URBAN PERFORMANCES AND PUBLIC SPACE: THE RIGHT TO THE CITY

Course Information
TitleΑΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΕΛΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ: ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ / URBAN PERFORMANCES AND PUBLIC SPACE: THE RIGHT TO THE CITY
CodeΔΕ0113
FacultyFine Arts
SchoolDrama
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorFilippos Chager
CommonNo
StatusActive
Course ID600022818

Programme of Study: PPS Tmīmatos THeátrou (2019-sīmera)

Registered students: 20
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Dramatología-ParastasiologíaElective Courses belonging to the selected specialization955

Class Information
Academic Year2023 – 2024
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Class ID
600233220
Course Type 2021
Specialization / Direction
Mode of Delivery
  • Face to face
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Prerequisites
Required Courses
  • ΣΤ0900 (PRE-REQUISITE)
Learning Outcomes
Upon completion of the module, students will have: - Negotiated important concepts and processes related to the production of urban space - A deeper understanding of the complex performative practices that contribute to the making of contemporary cities - A deeper understanding of the politics of urban space and everyday life - Developed skills on researching performative practices and repertoires
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
1. Introduction 2. The Global City 3. The everyday city 4. The gentrified city 5. The militarised city 6. The rebel city 7. Discussion on the essays 8. The city of entertainment 9. The city of the flaneur 10. The city-monument 11. The city-stage 12. The right to the city 13. Re-mapping
Keywords
public space, human rights, performance, everyday life, politics of space, global-urban fabric
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Audio
  • Multimedia
  • Interactive excersises
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Description
Use of Powerpoint presentations and audiovisual and other online materials as well as e-learning tools.
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Seminars391.6
Reading Assigment301.2
Written assigments361.4
Oral presentation200.8
Total1255
Student Assessment
Description
1. Oral presentation of reading on one of the seminar's topics - 35% 2. Written research essay - 50% 3. Participation during the seminar - 15%
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Summative)
  • Oral Exams (Summative)
  • Participation (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Carlson, M. (2014). Performance: μια κριτική εισαγωγή. Μτφ. Ε. Ράπτου Αθήνα: Παπαζήσης. Ντε Σερτώ, Μ. (2017). Επινοώντας την καθημερινή πρακτική. Μτφ. Κ. Καψαμπέλη. Αθήνα: Σμίλη. Goffman, E. (2009). Η παρουσίαση του εαυτού στην καθημερινή ζωή. Μτφ. Δ. Μακρυνιώτη. Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Lefebvre, H. (2007). Δικαίωμα στην πόλη. Μτφ. Π. Τουρνικιώτης. Αθήνα: Κουκκίδα. Σταυρίδης, Σ. (2018). Από την πόλη οθόνη στην πόλη σκηνή. Αθήνα: Νήσος. Σταυρίδης, Σ. (2018). Κοινός χώρος: η πόλη ως τόπος των κοινών. Μτφ. Δ. Παπαδάτος-Αναγνωστόπουλος. Αθήνα: Angelus Novus.
Additional bibliography for study
Άρθρα ανά εβδομάδα: Εβδομάδα 1. Χάγερ Φ. (2023). «Iστορία τώρα, ιστορία ξανά: επιτέλεση, δημόσιος χώρος και η πολιτική του χρόνου», Ε. Προύσαλη (επιμ.) Πρακτικά συνεδρίου Ελληνικής Ένωσης Κριτικών Θεάτρου και παραστατικών τεχνών, «Παραστατικές τέχνες στον 21ο αιώνα: σύγχρονες πρακτικές και νέες προοπτικές». Αθήνα: Ευρασία, 242-48. Εβδομάδα 2. Λεοντίδου, Λ. (2002). «Η πόλη της παγκοσμιοποίησης: τοπία εξουσίας και εστίες αντίστασης στον πλανητικό πολιτισμό», Η. Ευθυμιόπουλος και Μ. Μοδινός (επιμ.) Παγκοσμιοποίηση και περιβάλλον. