PEDAGOGY: PRACTICE AT SCHOOL

Course Information
TitleΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ / PEDAGOGY: PRACTICE AT SCHOOL
CodeΥΜΠ2
FacultyEducation
SchoolPrimary Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorAristotelis Zmas
CommonNo
StatusInactive
Course ID600017629

Class Information
Academic Year2022 – 2023
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600227363
Course Type 2011-2015
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
1) Identify basic concepts and terms of the teaching theory and practice and recognize the various conceptual approaches of these terms. 2) Apply methods to investigate the teaching process and its structural factors. 3) Distinguish the different and alternative teaching approaches, methods and forms of design, conducting and evaluation of teaching.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
1) Introduction 2) The concepts of "didactic" and "teaching" 3) Aim of teaching and pedagogical relationship 4) Class organisation and teaching tools 5) General teaching principles 6) Forms of teaching (Part A) 7) Forms of teaching (Part B) 8) The curriculum 9) Design of teaching 10) Teaching 11) Assessment of teaching 12) Professionalism of teacher 13) Summary
Keywords
Internship, Teaching, Methodology
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Audio
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures78
Internship99
Written assigments
Exams3
Total180
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
  • Report (Formative)
  • Labortatory Assignment (Formative)
  • Συμμετοχή / Εκπόνηση δραστηριοτήτων
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Καψάλης, Α. Γ. & Νημά, Ε. Α. (2015). Σύγχρονη Διδακτική. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Additional bibliography for study
Bloom, B. S. & Krathowohl, D. R. (2000). Ταξινομία διδαχτικών στόχων. Τόμος Α΄: Γνωστικός τομέας (μετάφρ. Α. Λαμπράκη-Παγανού). Θεσσαλονίκη: Κώδικας. Ιωαννίδου-Κουτσελίνη, Μ. (2013). Αναλυτικά προγράμματα & διδασκαλία. Αθήνα: Πεδίο. Joyce, B., Weil, M. & Calhoun, E. (2009). Διδακτική μεθοδολογία - Διδακτικά μοντέλα (επιμ. Κ. Κασιμάτη). Αθήνα: Έλλην. Κασσωτάκης, Μ. & Φλουρής, Γ. (2013). Μάθηση και διδασκαλία. Σύγχρονες απόψεις για τις διαδικασίες της μάθησης και της μεθοδολογίας της διδασκαλίας. Αθήνα: Γρηγόρης. Kalantzis, Μ. & Cope, Β. (2013). Νέα μάθηση. Βασικές αρχές για την επιστήμη της εκπαίδευσης (μετάφρ. Γ. Χρηστίδης). Αθήνα: Κριτική. Κοσσυβάκη, Φ. (2006). Εναλλακτική διδακτική. Προτάσεις για μετάβαση από τη διδακτική του αντικειμένου στη διδακτική του ενεργού υποκειμένου. Αθήνα: Gutenberg. Κούσουλας, Φ. (2004). Σχεδιασμός και εφαρμογή διαθεματικής διδασκαλίας. Αθήνα: Ατραπός. Κουτσελίνη-Ιωαννίδου, Μ. & Πυργιωτάκης, Ι. Ε. (2015). Διαφοροποίηση της διδασκαλίας της μάθησης. Κοινωνιολογική, παιδαγωγική και διδακτική προσέγγιση. Αθήνα: Πεδίο. Ματσαγγούρας, Η. (2006). Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας. Τόμος Α΄: Θεωρία της διδασκαλίας - Η προσωπική θεωρία ως πλαίσιο στοχαστικο-κριτικής ανάλυσης. Αθήνα: Gutenberg. Ματσαγγούρας, Η. (2005). Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας. Τόμος Β΄: Στρατηγικές διδασκαλίας - Η κριτική σκέψη στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Gutenberg. Πηγιάκη, Π. (2010). Προετοιμασία, σχεδιασμός και αξιολόγηση της διδασκαλίας. Διδακτική μεθοδολογία. Αθήνα: Γρηγόρης. Serra Goethals, Μ., Howard, R. A. & Sanders, M. M. (2013). Ο αρχάριος εκπαιδευτικός ενώπιον της διδασκαλίας: Μια δοκιμή προσέγγισης στην αναστοχαστική πράξη (μετάφρ. Α. Αργυροπούλου & Ρ. Ευριπίδου). Θεσσαλονίκη: Da Vinci. Φρυδάκη, Ε. (2009). Η διδασκαλία στην τομή της νεωτερικής και της μετανεωτερικής σκέψης. Αθήνα: Κριτική. Χατζηδήμου, Δ. (2004). Προετοιμασία και σχέδιο μαθήματος. Συμβολή στον προγραμματισμό της διδασκαλίας. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Last Update
02-03-2024