INTRODUCTION TO SPECIAL EDUCATION

Course Information
TitleΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / INTRODUCTION TO SPECIAL EDUCATION
Title in ItalianIntroduzione all’educazione speciale
Code11491
FacultyPhilosophy
SchoolItalian Language and Literature
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CommonYes
StatusActive
Course ID600020417

Programme of Study: UPS School of Italian Language and Literature 2013

Registered students: 48
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Italian Language and LiteratureElective CoursesWinter/Spring-6

Class Information
Academic Year2023 – 2024
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours4
Total Hours52
Class ID
600229711
Course Type 2021
Specific Foundation
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Prerequisites
General Prerequisites
None
Learning Outcomes
Upon successful completion of the course, students will be able to know the basic concepts concerning special education, the categories of disabilities / special educational needs, the services offered to them, various specialised and/or individualised teaching methods for each category and their inclusion as well as their integration into the general learning environment.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in an international context
  • Design and manage projects
  • Appreciate diversity and multiculturality
Course Content (Syllabus)
The aim of this course is to introduce students to the field of special education and training, to offer them a first acquaintance with the categories of special educational needs, their basic characteristics and symptoms, but also with the prevention and treatment methods for their difficulties. Specifically, the modules that will be examined are: Basic concepts of pedagogical science and special education Disability - categories of special educational needs Services - special education and training programs - framework of study - differentiated teaching Early intervention - inclusive education - integration Students with cultural and linguistic differences Speech and language disorders Learning difficulties ADHD Autism spectrum disorders Mental retardation and syndromes Emotional and behavioral disorders Motor - physical disabilities and disabilities due to health problems Hearing loss - deafness Vision problems Multiple disabilities, low frequency disabilities Gifted children
Keywords
special education, categories of special educational needs, prevention, inclusion, integration
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures522.1
Reading Assigment983.9
Total1506
Student Assessment
Description
Students will be assessed in two ways: 1. Students who attend classes and who do not exceed 4 absences during the semester will be assessed with 2 quizzes, corresponding to the thematic modules of the course, one in the 6th lesson and one in the last lesson. 2. Students who do not attend or exceed 4 absences will be assessed with final written exams during the exam period.
Student Assessment methods
  • Written Exam with Multiple Choice Questions (Summative)
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Smith, D.D. & Tyler C. N. (2019). Εισαγωγή στην Ειδική αγωγή και εκπαίδευση (επιμ. Αντωνίου), εκδόσεις Gutenberg.
Additional bibliography for study
Αγαλιώτης, Ι. (2000). Μαθησιακές δυσκολίες στα μαθηματικά. Αιτιολογία, αξιολόγηση, αντιμετώπιση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Βλάχος, Φ. (επιμ.) (2018). Εγκέφαλος, μάθηση και ειδική αγωγή. Αθήνα: Gutenberg. Γενά, Αγγελική. (2002). Αυτισμός και Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές. Αθήνα: ιδιωτική. Ζώνιου – Σιδέρη, Α. (2000). Άτομα με ειδικές ανάγκες και η ένταξη τους. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (Επιμ.) (2004). Σύγχρονες Ενταξιακές Προσεγγίσεις. Πράξη. Αθήνα: Ελληνκά Γράμματα. Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη, Κ. (2004). Ψυχοπαθολογία Παιδιών και Εφήβων. Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός. Κάκουρος, Ε. (2001). Το υπερκινητικό παιδί. Οι δυσκολίες του στη μάθηση και στη συμπεριφορά. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Παντελιάδου, Σ. (2000). Μαθησιακές Δυσκολίες & Εκπαιδευτική Πράξη. Τι και Γιατί; Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Παντελιάδου, Σ. & Αργυρόπουλος, Β. (2011). (Επιμ.). Ειδική αγωγή: Από την έρευνα στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Πεδίο Πολυχρονοπούλου, Σ. (2001). Παιδιά και έφηβοι με ειδικές ανάγκες και δυνατότητες. Σύγχρονες τάσεις εκπαίδευσης και ειδικής υποστήριξης. Τόμος Α'. Αθήνα: Ατραπός. Πολυχρονοπούλου, Σ. (2001). Παιδιά και έφηβοι με ειδικές ανάγκες και δυνατότητες. Νοητική υστέρηση: Ψυχολογική, κοινωνιολογική και παιδαγωγική προσέγγιση. Τόμος Β'. Αθήνα. Πόρποδας, Κ. Δ. (1988). Δυσλεξία: Η ειδική διαταραχή στη μάθηση του γραφτού λόγου. Ψυχολογική θεώρηση. Αθήνα. Πόρποδας, Δ. Κων/νος. (2003). Η μάθηση και οι δυσκολίες της (Γνωστική προσέγγιση). Πάτρα: Ιδιωτική. Πόρποδας, Δ. Κων/νος. (2003). Η Ανάγνωση. Πάτρα: Ιδιωτική. Σούλης, Σ. (2002) Παιδαγωγική της Ένταξης (Τόμος Α΄). Αθήνα: Τυπωθήτω. Στασινός, Δ. Π. (1999). Μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού και του εφήβου. Η εμπειρία της Ευρώπης, Αθήνα, Gutenberg. Στασινός, Δ. Π. (2001). Δυσλεξία και σχολείο. Η εμπειρία ενός αιώνα, Αθήνα, Gutenberg. Corbett, J. (2004). Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες στη Σύγχρονη Εποχή, Θεσσαλονίκη: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Heward, W. (2011), (Επιμέλεια: Δαβάζογλου, Α. & Κόκκινος Κ.) Παιδιά με ειδικές ανάγκες: Μία εισαγωγή στην ειδική εκπαίδευση. Αθήνα: Τόπος.
Last Update
18-10-2023