Youth Political Action and School

Course Information
TitleΝεανική Πολιτική Δράση και Σχολείο / Youth Political Action and School
CodeΚΕ0Ε51
FacultySocial and Economic Sciences
SchoolPolitical Sciences
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodSpring
CoordinatorAntonios Papaoikonomou
CommonYes
StatusActive
Course ID600014976

Programme of Study: PPS Tmīma Politikṓn Epistīmṓn 2023-sīmera

Registered students: 0
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSElective CoursesSpring-4

Class Information
Academic Year2022 – 2023
Class PeriodSpring
Instructors from Other Categories
Weekly Hours3
Class ID
600216336
Course Type 2011-2015
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Learning Outcomes
Students are expected to understand the relationship between political action and public schools. Also they are expected to connect theory and action with the analysis of political behavior in schools and the relation of these behaviors with contemporary reality (e.g. school sit-ins). They will acknowledge student political action and signs of political disobedience.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Work autonomously
Course Content (Syllabus)
The material of the subject is structured into 3 different sections: 1. The first section will refer to basic sociological notions such as the socialization and politicization of young peple and the relationship of secondary socializing carrier in the above processes. 2. The second section will refer to ways of student political action in public schools. Student councils will be discussed. Also civic education and the way it is taught in all levels of the educational system will be discussed. 3. Finally, students unconventional political demonstration will be a central issue of this subject. The social phenomenon of school sit-ins will be presented and it will be connected with civil disobedience as it was expressed in every phase of human history.
Keywords
politicization, civil disobedience, students, schools
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures702.5
Reading Assigment401.5
Total1104
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Multiple Choice Questions (Formative)
  • Written Exam with Short Answer Questions (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Παπαοικονόμου Αντώνιος (2018) Πολιτική Ανυπακοή και Εκπαίδεση, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Ζυγός
Additional bibliography for study
Γαρυπίδης, Ν. (2011) Ανυπακοή του πολίτη και δημοκρατική αρχή: Μια κριτι-κή προσέγγιση στην αντίληψη του σύγχρονου φιλελευθερισμού για τη δικαιολογημέ-νη μη συμμόρφωση στο νόμο. Στο Η δημοκρατία μεταξύ ουτοπίας και πραγματικότη-τας: μελέτες χαριστήριες στον Ζήση Παπαδημητρίου, επιμ. Αντώνη Μανιτάκη κ.α., Σαββάλας, Αθήνα. Γιαταγάνας, Ξ. (2010) Δικαίωμα αντίστασης και πολιτική ανυπακοή: Νομιμο-ποίηση κατά νομιμότητας, Κριτική, Αθήνα. Γκότοβος, Α. (1996). Καταλήψεις: Ανορθόδοξες μορφές μαθητικής διαμαρτυ-ρίας. Αθήνα: Gutenberg. Δεμερτζής, Ν. & Σταυρακάκης, Γ. (2008). Νεολαία: ο αστάθμητος παράγοντας. Αθήνα: Πολύτροπον. Δουζίνας, Κ. (2011). Αντίσταση και Φιλοσοφία στην Κρίση. Πολιτική, Ηθική και Στάση Σύνταγμα. Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Καλογιαννάκη, Π. (1990). Πολιτική κοινωνικοποίηση και σχολείο. Σημασιο-λογική προσέγγιση και προβληματική. Νέα Παιδεία, 54, 48-60. Καρακατσάνη, Δ. (2004). Εκπαίδευση και πολιτική διαπαιδαγώγηση. Αθήνα: Μεταίχμιο. Καστοριάδης, Κ. (2010). Η Φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας, Αθήνα, Κέ-δρος. Κελπανίδης, Μ. (2012). Καταλήψεις σχολείων από μαθητές και μαθήτριες ως συνέπεια αδύναμων πολιτικών και εκπαιδευτικών θεσμών. Πανελλαδική έρευνα σε 8.335 μαθητές δημοσίων λυκείων. Στο Α. Τριλιανός, Γ. Κουτρομάνος, & Ν. Αλεξό-πουλος (Επιμ.), Η ποιότητα στην εκπαίδευση: Τάσεις και προοπτικές. Πρακτικά συνε-δρίου (σσ. 310-321). Αθήνα: ΕΚΠΑ. Μπιτσάκη, Τζ., & Τσαγγάρη, Σ. (2000). Πολιτική κοινωνικοποίηση. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Last Update
28-09-2022