Philosophy, Aesthetics and the Interpretation of Art

Course Information
TitleΦιλοσοφία, Αισθητική και Ερμηνεία της Τέχνης / Philosophy, Aesthetics and the Interpretation of Art
CodeΥΘΦΑΕΤ1
Cycle / Level2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorAristotelis Stilianou
CommonNo
StatusActive
Course ID600017299

Programme of Study: Interdepartmental Program of Postgraduate Studies "Art and the Public Sphere"

Registered students: 0
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Historical, Political and Hermeneutical Investigations of ArtCompulsory Course1110

Class Information
Academic Year2022 – 2023
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600221172
Course Type 2021
Specialization / Direction
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
After the course, students will be able to: - Know very well the concepts of Esthetics and Philosophy of Art - Recognize the diverse theories of esthetics - Compare ancient, modern and contemporary theories of Art - Apply the theoretical models into specific cases of artistic creation
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The purpose of the course is to examine the formation and development of the concept of Esthetics and Philosophy of Art, from Ancient Greek thinkers towards nowadays. Focusing to the esthetic theories of Plato, Aristotle, Kant and Hegel, we try to point out the theoretical problems in the art's philosophical analysis on a historical perspective. We also try to study the contemporary theories of art (Foucault, Deleuze, Badiou, Rancière, etc.). We emphasize on the reading of original texts and important studies of secondary literature. Postgraduate students have to present orally a subject and to write their final paper for the course.
Keywords
Esthetics, Philosophy of Art, German Idealism, Contemporary esthetic theories
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.3
Seminars260.9
Written assigments2357.8
Total30010
Student Assessment
Description
Oral exposition in classroom and final written paper
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Summative)
  • Oral Exams (Formative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Σταυρακάκης Γιάννης & Σταφυλακης Κωστής (επιμέλεια), Το πολιτικό στη σύγχρονη τέχνη, Εκκρεμές, Αθήνα 2008.
Additional bibliography for study
- Ντιντερό Ντενί, Αισθητικά, μετάφραση Κλαίρη Μιτσοτάκη, Εστία, Αθήνα 1998. - Ντιντερό Ντενί, Το παράδοξο με τον ηθοποιό, Πόλις, Αθήνα 1998. - Μοντεσκιέ, Δοκίμιο με θέμα το γούστο, Πόλις, Αθήνα 1994. - Ρουσώ Ζαν-Ζακ, Επιστολή στον Ντ’ Αλαμπέρ (Περί των θεαμάτων), μετάφραση Γιώργος Μητρόπουλος, εισαγωγή Γιώργος Μανιάτης, Στάχυ, Αθήνα 2001. - Σαγκριώτης Γιώργος, Δόξα και παράδοξα. Για την κριτική της ρουσσωικής φιλοσοφίας του πολιτισμού και της πολιτικής, Νήσος, Αθήνα 2012. - Starobinski Jean, Ζαν-Ζακ Ρουσώ. Η διαφάνεια και το εμπόδιο, μτφρ. Κωστής Παπαγιώργης, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2005. - Kant Immanuel, Κριτική της κριτικής δύναμης, εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια Κώστας Ανδρουλιδάκης, Ιδεόγραμμα, Αθήνα 2002. - Kant Immanuel, Κριτική της κριτικής δύναμης. Η πρώτη εισαγωγή, μετάφραση Παρασκευή Μεϊντάνη-Γιώργος Ξηροπαΐδης, επίμετρο-επιμέλεια Κοσμάς Ψυχοπαίδης, Πόλις, Αθήνα 1996. - Kant Immanuel, Κριτική της κριτικής ικανότητας, εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια Χάρης Τασάκος, Ροές, Αθήνα 2005. - Hegel, Αισθητική, μτφρ. Σταμάτης Γιακουμής, Νομική Βιβλιοθήκη, Αθήνα, 2009. - Croce Benedetto, Κείμενα Αισθητικής, Ιστοριογραφίας, Δοκίμια, πρόλογος, μετάφραση, σημειώσεις Κώστας Ε. Λασηθιωτάκης, Δωδώνη, Aθήνα χ.