Contemporary European History

Course Information
TitleΣύγχρονη Ευρωπαϊκή Ιστορία / Contemporary European History
CodeΚΥ0106
FacultySocial and Economic Sciences
SchoolPolitical Sciences
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodSpring
CoordinatorMaria Kavala
CommonYes
StatusActive
Course ID100001041

Programme of Study: PPS Tmīma Politikṓn Epistīmṓn 2023-sīmera

Registered students: 164
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSCompulsory Course215

Class Information
Academic Year2023 – 2024
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600231339
Course Type 2021
General Foundation
Course Type 2011-2015
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Prerequisites
General Prerequisites
There is no prerequisite course.
Learning Outcomes
Students are expected to take the course • Gain a knowledge base on contemporary European history so that they can attend other courses that are indirectly related to it. • They will get to know the general historical developments and trends that shaped the world today. • They will understand the historical roots of the geopolitical, political and social background of our time • They will analyze current situations in comparison and in relation to the past in a way that they can compare and therefore judge.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Design and manage projects
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The course monitors and analyzes the main stages of European history in the 20th century. Its starting point is the culmination of the colonial occupation of European powers in the last two decades of the 19th century and through it, the imposition of the capitalist mode of production on a universal scale. Τύποι μετάφρασης Μετάφραση κειμένου ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΓΛΩΣΣΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΓΓΛΙΚΑ ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ ΑΓΓΛΙΚΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΤΑΛΙΚΑ Κείμενο-πηγή Στη συνέχεια εξετάζονται τα όρια του αποικιακού συστήματος (Κίνα), οι ανταγωνισμοί μεταξύ των δυνάμεων, η προοδευτική αποδόμηση των σχημάτων του 19ου αιώνα (Συνθήκη του Βερολίνου) και η διολίσθηση της ηπείρου σε πόλεμο, αρχικά με τις ανακατατάξεις στα Βαλκάνια και κατόπιν με την γενίκευση του πολέμου στον Πρώτο Παγκόσμιο. Η αναμόρφωση του πολιτικού χάρτη της Ευρώπης με τη διάλυση των αυτοκρατοριών, τις αλλαγές συνόρων και, κυρίως, με την δημιουργία νέων κρατών αποτελούν ενότητα του μαθήματος. Το βάρος των κοινωνικών επαναστάσεων και η επίδρασή τους στην μετέπειτα ευρωπαϊκή και παγκόσμια ιστορία απασχολούν επίσης το μάθημα. Η κρίση του 1929-1930, οι μορφές που πήρε στην Ευρώπη και οι απώτερες πολιτικές και κοινωνικές της συνέπειες, η άνοδος του ναζισμού και του φασισμού και η διολίσθηση προς τον νέο πόλεμο την δεκαετία του 1930-1940, απασχολούν την επόμενη ενότητα του μαθήματος. Ο νέος παγκόσμιος πόλεμος, η ναζιστική Νέα Ευρώπη,η Κατοχή και η Αντίσταση, η αντιφασιστική συμμαχία αναλύονται στη συνέχεια. Η ανάπλαση των πολιτικών συστημάτων της Ευρώπης κάτω από την κηδεμονία των Τριών Μεγάλων, η κρίση και το τέλος του αποκισμού, ο Ψυχρός Πόλεμος και η διαίρεση της ηπείρου ακολουθούν. Το μάθημα ολοκληρώνεται με το τέλος του Ψυχρού πολέμου και την τρίτη προσπάθεια οικονομικής και πολιτικής ενοποίησης της ηπείρου μέσα σε δύο αιώνες. Η κεντρική ιδέα του μαθήματος μπορεί να περιγραφεί ως η άνοδος και η πτώση του ευρωπαϊκού συστήματος, φαινόμενο εξαιρετικά ασυνήθιστο ως προς την ταχύτητα αποτύπωσής του στον ιστορικό χρόνο και ως εκ τούτου εξαιρετικά βίαιο. Sti synécheia exetázontai ta ória tou apoikiakoú systímatos (Kína), oi antagonismoí metaxý ton dynámeon, i proodeftikí apodómisi ton schimáton tou 19ou aióna (Synthíki tou Verolínou) kai i diolísthisi tis ipeírou se pólemo, archiká me tis anakatatáxeis sta Valkánia kai katópin me tin geníkefsi tou polémou ston Próto Pankósmio. I anamórfosi tou politikoú chárti tis Evrópis me ti diálysi ton aftokratorión, tis allagés synóron kai, kyríos, me tin dimiourgía néon kratón apoteloún enótita tou mathímatos. To város ton koinonikón epanastáseon kai i epídrasí tous stin metépeita evropaïkí kai pankósmia istoría apascholoún epísis