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα/ΔΙΠΕ, 181-194. Εβδομάδα 3. Ντε Σερτώ, Μ. (2017). «Αφηγήσεις του χώρου», Επινοώντας την καθημερινή πρακτική. Μτφ. Κ. Καψαμπέλη. Αθήνα: Σμίλη, 283-306. Εβδομάδα 4. Harvey, D. (2013). «Τhe political economy of public space», Reading Marx’s Capital with David Harvey, https://davidharvey.org/media/public.pdf. [για την ελληνική μετάφραση εδώ]. Εβδομάδα 5. Σταυρίδης, Σ. (2018). «Ένα αστικό αρχιπέλαγος περιφράξεων», Κοινός χώρος: η πόλη ως τόπος των κοινών. Μτφ. Δ. Παπαδάτος-Αναγνωστόπουλος. Αθήνα: Angelus Novus, 33-55. Εβδομάδα 6. Hager, P. (2015). «Towards a Nomadology of Class Struggle: Rhythms, Spaces and Occupy London Stock Exchange», Zaroulia, M. and Hager, P. (επιμ.) Performances of capitalism, crises and resistance: inside/outside Europe. Basingstoke and New York: Palgrave, 37-55 και Harvey, D. (2013). «’Καταλάβετε τη Γουόλ Στριτ’: το κόμμα της Γουόλ Στρίτ συναντά τη νέμεση του», Εξεγερμένες πόλεις: από το δικαίωμα στην πόλη στην επανάσταση της πόλης. Μτφ. Κ. Χαλμούκου. Αθήνα: ΚΨΜ, 277-85. Εβδομάδα 7. - Εβδομάδα 8. Augé, M. απόσπασμα(Augé 2008) με τίτλο «Από τους τόπους στους μη-τόπους» Μτφ. ∆. Πλαστήρας. https://geniusloci2017.wordpress.com/2023/09/20/from_places_to_non_places/ Εβδομάδα 9. Σταυρίδης, Σ. (2018). «Ο Β. Μπένγιαμιν και η πόλη των κατωφλιών», Από την πόλη οθόνη στην πόλη σκηνή. Αθήνα: Νήσος, 255-80. Εβδομάδα 10. Χάγερ, Φ. (2019). «Επιτελώντας την ιστορία: μνήμη και πολιτική», Γ. Πεφάνης (επιμ.) Η φιλοσοφία επί σκηνής: θεατροφιλοσοφικές εστιάσεις. Αθήνα: Παπαζήσης, σ. 701-720. Εβδομάδα 11. Levin, L. (2009). «Can the City Speak? Site-Specific Art After Poststructuralism», Hopkins, D.J., Orr, S. And K. Solga. (επιμ.) Performance and the City. Basingstoke and New York: Palgrave. Εβδομάδα 12. Lefebvre, H. (2007). «Δικαίωμα στην πόλη», Δικαίωμα στην πόλη. Μτφ. Π. Τουρνικιώτης. Αθήνα: Κουκκίδα, 127-145 και Zaroulia, M. and Hager, P. (2016). «Performances de la volonté et de la liberté à Athènes (2010-2015)», Théâtre/Public 222 (97-101). Εβδομάδα 13. - Γενική Βιβλιογραφία Agamben, G. (1998). Homo sacer: sovereign power and bare life. Trans. D. Heller-Roazen. Stanford: Stanford University Press. Ahmed, S. (2004) The cultural politics of emotion. Edinburgh: Edinburgh UP. Argyropoulou, G. (2012) «Embros: twelve thoughts on the rise and fall of performance practice on the periphery of Europe», Performance Research 17:6 (56–62). Arts Against Cuts (2010) ‘The nomadic hive manifesto», Arts Against Cuts, 10 December, http://artsagainstcuts.wordpress.com/2010/12/10/after-the-national-gallery-teach-in/. Augé, M. (2008). Non-places: an introduction to supermodernity. Μτφ. John Howe. London and New York: Verso. [Μεταφρασμένο απόσπασμα με τίτλο «Από τους τόπους στους μη-τόπους» θα βρείτε εδώ. Μτφ. ∆. Πλαστήρας]. Bauman, Z. (2017). Ρευστοί καιροί: η ζωή την εποχή της αβεβαιότητας. Μτφ. Κ.Δ. Γεώρμας. Αθήνα: Μεταίχμιο. Benjamin, W. (2002). The arcades project. Μτφ. Howard Eiland and Kevin McLaughlin. Cambridge, Massachusetts and London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2002. Benjamin, W. (2009). «Θέσεις για τη φιλοσοφία της ιστορίας», μτφ. Νατάσα Σιουζουλή, στο: Πρόγραμμα παράστασης, Benjamin Walter: θέσεις για τη φιλοσοφία της ιστορίας, Αθήνα: Bios. [«Über den Begriff der Geschichte», στο: Max Horkheimer και Theodor Adorno (επιμ.), Walter Benjamin zum Gedächtnis, Institut für Sozialwissenschaft, Los Angeles, 1942]. Bhabha, H. (1994). The location of culture. London: Routledge. Birch, A. and Tompkins, J. (επιμ.) (2012). Performing Site-Specific Theatre. Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 219-232. Bowler, A. and McBurney, B. (1991). «Gentrification and the avant-garde in New York’s East Village: the good , the bad and the ugly», Theory, Culture and Society 8 (49-77). Butler, J. (2011). «Bodies in alliance and the politics of the street», European Institute for Progressive Cultural Politics, November, http://eipcp.net/transversal/1011/butler/en. Calder, D. (2019). Street theatre and the production of postindustrial space: working memories. Manchester: Manchester University Press. Carlson, M. (2001). The haunted stage: Theatre as a memory machine. The University of Michigan Press: Ann Arbor. Dikeç, M. (2012). «Immigrants, banlieues, and dangerous things: ideology as an aesthetic affair», Antipode 45:1, (23–42). Fischer-Lichte, E. and Wihstutz, B. (επιμ.) (2013). Performance and the Politics of Space: Theatre and Topology. New York, NY and Abingdon: Routledge Fragkou, M. and Hager, P. (2013). «Staging London: participation and citizenship on the way to 2012 Olympic Games», Contemporary Theatre Review 23:4 (532–41). Graham, S. (2010). Cities under siege: the new military urbanism. London and New York: Verso. Hager, P. (2014). «Dramaturgies of crisis and performance of citizenship: Syntagma Square, Athens», Performance and the Global City. Hopkins, DJ and K. Solga (επιμ.). Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 245-265. Harding, J. (2018). Performance, Transparency, and the Cultures of Surveillance. Ann Arbor: University of Michigan Press. Harvey, D. (2005) A brief history of neoliberalism. Oxford: University Press, 2005. Harvey, D. (2013). Εξεγερμένες πόλεις: από το δικαίωμα στην πόλη στην επανάσταση της πόλης. Μτφ. Κ. Χαλμούκου. Αθήνα: ΚΨΜ Harvey, David (2011). «David Harvey: Tent City University, OccupyLSX», http://www.youtube.com/watch?v=3sLKdLPh5Cw. Hopkins, D. J. and Solga, Κ. (επιμ.) (2013). Performance and the Global City. Basingstoke and New York, NY: Palgrave Macmillan. Hopkins, D.J., Orr, S. And K. Solga. (επιμ.) (2009). Performance and the City. Basingstoke and New York: Palgrave. Jameson, F. (2000). «Globalization and political strategy», New left review 4 (49-68). Kershaw, B. (2001). «Dramas of the performative society: theatre at the end of its tether», New theatre quarterly 17:3 (203-­211). Kershaw, B. (2003). «Curiosity or Contempt: On Spectacle, the Human, and Activism», Theatre Journal 55:4 (591-611). Lefebvre, H. (1991). The production of space. Μτφ. Donald Nicholson-Smith. Oxford (UK) and Cambridge (USA): Blackwell. Lefebvre, H. (2003). The urban revolution. Μτφ. R. Bonano. Minneapolis and London: University of Minnesota Press. Lefebvre, H. (2013). Rhythmanalysis: Space, Time and Everyday Life. Μτφ. S. Elden and G. Moore. London and New York, NY: Bloomsbury. Low, S. and Smith, N. (επιμ.) (2005). The Politics of Public Space. London and New York: Routledge. Massey, D. (1991). «A global sense of place», Marxism today (June issue), 24-29. Massey, D. (1994). Space, Place and Gender. Cambridge: Polity Press. McKinnie, M. (2013). «Performing like a city: London’s South Bank and the cultural politics of urban governance», E. Fischer-Lichte and B. Wihstutz (επιμ.) Performance and the Politics of Space: Theatre and Topology. New York, NY and Abingdon: Routledge, pp. 66–80. Nield, S. (2006). «There is another world: space, theatre and global anti-capitalism», Contemporary Theatre Review 16:1 (51–61). Nield, S. (2012). «Siting the People: Power, Protest and Public Space», Birch, A. and Tompkins, J. (επιμ.) Performing Site-Specific Theatre. Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 219-232. Nora, P. (1989). «Between memory and history: les lieux de mémoire», Representations, 26, Special Issue: «Memory and counter-memory», μτφ. M. Roudebush (7-24). Phelan, P. (1993). Unmarked: The politics of performance. London and New York: Routledge. Puar, J. (2012) «Precarity talk: a virtual roundtable with Lauren Berlant, Judith Butler, Bojana Cvejic, Isabell Lorey, Jasbir Puar, and Ana Vujanovic», TDR: The Drama Review 56:4 (163–77). Sassen, S. (1991). The global city: New York, London, Tokyo. Princeton, NJ: Princeton UP. Sassen, S. (2007). A sociology of globalization. New York and London: W. W. Norton. Schneider, R. (2011). Performing remains: art and war in times of theatrical reenactment. London and New York: Routledge. Soja, E. (1989). Postmodern geographies: the reassertion of space in critical social theory. London and New York: Verso. Taylor, D. (2003). The archive and the repertoire: performing cultural memory in the Americas. Durham and London: Duke University Press. Whybrow, N. (2014). Performing cities. Basingstoke and New York: Palgrave. Whybrow, N. (2010). Performance and the contemporary city. Basingstoke and New York: Palgrave. Wickstrom, M. (2018). Fiery temporalities in theatre and performance: the initiation of history. London: Methuen. Zaroulia, M. and Hager, P. (επιμ.) (2015). Performances of capitalism, crises and resistance: inside/outside Europe. Basingstoke and New York: Palgrave. Μαλούτας, Θ. Κανδύλης, Γ. Πέτρου, Μ. και Ν. Σουλιώτης (επιμ. 2013). Το κέντρο της Αθήνας ως πολιτικό διακύβευμα. Αθήνα: Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο/Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών. Μπάτλερ, Τζ. και Αθανασίου, Α. (2016). Απ-αλλοτρίωση: η επιτελεστικότητα στο πολιτικό. Μτφ. Α. Κιουπκιολής Αθήνα: Τόπος. Λεφέβρ, Α. (1983). Μαρξισμός και πόλη. Μτφ. Γ. Αποστολάκος. Αθήνα: Οδυσσέας.
Last Update
01-02-2024