AUDIO THEATRE

Course Information
TitleΗΧΗΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ / AUDIO THEATRE
CodeΠΡ0201
FacultyFine Arts
SchoolDrama
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorPanagiota Konstantinakou
CommonNo
StatusActive
Course ID600019823

Programme of Study: PPS Tmīmatos THeátrou (2019-sīmera)

Registered students: 28
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Dramatología-ParastasiologíaElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)635
YpokritikīElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)635
Skīnografía-EndymatologíaElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)635
SkīnothesíaElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)635

Class Information
Academic Year2023 – 2024
Class PeriodSpring
Instructors from Other Categories
Class ID
600249054
Course Type 2011-2015
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Learning Outcomes
Upon the completion of the course the students are expected to • comprehend the history and theory of audio theatre • familiarise themselves with the various manifestations audio drama, both nationally and internationally • enhance aural perception and practice in analysing an audio piece
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The course combines lectures on the history and theory of AUDIO DRAMA with hearings of audio plays and audio art material. Emphasis will be placed on the analysis of a series of radio plays by important writers (e.g. Beckett, Pinter, Thomas) and audio dramas that were produced until today both on a national and international level (e.g. Old Time Radio [OTR], Hörspiel & Neues Hörspiel, radio feature)
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Podcast
  • Audio
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.6
Reading Assigment251
Exams612.4
Total1255
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Multiple Choice Questions (Formative, Summative)
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Τίτλος συγγράμματος: Η γλώσσα του ραδιοφώνου Κωδικός Ευδόξου για το σύγγραμμα: 86192791 Τίτλος συγγράμματος: Μονόπρακτα: Στάχτες (ραδιοφωνικό έργο). Cascando (ραδιοφωνικό έργο για σπήκερ, μουσική και φωνή). Πηγαινέλα. Ε, Τζο! (τηλεοπτικό έργο). Αναπνοή. Όχι εγώ. Εκείνο τον καιρό. Πατήματα. Κομμάτι μονολόγου. Λίκνισμα. Καταστροφή. Φαντασία πέθανε: φαντάσου (μονόλογος).Τέλος. Κωδικός Ευδόξου για το σύγγραμμα: 33153597 Τίτλος συγγράμματος: Έξω από την πόρτα  Κωδικός Ευδόξου για το σύγγραμμα: 41959490 Τίτλος συγγράμματος: Ιστορία της γερμανικής λογοτεχνίας Κωδικός Ευδόξου για το σύγγραμμα: 59364892 Τίτλος συγγράμματος: Το ραδιοφωνικό θέατρο Κωδικός Ευδόξου για το σύγγραμμα: 102124179
Additional bibliography for study
