Introduction to Augmented-Virtual-Mixed Reality

Course Information
TitleΕισαγωγή στην Επαυξημένη-Εικονική-Μεικτή Πραγματικότητα / Introduction to Augmented-Virtual-Mixed Reality
Code2ΕΕΜΠ1
FacultyFine Arts
SchoolFilm
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodSpring
CoordinatorNefeli maria Dimitriadi
CommonYes
StatusActive
Course ID600019117

Programme of Study: UPS of School of Film Studies (2009-2013)

Registered students: 200
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreCompulsory Course214

Class Information
Academic Year2023 – 2024
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600248031
Course Type 2021
Specific Foundation
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Learning Outcomes
The aim of the course is to introduce the student to the aesthetics of the medium of Augmented-Virtual-Mixed Reality in Cinema, as well as to present and understand the good practices and methods of developing innovative Augmented-Virtual-Cinema applications as well as of the way of using of innovative technologies in contemporary film production.
General Competences
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Work autonomously
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The course includes the introduction to the aesthetics of the medium of Augmented-Virtual-Mixed Reality in Cinema, as well as presentation and analysis of the good practices and methods of developing innovative Augmented-Virtual-Cinema applications as well as of the way of using of innovative technologies in contemporary film production.
Keywords
Aesthetics of Augmented-Virtual-Mixed Reality, interactive narrative, immersion, 360 filming, Augmented-Virtual-Mixed Reality in Cinema
Educational Material Types
  • Notes
  • Video lectures
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
Teaching will use online resources and multimedia material as well as IT to be used in communicating with students.
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures521.7
Seminars301
Artistic Workshop150.5
Field trips and participation in conferences / seminars / activities50.2
Written assigments150.5
Exams30.1
Total1204
Student Assessment
Description
The student is assessed through a compulsory 3,000 to 4,000-word written assignment (approximately 10 pages, including footnotes and bibliography).
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Summative)
  • Oral Exams (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Σαντοριναίος, Μ., Ζώη, Σ., Δημητριάδη, Ν., «Από τις σύνθετες τέχνες στα υπερμέσα και τους νέους εικονικούς-δυνητικούς χώρους. Ένα εγχειρίδιο για τον καλλιτέχνη που ασχολείται με την ψηφιακή τέχνη», Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα, Εκδόσεις Κάλλιπος, Αθήνα, 2015. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΙΚΟΝΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 320154 Έκδοση: 1/2016 Συγγραφείς: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΕΠΟΥΡΑΣ, ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ, ΝΙΚΟΣ ΠΛΑΤΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΡΙΤΟΣISBN: 978-960-603-382-7Τύπος: Ηλεκτρονικό ΒιβλίοΔιαθέτης (Εκδότης): Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα - Αποθετήριο "Κάλλιπος" Εισαγωγή στην τέχνη του κινηματογράφου Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 33153075 Έκδοση: 3 ανατύπωση/2012Συγγραφείς: D. Bordwell, K. ThompsonISBN: 978-960-250-318-8Τύπος: ΣύγγραμμαΔιαθέτης (Εκδότης): ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ Ανατομία του κινηματογράφου Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 25991 Έκδοση: 1η έκδ./2010Συγγραφείς: Dick Bernard F. (Επιμέλεια Εύα Στεφανή)ISBN: 978-960-16-3730-3Τύπος: ΣύγγραμμαΔιαθέτης (Εκδότης): Σ. ΠΑΤΑΚΗΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΝΕΜΗΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Additional bibliography for study
A. Gigante, M., «Virtual Reality: Definitions, History and Applications», Elsevier Ltd, 1993. J. Shaw, P. Weibel, «Future Cinema. The Cinematic Imaginary after Film», MIT Press, USA, 2003. Kwastek, K. «Aesthetics of Interaction in Digital Art» The MIT Press., USA, 2013 Slater & Wilbur, «A Framework for Immersive Virtual Environments (FIVE): Speculations on the Role of Presence in Virtual Environments», MIT, 1997
Last Update
09-04-2024