Learning Outcomes
After the completion of the course, students will be able to:
•Comprehend the way that adverse conditions of life may influence the psychosocial development of children
•Connect theory with practice through practical applications
•Become familiarized with the possibilities and the process of supporting children
Course Content (Syllabus)
This course examines diverse adverse conditions in children’s life, such as parents’ divorce, bereavement, illness, child abuse, adoption, migration and natural disasters that may constitute risk factors in the child's development. Children’s beliefs, attitudes and psycho-emotional reactions to these conditions are presented along with educational-based interventions that early childhood educators can adjust in class in order to support them.
Additional bibliography for study
Κουρκούτας Η. Παιδιά με προβλήματα συμπεριφοράς. Παρεμβάσεις στο πλαίσιο της οικογένειας και του σχολείου. Εκδ. Τόπος, Αθήνα, 2011.
Wenar Ch., Kerig P., Εξελικτική ψυχοπαθολογία. Εκδ. Gutenberg, Αθήνα, 2008.
Τσιάντης Γ. Μανωλόπουλος Σ. (Επιμ. εκδ.) Σύγχρονα θέματα παιδιψυχιατρικής. Α’ τόμος, 3ο μέρος. Εκδ Καστανιώτη, Αθήνα, 1987.
Ντολτό Φ. Όταν οι γονείς χωρίζουν. Εκδ Εστία 1997.
Χατζηχρήστου Χ. Ο χωρισμός των γονέων. Το διαζύγιο και τα παιδιά. Εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 1999.
Νίλσεν Μ. (επιμ.) Απώλειες στη ζωή του παιδιού. Εκδ. Μέριμνα, Αθήνα, 2005.
Νίλσεν Μ., Παπαδάτου Δ. (επιμ) Όταν η αρρώστια και ο θάνατος αγγίζουν τη σχολική ζωή. Πρακτικά συμποσίου, Αθήνα, 1999.
Ντάβου Μ., Χρηστάκης Ν. Τα παιδιά μιλούν για την υγεία και την ασθένεια. Εκδ. Παπαζήση, Αθήνα, 1994.
Θέματα Ψυχοδυναμικής και Ψυχοκοινωνικής Παιδοψυχιατρικής. 2. Εκδ. Καστανιώτη. Αθήνα. 2007
Τσιάντης Ι. (επιμ. Εκδ) Ερευνητικά και κλινικά κείμενα. Τόμος 1ος. Εκδ. Καστανιώτη. Αθήνα. 1994.
Κλεφτάρας Γ. Καϊλα Μ. (επιμ. Εκδ) Από την ψυχοπαθολογία στο νόημα ζωής. Α. θεωρητικές προσεγγίσεις. Πεδίο. Αθήνα. 2009