Cory Mark & Barbara Haggh (1981), «Hörspiel as Music: Music as Hörspiel: The Creative Dialogue between Experimental Radio Drama and Avant-Garde Music», German Studies Review, τόμ. 4, αρ. 2, 257-279 Crook Tim (1999), Radio Drama. Theory and Practice, Λονδίνο & Νέα Υόρκη: Routledge Drakakis John (επιμ.)(1981), British Radio Drama, Cambridge: Cambridge University Press Hand Richard J. & Mary Traynor (2011), The Radio Drama Handbook. Audio Drama in Context and Practice, Νέα Υόρκη: Continuum Huwiler Elke (2005), «Storytelling by Sound: A Theoretical Frame for Radio Drama Analysis», The Radio Journal – International Studies in Broadcast and Audio Media, τόμ. 3, αρ. 1, 45-59 McLeish Robert (1994), Radio Production: A Manual for Broadcasters, Oxford: Focal Press Shingler Martin & Cindy Wieringa (1998), On Air; Methods and Meanings of Radio, Λονδίνο: Arnold Το ραδιόφωνο στην Ελλάδα (2006), σειρά Τετράδια Επικοινωνίας 6, Αθήνα: Ινστιτούτο Οπτικοακουστικών Μέσων (Ι.Ο.Μ.) Αθανασοπούλου Ρένα (2010), Το ραδιοφωνικό θέατρο στην Ελλάδα. Αρχή και καθιέρωση. 1939-1953, Bέροια: Εκδόσεις Renavox Ανδρικάκης Αντώνης, Γιώργος Ι. Μανιάτης, Μαργαρίτα Μυτιληναίου (επιμ.) (2008), Εβδομήντα χρόνια Ελληνική Ραδιοφωνία, Αθήνα: Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση ΑΕ Βερβεροπούλου Ζωή (1998), «Η θεατρική πρόσληψη ως ακρόαση και τηλεθέαση», Θεατρογραφίες, Επιθεώρηση του Κέντρου Σημειολογίας του Θεάτρου 1 (Μάρτιος), 52-57 Hilliard Robert (2001), Γράφοντας για την τηλεόραση και το ράδιο, μτφ. Νίκος Σαρρής, Αθήνα: Έλλην Καμηλάρη Έλενα (2008), «Ραδιοφωνικές διασκευές του Ιάκωβου Καμπανέλλη», Παράβασις 8, 127-151 Καμηλάρη Έλενα (2011), «H λειτουργία της φωνής στο ραδιοφωνικό θέατρο: οι θεατρικές διασκευές του ΕΙΡ (1953-1967)», στο Γρηγόρης Ιωαννίδης (επιμ.), Πρακτικά της Διημερίδας στη Μνήμη της Αγνής Μουζενίδου: «Ο Ηθοποιός κι η Τέχνη της Υποκριτικής: Θεωρία και Πράξη, Παρελθόν και Μέλλον», Αθήνα: Ergo, 433-443 Καμηλάρη Έλενα (2014), «Τάσεις αυτοαναφορικότητας στις ραδιοφωνικές διασκευές θεατρικών έργων για το ΕΙΡ (1953-1967)», στο Γωγώ Κ. Βαρζελιώτη (επιμ.), Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου. Από τη χώρα των κειμένων στο βασίλειο της σκηνής, Αθήνα: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, 527-533 Καμηλάρη Έλενα (2017), «Ζητήματα εστίασης στις ραδιοφωνικές διασκευές θεατρικών έργων για το Ε.Ι.Ρ. κατά την περίοδο 1954-1967», στο Αλεξία Αλτουβά – Μαρία Σεχοπούλου (επιμ.), Παγκόσμιο Θέατρο: Πράξη – Θεωρία – Δραματουργία. Πρακτικά Επιστημονικής Συνάντησης αφιερωμένης στα 300 χρόνια από τη γέννηση του Denis Diderot, Αθήνα: Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών / Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, 371-386 Μπαρμπούτης Χρήστος, Μιχάλης Κλώντζας, Νίκος Δεμερτζής (επιμ.) (2001), Το φράγμα του ήχου, Αθήνα: Παπαζήσης Κάρτερ Γιώργος (2004), Ελληνική ραδιοφωνία-τηλεόραση, Αθήνα: Καστανιώτης Πούχνερ Βάλτερ (1984), «Στόχοι και μέθοδοι της διερεύνησης του ραδιοφωνικού ακροατηρίου. Η στατιστική της ακροαματικότητας του θεατρικού έργου στο ραδιόφωνο», στο Ευρωπαϊκή Θεατρολογία: Ένδεκα Μελετήματα, Αθήνα: Ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν, 335-471 Τσατσούλης Δημήτρης (2007), «Παίγνια και ήχοι επί σκηνής και από ραδιοφώνου. Με αφορμή δέκα μονόπρακτα και πέντε ραδιοδράματα του Γιώργου Μανιώτη», Σημεία γραφής – Κώδικες σκηνής στο νεοελληνικό θέατρο, Αθήνα: Νεφέλη, 258-277 Χαιρετάκης Μανώλης (2014), Η ραδιοφωνία στην Ελλάδα 1930-1950, Αθήνα: Ραδιοφωνικός Σταθμός 105, 5 Στο Κόκκινο
Last Update
09-03-2024