CHILDREN' S AND YOUTH LITERATURE. GENRES, THEORY AND CRITICISM

Course Information
TitleΠΑΙΔΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΑΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.ΤΑ ΕΙΔΗ, Η ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ Η ΚΡΙΤΙΚΗ / CHILDREN' S AND YOUTH LITERATURE. GENRES, THEORY AND CRITICISM
CodeΕΜ113
FacultyEducation
SchoolPrimary Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorDimitrios Goulis
CommonNo
StatusActive
Course ID600021849

Programme of Study: PPS Tmīmatos Dīmotikīs Ekpaídeusīs (2019-sīmera)

Registered students: 261
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSElective Courses324

Class Information
Academic Year2023 – 2024
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600243249
Course Type 2021
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
  • English (Examination)
Learning Outcomes
The aim of the course is to acquaint students with the broader field of children's literature. The learning objectives of the course include the following: - Understanding the special defining characteristics of children's literature. - Understanding the relationship of the wider context (historical, social, cultural) with the emergence and development of children's literature in Europe and Greece. - Familiarity with the theories of literature, the terminology of storytelling (genre, plot, point of view, etc.), as well as with the ways of utilizing and applying them in the context of literary and critical literacy. - Familiarity with the wider area of modern criticism and theory of children's literature. - Familiarity with the literary genres and the main authors that make up the history of literature for children and young people, both globally and locally. - Acquiring skills related to the creation and implementation of Pedagogical Programs with didactic approaches to children's literature
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Video lectures
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures301
Laboratory Work602
Reading Assigment100.3
Written assigments170.6
Exams30.1
Total1204
Student Assessment
Description
For the academic year 2022-2023, through written exams. For those who are interested, there will also be the possibility of optional written work, reinforcing the grade, if in the exams the written paper covers the basis of five (5).
Student Assessment methods
  • Written Exam with Multiple Choice Questions (Formative, Summative)
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Μένη Δ. Κανατσούλη, Εισαγωγή στη θεωρία και κριτική της παιδικής λογοτεχνίας, University Studio Press, Αθήνα, 2018. Kαρακίτσιος Α., (2016). Περί Παιδικής Λογοτεχνίας, β έκδοση ( αναθεωρημένη), Ζυγός, Θεσσαλονίκη.
Additional bibliography for study
Αναγνωστόπουλος, Β., 1996 Τάσεις και εξελίξεις της παιδικής Λογοτεχνίας, Οι εκδόσεις των φίλων, Αθήνα. Γουλής, Δ., Το έργο και η προσφορά της Φιλίσας Χατζηχάννα στην παιδική λογοτεχνία της Κύπρου και της Ελλάδας, Εκδόσεις Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2012. Γουλής, Δ., Γρόσδος, Στ., Καρακίτσιος Α., (2012), «Ο μικρός Νικόλας ζωντάνεψε; Κειμενοεικονικές προσεγγίσεις (λογοτεχνία vs κινηματογράφος)» στο Κωτόπουλος Τρ., Σουλιώτη Δ. (επ.), Θέματα Παιδικής Λογοτεχνίας, εκδ. Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2012, 17-35. Γουλής, Δ. (2012). «Φιλαναγνωσία: ερωτήσεις και απαντήσεις», Ανέμη. Επιθεώρηση κυπριακής παιδικής λογοτεχνίας, τ. 20, 92-95. Γουλής, Δ. (2013). «Αναπαραστάσεις Τουρκοκυπρίων σε έργα κυπριακής παιδικής λογοτεχνίας», Ηλεκτρονικό Περιοδικό Κείμενα, 16. Γουλής, Δ. (2017), «Ένας κόσμος σε κίνηση ή Και όμως κινείται!», Εντευκτήριο, τ. 113, Νοέμβριος 2017. Hunt, P. (2001). Κριτική Θεωρία και παιδική λογοτεχνία, Αθήνα: Πατάκης. Hunt, P. (2001) (επιμ.) Κατανοώντας τη λογοτεχνία για παιδιά, Αθήνα: Μεταίχμιο. Μιράζγεζη, Μ., 1978. Ποίηση και Διδασκαλία, Αθήνα. Moυλλάς, Π., 1991. Παλήμψιστα και μη, Στιγμή, Αθήνα. Παπαντωνάκης, Γ.Δ., 1999. Κώδικες και αφηγηματικά προγράμματα σε κείμενα της παιδικής Λογοτεχνίας, Πατάκης, Αθήνα. Παπαντωνάκης, Δ. Γ, Θεωρίες Λογοτεχνίας και ερμηνευτικές προσεγγίσεις κειμένων για παιδιά και νέους, Αθήνα, Πατάκης, 2009. Πεσματζόγλου,Τ., 1991. Το ηρωϊκό παραμύθι της Πηνελόπης Δέλτα, Βιβλιοπωλείον της Εστίας, Αθήνα. Σκαρτσής, Σ., 1995. Δέκα σημειώματα για την Ποίηση, Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη. Σουλιώτης, Δ., 19952 . Αλφαβητάριο της Ποίησης, Δεδούσης Γ., Θεσσαλονίκη. Σπανός, Δ., 1996. Διδακτική Μεθοδολογία- Η διδασκαλία του ποιήματος, τ.α’, Αθήνα. Σπανός, Γ., 1991. "Η Ποίηση για παιδιά στην Ελλάδα. Παιδαγωγικό και αισθητικό πρόβλημα" στο συλλογικό τόμο, Σύγχρονες τάσεις και απόψεις για την παιδική Λογοτεχνία, Πρακτικά του Δ΄ Σεμιναρίου του Κύκλου του παιδικού βιβλίου, σ.σ. 43-57, Ψυχογιός, Αθήνα. Τζιόβας, Δ., 1993.. Το παλίμψηστο της ελληνικής Αφήγησης, από την αφηγηματολογία στη διαλογικότητα, Οδυσσέας, Αθήνα Genette, G., 1972. Figures III, Paris, Seuil. 2. Διδακτικές Σημειώσεις στην προσωπική ιστοσελίδα του διδάσκοντα 3. Πίνακας επιστημονικών Συγγραμμάτων
Last Update
27-03-2024