Course Content (Syllabus)
As a follow up to History of World Theatre I, the course discusses theatre in Europe and North America during the 18th and 19th century. Focusing on the aftermath of Renaissance and the emergence of the modernity it explores theatre practices and developments in response to Enlightenment, Romanticism and Realism/Naturalism while examining new genres and plays (by Marivaux, Goldoni, Lessing, Goethe, Gogol, Zola et. al.)
Introduction (overview/ studying/exams)
Restauration Theatre: Wycherley, Congreve. 18th century Britain: Goldsmith, Sheridan, Garrick
18th century Italian theatre: the decline of Commedia dell Arte, Goldoni and Gozzi.
18th century French theatre: Enlightment, Reason and Revolution (Marivaux, Diderot, Beaumarchais)
18th century German theatre:essing, Schiller.
The emergence of Romanticism. Sturm und Drang, German theatre at the end of 18th century,
Romanticism in Germany/England/France
The Theatre in North America (18th and 19th c.).
Romanticism in Germany
Theatre in Russia.
Realism and Naturalism.
Keywords
History, Theatre, Europe, 18th & 19 centuries, North America, Enlightenment, Romanticism, Realism, Nauralism
Course Bibliography (Eudoxus)
Oscar Brockett και Franklin J. Hildy, Ιστορία του θεάτρου, τμ. 2, μτφ. Μάνος Βιτεντζάκης, Αντιγόνη Γαϊτάνα, Άγγελος Κεχαγιάς και Μαρία Χατζηεμμανουήλ, ΚΟΑΝ, Αθήνα 2017.
Erika Fischer-Lichte, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τμ. 1: Από την αρχαιότητα στους γερμανούς κλασικούς, μτφ. Γιάννης Καλλιφατίδης, Πλέθρον, Αθήνα 2012.
Erika Fischer-Lichte, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τμ. 2: Από τον ρομαντισμό μέχρι σήμερα, μτφ. Γιώργος Σαγκριώτης, Πλέθρον, Αθήνα 2012.
Walter Puchner, Από τη θεωρία του θεάτρου στις θεωρίες του θεατρικού, Πατάκης, Αθήνα 2003.
Μαριβώ, Το παιχνίδι του έρωτα και της τύχης, μτφ. Γιάννης Βαρβέρης, Ηριδανός, Αθήνα 2008.
Μπωμαρσαί, Οι γάμοι του Φίγκαρο, μτφ. Παύλος Μάτεσις, Καστανιώτης, Αθήνα 2001.
Additional bibliography for study
Έργα προς μελέτη
1. Pierre Marivaux, Το παιχνίδι του έρωτα και της τύχης (1730)
2. Carlo Goldoni, Υπηρέτης δύο αφεντάδων (1745)
3. Pierre-Augustin Carron de Beaumarchais, Οι γάμοι του Φίγκαρο (1775-8/1784)
4. Johann Wolfgang von Goethe, Φάουστ (1808, 1831)
5. Percy Bysshe Shelley, Οι Τσέντσι (1819)
6. Alfred de Musset, Λορεντζάτσιο (1833)
7. Georg Büchner, Ο θάνατος του Δαντόν (1835)
8. Nikolai Vasilevich Gogol, Ο επιθεωρητής (1836)
9. Emile Zola, Τερέζ Ρακέν (1873)
10. Henrik Ibsen, Κούκλας σπιτικό (Το κουκλόσπιτο) (1879)