Learning Outcomes
At the end of the semester students will be able :
- to master the fundamentals on the young children's physical education, phsychomotricity and rhythmic education work plan
- to create (goals, content e.c.t.) appropriate movement activities programs for the early childhood education
- to organize a safe exercise environment and suitable material for the movement
- to apply appropriate for every case teaching methods
- to organize interdisciplinary and intercultural activities through movement
Course Content (Syllabus)
Theoretical part: Models of early childhood movement education (developmental physical education, psychomotor education, kinetic education e.c.t.), basic kinetic skills, goals in movement education, specific points at every educational model, conditions and applying possibilities. Importance of the connection between the rhythm and the movement and use of the known music and movement methods. Teaching styles and children approaching methods, as well as rating of the kinetic activities kind (simple ones, composite, complex e.c.t.) under specific criteria, are important theoretical parts in this course. Creating inter-thematic and intercultural activities through body movement are emphasizing parts too. Presentations of researching findings and evaluating examples of the teaching process in the kindergarten and the first grades school are given also. For the practical part of this course, the use of specific video on line is needed.
Keywords
physical education, eurhythmics, psychomotricity, early childhood, teaching methods, interdisciplinary approaches
Description
ICt is used for lesson presentations (PPT) and video analysis, through platform zoom. Platform Zoom can be used in cases of online lessons.
Intrenet is also used: Platform elearning(document publications, announcments,students document exchanging ect)
In addition, ict is used for more communication with students (co-opperations through zoom, webmail use for answers to questions, instructions for exams and term papers etc.)
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Παυλίδου Εύα (2012) «Κινητική και Ρυθμική Αγωγή στην Προσχολική Εκπαίδευση: από τη Θεωρία
στην Πράξη», εκδ. Ζυγός, Θεσσαλονίκη
2. Καμπάς Αντώνης (2019) «Φυσική Δραστηριότητα και Ψυχοκινητική στην Προσχολική Ηλικία», εκδ. Γ. Δαρδανός - Κ. Δαρδανός Ο.Ε., Αθήνα
Additional bibliography for study
- Haibach-Beach, P.S., Reid, G.D., & Collier, D.H. (2018). Κινητική ανάπτυξη και μάθηση. (επιμ. Χ. Ζάραγκας). Πεδίο.
- Βενετσάνου Φωτεινή (2014). Γυμνάζοντας παιδιά προσχολικής ηλικίας. ΣΑΛΤΟ
- Ρήγα Βασιλική & Θερμού Άλτα Ευαγγελία (2021). Οδηγός για την κινητική ανάπτυξη του παιδιού: από τη γέννηση μέχρι το δημοτικό σχολείο. Εργαστήριο Παιδαγωγικών Ερευνών και Επιμόρφωσης ΤΕΕΑΠΗ Πανεπιστημίου Πατρών.
- Renate Zimmer (2007). Εγχειρίδιο Κινητικής Αγωγής: από τη Θεωρία στην Πράξη. (επιστ επιμ Α.
Καμπάς), Εκδόσεις Αθλότυπο.
- Ζαχοπούλου Ευρυδίκη (2007). Η Φυσική Αγωγή στην Αρχή του 21ου Αιώνα: Σκοποί-Στόχοι-Επιδιώξεις
στην Προσχολική Ηλικία. (συνεργάστηκε Τρεύλας Ε.). Εκδ. Χριστοδουλίδη.
- David L. Gallahue (2002). Αναπτυξιακή Φυσική Αγωγή για τα Σημερινά Παιδιά. (Μεταφρ.-Επιμ.
Ευαγγελινού Χ.- Παππά Α.), University Studio Press.
- Karin Martin & Ulla Ellermann (2001). Πολύπλευρη Ρυθμική Αγωγή: Μουσικοκινητική Προσέγγιση
Κινητικών Ικανοτήτων. (μετάφρ. Ε. Φλεμετάκη, επιμ. Κ. Μουρατίδου). ΣΑΛΤΟ.
- Ρήγα Βασιλική (2001). Η Σωματική Έκφραση: στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο. Τυπωθήτω – Γιώργος Δαρδανός.
- Ιζαμπέλ Μπελισά & Νικόλ Ιμπερτί (2004). Ο Χορός στο Νηπιαγωγείο. Άγκυρα: Παιδαγωγικά.
- Τσαπακίδου Αγγελική (1997). Κινητικές Δεξιότητες: Προγράμματα Ανάπτυξης Κινητικών Δεξιοτήτων σε
Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας. University Studio Press.
- Πολυμενοπούλου Κ., Καραδήμου Κ.& Πολλάτου Ε.(2008). Ρυθμικές Ασκήσεις στη Φυσική Αγωγή. Εκδόσεις Πατάκη.