THEORIES OF THE THEATRE

Course Information
TitleΚΕΙΜΕΝΑ ΘΕΩΡΙΑΣ ΘΕΑΤΡΟΥ / THEORIES OF THE THEATRE
CodeΔΠ0200
FacultyFine Arts
SchoolDrama
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorMaria Fragkou
CommonNo
StatusActive
Course ID120000377

Programme of Study: PPS Tmīmatos THeátrou (2019-sīmera)

Registered students: 72
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSCompulsory Course845

Class Information
Academic Year2023 – 2024
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Class ID
600250783
Course Type 2021
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Prerequisites
Required Courses
  • ΘΘ0207 SPECIAL TOPICS IN DRAMA: AN INTRODUCTION TO THE THEATRE OF SHAKESPEARE
Learning Outcomes
After the successful completion of the course students will be able to: *compare and contrast key theatre theory texts from Aristotle till the twenty-first century *to evaluate enduring issues relevant to theatre and interculturalism, theatre and politics, the role of the dramatist, the director and the actor towards the creation of a new theatre aesthetic
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Week 1 Introduction. Aristotle's Poetics Week 2 The reception of Aristotle and Shakespeare Week 3 The Paradox of the Actor Week 4 Naturalism in the Theatre Week 5 Twenty-first century avant-garde: Artaud and Esslin Week 6 Theatre and Politics 1: Brecht and Boal Week 7 Theatre and Politics 2: Feminist theatre criticism: Cixous and Case Week 8 Towards a Poor theatre: Grotowski and Brook Week 9 Interculturalism and Theatre 1: Artaud and Brook Week 10 Interculturalism and Theatre 2: Wole Soyinka Week 11 Performance Theory and Schechner Week 12 Postdramatic Theatre and Lehmann Week 13 Module review
Keywords
theories of theatre, interculturalism, poetics, theatrical aesthetic, directing
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Description
Lectures captured on powerpoint, also including video and other audiovisual materials uploaded on elearning.
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures401.6
Reading Assigment602.4
Written assigments
Total1004
Student Assessment
Description
Written comparative essay based on different texts studied (3,000 words). Essay questions are circulated by the lecturer.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Αντονέν Αρτώ, Το θέατρο και το είδωλό του, μτφ. Παύλος Μάτεσις, Δωδώνη, Αθήνα, 2013. 2. Peter Brook, Ο άδειος χώρος, μτφ. Μαρία Πασχαλίδου, Κοάν, Αθήνα, 2016. 3. Denis Diderot, Το παράδοξο με τον ηθοποιό, πρόλογος Βασίλης Παπαβασιλείου, μτφ. Αιμίλιος Βέξης, Πόλις, Αθήνα, 2001. 4. Μάρτιν Έσσλιν, Το θέατρο του παραλόγου, μτφ. Μάγια Λυμπεροπούλου, Δωδώνη, Αθήνα 1996. 5. Richard Schechner, Η θεωρία της επιτέλεσης, μτφ. Νάνσυ Κουβαράκου, Τελέθριον, Αθήνα, 2010. 6. Κείμενα των Αρτώ, Πιραντέλλο, Σόου, Μπρέχτ, Πισκάτορ, Μπέργκμαν, Τοκβίλ, 'Απια, Γκρέηγκ, Αρχιτέκτονες του σύγχρονου θεάτρου, Δωδώνη, 1971.
Additional bibliography for study
*Αριστοτέλους, Ποιητική, εισαγωγή και μτφ. Στάθης Δρομάζος, Κέδρος, Αθήνα 1982. *Γιέρζι Γκροτόφσκι, Για ένα φτωχό θέατρο. Ζητήματα αισθητικής και σημειωτικής, μτφ. Κώστας Μιλτιάδης, Κοροντζής, Αθήνα 2010. Marvin Carlson, Theories of the theatre, Cornell University Press, Ithaca 1993. Marvin Carlson, Performance: μια κριτική εισαγωγή, μτφ. Ελευθερία Ράπτου, Παπαζήση, Αθήνα 2014. Erika Fischer-Lichte, Θέατρο και μεταμόρφωση: προς μια νέα αισθητική του επιτελεστικού, μτφ. Νατάσα Σιουζουλή, Πατάκη, Αθήνα 2013. Erika Fischer-Lichte, Torsten Jost, Saskya Iris Jain (επιμ.), The Politics of Interweaving Performance Cultures, Routledge, Abingdon 2014. Grube, G.M.A., Ο Αριστοτέλης για την ποίηση και το ύφος, μτφ. Γερ. Δ. Χρυσάφης, Καρδαμίτσα, Αθήνα 1995. Jane Milling and Graham Ley, Modern theories of performance, Palgrave, Basingstoke, 2000. *Αουγκούστο Μποάλ, Το θέατρο του καταπιεσμένου, μτφ. Ελπίδα Μπραουδάκη, Εκδόσεις Θεωρία, Αθήνα 1981. *Λέων Τολστόϊ, Για τον Σαίξπηρ και το δράμα, μτφ. Αλεξάνδρα Ιωαννίδου, Εκδόσεις Στοά, Αθήνα 2016. Δημήτρης Τσατσούλης, Δυτικό ηγεμονικό «παράδειγμα» και διαπολιτισμικό θέατρο, Παπαζήση, Αθήνα 2017. Louis Wright, Ο Σαίξπηρ και η εποχή του, μτφ. Αλέξανδρος Κοτζιάς, Ηριδανός, Αθήνα. *Emile Zola, Κείμενα για την κριτική και το θέατρο, εισαγωγή και μτφ. Χαρά Μπακονικόλα- Γεωργοπούλου και Ξένια Γεωργοπούλου, Εκδόσεις του εικοστού πρώτου, Αθήνα 1991. Πέντε θεωρητικά κείμενα για το θέατρο : Αριστοτέλης, Λόπε ντε Βέγα, Κορνέϊγ, Σίλλερ, Μπρέχτ, Κάλβος, Αθήνα 1979.
Last Update
13-05-2024