χ. - Croce Benedetto, Breviario di estetica, ed. Laterza, 1978. - Croce Benedetto, Aestetica in nuce, ed. Laterza, 1979. - Lukacs György, Η θεωρία του μυθιστορήματος, μετάφραση Ξανθίππη Τσελέντη, επιμέλεια Γιώργος Σαγκριώτης, Πολύτροπον, Aθήνα 2004. - Λούκατς Γκέοργκ, Η θεωρία του μυθιστορήματος, μετάφραση Σεραφείμ Βελέντζας, Άκμων, Aθήνα χ.χ. - Λούκατς Γκέοργκ, Μελέτες για τον ευρωπαϊκό ρεαλισμό, μετάφραση Τίτος Πατρίκιος, Εκδοτικόν Ινστιτούτον Αθηνών, Aθήνα 1957. - Φίσερ Έρνστ, Τέχνη και ανθρωπισμός. Σπουδές στην αισθητική, μετάφραση Φούλα Χατζιδάκη, Ηριδανός, Αθήνα χ.χ. - Φίσερ Έρνστ, Η αναγκαιότητα της τέχνης, μετάφραση Φούλα Χατζιδάκη, Θεμέλιο, Αθήνα 1981. - Τρότσκι Λέον, Λογοτεχνία και επανάσταση, μετάφραση Λ. Μιχαήλ, Προμηθέας, Aθήνα 1966. - Theodor W. Adorno, Αισθητική θεωρία, μετάφραση – σημειώσεις Λευτέρης Αναγνώστου, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2000. - Μαρκούζε Χέρμπερτ, Η αισθητική διάσταση. Για μια κριτική της μαρξιστικής αισθητικής, μετάφραση Βασίλης Τομανάς, Νησίδες, Θεσσαλονίκη 1998. - Αντόρνο, Λόβενταλ, Μαρκούζε, Χορκχάιμερ, Τέχνη και μαζική κουλτούρα, μετάφραση –εισαγωγή Ζήσης Σαρίκας, ύψιλον/βιβλία, Αθήνα 1984. - Maurice Merleau-Ponty, Η αμφιβολία του Σεζάν, το μάτι και το πνεύμα, μτφρ. Αλέκα Μουρίκη, Νεφέλη, Αθήνα , 1991. - Φουκώ Μισέλ, Η ζωγραφική του Μανέ, μετάφραση Πόλα Καπόλα – Γεράσιμος Κουζέλης, νήσος, Αθήνα 2004. - Φουκώ Μισέλ, Οι λέξεις και τα πράγματα, μετάφραση Κωστής Παπαγιώργης, Γνώση, Αθήνα 1983. - Deleuze Gilles, Κινηματογράφος Ι: Η εικόνα-κίνηση, μετάφραση Μιχάλης Μάτσας, επιμέλεια Κική Καψαμπέλη, νήσος, Αθήνα 2009. - Deleuze Gilles, Κινηματογράφος ΙΙ: Η χρονοεικόνα, μετάφραση Μιχάλης Μάτσας, επιμέλεια Κική Καψαμπέλη, νήσος, Αθήνα 2010. - Heidegger, Schapiro, Derrida, Τα παπούτσια του Van Gogh. 3+1 κείμενα, εισαγωγή – επιμέλεια Νίκος Δασκαλοθανάσης, Άγρα, Αθήνα 2006. - Derrida Jacques, Κριοί. Διάλογος ατέρμων: μεταξύ δύο απείρων, το ποίημα, πρόλογος – μετάφραση Χρυσούλα Αγκυρανοπούλου, επίμετρο Γιώργος Βέλτσος, Ίνδικτος, Αθήνα 2008. - Badiou Alain, Petit manuel d’inesthétique, Seuil, Παρίσι 1998. - Ρανσιέρ Ζακ, Ο μερισμός του αισθητού, Αθήνα 2012. - Ρανσιέρ Ζακ, Ο χειραφετημένος θεατής, μετάφραση Αλέξανδρος Κιουπκιολής, Εκκρεμές, Αθήνα 2015. - Ρανσιέρ Ζακ, Δυσφορία στην αισθητική, πρόλογος, μετάφραση, επίμετρο Θωμάς Συμεωνίδης, επιμέλεια-σημειώσεις Κική Καψαμπέλη, Εκκρεμές, Αθήνα 2018. - Rancière Jacques, Το πεπρωμένο των εικόνων, μετάφραση-επίμετρο Θωμάς Συμεωνίδης, Στερέωμα, Αθήνα 2020. - Rancière Jacques, Aisthesis. Scènes du régime esthétique de l’art, Galilée, Παρίσι 2011. - Μασερέ Πιερ – Μπαλιμπάρ Ετιέν, Μια υλιστική προσέγγιση της λογοτεχνίας και της γλώσσας, μετάφραση Κλαίρη Μιτσοτάκη, Αγώνας, Αθήνα 1981. - Macherey Pierre, Pour une théorie de la production littéraire, Maspero, Παρίσι 1980. - Macherey Pierre, À quoi pense la littérature?, PUF, Παρίσι 1990. - Lilian Furst, Η προοπτική του Ρομαντισμού. Ψυχογιός, Αθήνα 2001. - Flusser, Vilem, Προς το σύμπαν των τεχνικών εικόνων, Σμίλη, Αθήνα:2008 - Foster, Hal, The Return of the Real: The Avant-garde at the End of the Century, Cambridge, Mass.; London: MIT Press, 1996. - Heinich, Nathalie, Το παράδειγμα της σύγχρονης τέχνης: δομέςμιας καλλιτεχνικής επανάστασης, Αθήνα: Πλέθρον, 2015. - Σταυρακάκης Γιάννης & Σταφυλακης Κωστής (επιμέλεια), Το πολιτικό στη σύγχρονη τέχνη, Εκκρεμές, Αθήνα 2008. - Beardsley C. Monroe, Ιστορία των Αισθητικών Θεωριών, μετάφραση Δημοσθένης Κούρτοβικ & Παύλος Χριστοδουλίδης, Νεφέλη, Αθήνα 1989.
Last Update
09-06-2023