field of education
• Developing communication skills, self-awareness and self-esteem in the role of teacher
• Developing research skills (design, development, development) ideas) -
• Learning and applying educational situations management (teacher-student relationships, educational community relations, teacher-parent relationships)
Course Content (Syllabus)
The course aims to understand, analyze and apply the theoretical concepts of social psychology in the field of education. In particular, emphasis will be placed on team dynamics in the classroom, the role of the teacher, experiential education and identity theory with research applications in the field of education.
Keywords
Group dynamics, role of teacher, Self, identity, experiential education
Course Bibliography (Eudoxus)
Μουμουλίδου, Μ. (2010) Μικρές ομάδες στην εκπαίδευση, Τυπωθήτω.
Wetherell, M.(2005) (επιμ.). Tαυτότητες, ομάδες και κοινωνικά ζητήματα, Μεταίχμιο.
Additional bibliography for study
• Μπίκος, Κ. (2011). Κοινωνικές σχέσεις και αλληλεπίδραση στη σχολική τάξη, Ζυγός.
• ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ, Κ. (2010), Βιωματική μάθηση και Εμψύχωση ή Ο Δάσκαλος-Εμψυχωτής (Δημοσιεύθηκε στο βιβλίο Μικρές Ομάδες στην Εκπαίδευση Αθήνα, Εκδ. Τυπωθήτω, σσ.191-202.
• Μπακιρτζής, Κ.(1999) Η δυναμική της αλληλεπίδρασης στην επικοινωνία, Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
• Μπακιρτζής, Κ. (2001). Επικοινωνία και Αγωγή, Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
• ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ, Κ. (2005), Το βίωμα και η σημασία του (Δημοσιεύθηκε στο βιβλίο Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Ο νέος πολιτισμός που αναδύεται. Αθήνα εκδ. Gutenberg, σ.73-88.
• ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ, Κ. (2005), Βασικές θέσεις για μια παιδαγωγική της βιωματικής εμπειρίας (Δημοσιεύθηκε στο βιβλίο Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Ο νέος πολιτισμός που αναδύεται, εκδ. Gutenberg, σ. 495-513, Αθήνα, 2005.
• ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ, Κ. (2008), Η χαρά της μάθησης. Περιοδικό Κοινωνία και Υγεία, τεύχος 7, σ. 54-68.
Wetherell Margaret (επιμέλεια).(2005).Ταυτότητες, ομάδες και κοινωνικά ζητήματα. Μεταίχμιο