to máthima. I krísi tou 1929-1930, oi morfés pou píre stin Evrópi kai oi apóteres politikés kai koinonikés tis synépeies, i ánodos tou nazismoú kai tou fasismoú kai i diolísthisi pros ton néo pólemo tin dekaetía tou 1930-1940, apascholoún tin epómeni enótita tou mathímatos. O néos pankósmios pólemos, i nazistikí Néa Evrópi,i Katochí kai i Antístasi, i antifasistikí symmachía analýontai sti synécheia. I anáplasi ton politikón systimáton tis Evrópis káto apó tin kidemonía ton Trión Megálon, i krísi kai to télos tou apokismoú, o Psychrós Pólemos kai i diaíresi tis ipeírou akolouthoún. To máthima oloklirónetai me to télos tou Psychroú polémou kai tin tríti prospátheia oikonomikís kai politikís enopoíisis tis ipeírou mésa se dýo aiónes. I kentrikí idéa tou mathímatos boreí na perigrafeí os i ánodos kai i ptósi tou evropaïkoú systímatos, fainómeno exairetiká asyníthisto os pros tin tachýtita apotýposís tou ston istorikó chróno kai os ek toútou exairetiká víaio. Εμφάνιση περισσότερων 1579 / 5000 Αποτελέσματα μετάφρασης Next, the borders of the colonial system (China), the rivalries between the powers, the progressive dismantling of the 19th century formations (Treaty of Berlin) and the sliding of the continent into war are examined, first with the rearrangements in the Balkans and then with the generalization. of the war in the First World War. The reform of the political map of Europe with the dissolution of empires, the change of borders and, above all, with the creation of new states are part of the lesson. The weight of social revolutions and their impact on later European and world history is also a lesson. The crisis of 1929-1930, the forms it took in Europe and its far-reaching political and social consequences, the rise of Nazism and fascism and the slide into the new war of the 1930s and 1940s, occupy the next section of the course. The New World War, the Nazi New Europe, the Occupation and the Resistance, the anti-fascist alliance are analyzed below. The regeneration of Europe's political systems under the tutelage of the Big Three, the crisis and the end of colonialism, the Cold War and the division of the continent follow. The course ends with the end of the Cold War and the third attempt at economic and political unification of the continent in two centuries. The central idea of ​​the course can be described as the rise and fall of the European system, a phenomenon that is extremely unusual in terms of the speed with which it is captured in historical time and therefore extremely violent.
Keywords
Europe, Belle epoque, Colonialism, World War I, World War II, Cold War
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Video lectures
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Description
There is a regular use of ICT in teaching. In particular, there is use of the internet during the course to access and view Web pages, information, movies, documentaries related to the lesson. There is a regular use of ICT in communicating with students: consultation on the educational process, discussing questions and concerns about their study.
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.4
Reading Assigment802.9
Tutorial6.50.2
Exams120.4
Total137.55
Student Assessment
Description
The precise method of assessment for each course is determined by the faculty member responsible for teaching, and may be based on written or oral examinations, or on students’ assignments, or on a combination of the above. Course grading is based on a scale from one to ten. Five is set as the pass grade. 2. In case of failure in a core course, students are required to repeat it in subsequent semesters. 3. In case of failure in an elective course, students are required either to repeat the course in subsequent semesters or change it with another elective course. The score is based upon: a) The level of knowledge on the subject b)The capability of analysis and synthesis c)The understanding of the subject
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Formative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Γιώργος Μαργαρίτης, Πλημμυρίδα και Άμπωτη. Ο ευρωπαϊκός 20ός αιώνας, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2014.
Last Update
26-01-2024