Learning Outcomes
-Students will become familiar with the history, terminology and basic goals of Comparative Literature
-Students will be gradually initiated to intertextuality through applied workshops on selected texts
-Each group of students will present their project in public, so that the whole class can take advantage of their research work.
Course Content (Syllabus)
This course provides specific information on basic principles of General and Comparative Literature (such as the influences received by the author, the evolution of literary myths, etc.) In parallel, students proceed to an elementary comparative study of certain poems, written by authors of various origins, times, cultures, etc
Keywords
comparative, methods, myths, international, literature, reception
Course Bibliography (Eudoxus)
-Ελισάβετ Μαμακούκα "ANAΤΡΟΠΕΣ: Αμφισβητώντας το κατεστημένο μέσω της γλώσσας. Raymond Queneau και Παύλος Μάτεσις". Εκδόσεις University Studio Press, Θεσσαλονίκη, 2016. ISBN: 978-960-12-2255-4 (στο τμήμα 1 της αντίστοιχης διδάσκουσας)
(ξενόγλωσσο εγχειρίδιο που μοιράζεται στο έτερο τμήμα)
-Yves Chevrel, La Littérature Comparée, εκδόσεις PuF, ‘Que sais-je ?’, Παρίσι, 1989, Μάιος 2009 (στο τμήμα 2)
Additional bibliography for study
-Susan Bassnett, Comparative Literature: A critical introduction, ελληνική μετάφραση 2000 : «Συγκριτική Γραμματολογία: Κριτική εισαγωγή», εκδόσεις Πατάκης, 2η έκδοση, Απρίλιος 2011
-Pierre Brunel, La Littérature comparée, εκδόσεις Armand Colin (συλλογικός τόμος), Παρίσι, 1983
-Yves Chevrel, La Littérature Comparée, εκδόσεις PuF, ‘Que sais-je ?’, Παρίσι, 1989, Μάιος 2009, 6η έκδοση-Ζ.Ι. Σιαφλέκης, Συγκριτισμός και Ιστορία της Λογοτεχνίας, εκδόσεις Επικαιρότητα, Αθήνα, 1988, 2η έκδοση