Learning Outcomes
After successfully completing this course, students are expected to be able to (i) develop experimental materials to assess language abilities, (ii) perform simple psycholinguistic experiments, (iii) present results and (iv)interpret results of psycholinguistic experiments.
Course Content (Syllabus)
This course in an introduction to Experimental Psycholinguistics, i.e. the experimental study of human language. Firstly, students are introduced to the study of language as a cognitive function as well as to typical linguistic development. Secondly, students are presented with general issues of psychological research methodology such as measurement, sampling and factors affecting the results’ scientific validity. Thirdly, particular emphasis is given on the development of psychometric instruments for the study and evaluation of language. Language tests in various languages, especially English, Italian and Greek, are presented. Students are encouraged to employ language tests to assess linguistic proficiency in typical individuals. More specifically, they are tarined in results' presentation and analysis.
Course Bibliography (Eudoxus)
Σίμος, Π.Γ. & Koμίλη, E. (2003). Ερευνητικές μέθοδοι στην Ψυχολογία και τη Γνωστική Νευροεπιστήμη. Αθήνα: Παπαζήσης
Bογινδρούκας, Ι., Οκαλίδου, Α., & Σταυρακάκη, Σ. (Επιμέλεια) (2010). Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές: Από τη βασική έρευνα στην κλινική πράξη. Θεσσαλονίκη. Εκδόσεις Επίκεντρο.
Additional bibliography for study
Βογινδρούκας Ι., Πρωτόπαπας Α., & Σταυρακάκη, Σ. (2009). Εικόνες Δράσης: Δοκιμασία Γραμματικής και Πληροφοριακής Επάρκειας (H Ελληνική εκδοχή του Action Picture Test (Renfrew, 1997). Χανιά: Γλαύκη
Κοσμίδου, Μ., & Βλάχου, Χ. (2010). Ελληνικές Δοκιμασίες Λεκτικής Ευχέρειας: Χορήγηση -- Βαθμολόγηση -- Ερμηνεία. Αθήνα: Επιστημονικές Εκδόσεις Παρισιάνου.
Καραμίνης, Θ. Σιδερίδης, Γ. & Σταυρακάκη, Σ. (2018). Eρωτηματολόγιο Aξιολόγησης Επικοινωνιακών Ικανοτήτων. Η ελληνική εκδοχή του Social Communication Questionnaire (Rutter, Bailey, & Lord, 2003). Χανιά: Γλαύκη.
Ράλλη, Α. & Παληκαρά Ο. (Επιμ.) (2019). Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή στα Παιδιά και τους Εφήβους. Αθήνα: Guteneberg