Course Content (Syllabus)
Through studying the work of important screenwriters, we examine the basic motifs of these creators , the thematic cores of their work and the narrative trends of their era. Also, the methods they use during the creative procedure of writing a screenplay.
Indicatively examined:
Guillermo Arriaga,Charlie Kaufman, Cesare Zavattini, Mike Leigh, Krysztof Piesewitz,Paul Schrader,Tonino Guerra,Jan-Pierre Melville, Jean Claude Carriere, Quentin Tarantino.
(Students get in contact with their work through characteristic excerpts /scenes and films,interviews, analyses and reviews)
Course Bibliography (Eudoxus)
Αριστοτέλους Περί Ποιητικής. Αθήνα, εκδ. Εστία, 2004
Bordwell, D. & K. Thompson. Eισαγωγή στην τέχνη του κινηματογράφου. Εκδ. ΜΙΕΤ
Βαλούκος,Στ. Σενάριο. Αθήνα, εκδ. Αιγόκερως, 2002.
Kallas-Καλογεροπούλου, Χριστίνα. Σενάριο. Η Τέχνη της Επινόησης και της Αφήγησης στον Κινηματογράφο. Αθήνα, εκδ. Νεφέλη, 2006.
Campbell, J. Η δύναμη του μύθου. Αθήνα, εκδόσεις Ιάμβλιχος, 1998
Tirard, L. Masterclass. Eκδ. Πατάκη.
Additional bibliography for study
Stephen King, "Περί συγγραφής", Εκδ. Βell, 2006
Robert Mc Kee, "Story", metheum.
Linda Seger, Making a good script great, Samuel French.
Christropher Vogler, The Writer’s Journey, Michel Wiese Productions.
John Truby, Great movies : why do they work, Silman – james Press.
Cahiers du cinema, "H πολιτική των δημιουργών", εκδ. Αλεξάνδρεια, 1989