Learning Outcomes
Upon successful completion of the module, students will be able to:
1. Apply narrative focus to a movie scene.
2. Stage and block a dialogue scene using blocking patterns.
3. Create floor plans.
4. Cover the scene.
Course Content (Syllabus)
In the Direction Workshop IV, we emphasize the use of stationary blocking and its function in a dialogue scene. Starting from the rules of composition we examine blocking patterns (shapes) with a certain number of subjects.
We explore ways of constructing narrative focus and the depth of story information. We study the function of unrestricted narration, restricted narration, the function of the narrator, the subjective shot, the perspective of sound, perceptual subjectivity and mental subjectivity.
We examine how perceptual subjectivity within a scene (POV) is shaped and ways of creating levels of identification.
Keywords
Coverage, Shot Composition, Floor plan, Dialogue scene, P.O.V, Omniscient narration, Limited narration, blocking patterns.
Course Bibliography (Eudoxus)
Bordwell David- Thompson Kristin. Εισαγωγή στην Τέχνη του Κινηματογράφου, μτφρ. Κατερίνα Κοκκινίδη, εκδ. Μ.Ι.Ε.Τ. 2004
Η πολιτική των δημιουργών, Συλλογικό έργο, μτφ. Μαρία Μπαλάσκα, εκδ. Αλεξάνδρεια 1989.
Aumont J., Κινηματογράφος και σκηνοθεσία, μτφρ, Κουτάλου Μαρία, εκδ. Πατάκη 2009
Jacobs Lewis, Τα εκφραστικά μέσα του κινηματογράφου, μτφρ. Στεφανία Ρουμπή, εκδ. Καθρέφτης 2006
Tirard Laurent, Master class- Μαθήματα σκηνοθεσίας από τους σημαντικότερους σύγχρονους κινηματογραφιστές μτφρ. Τσέγκου Αλκυόνη- εκδ. Πατάκη 2013
Siety Emmanuel, Το πλάνο, μτφρ. Σωτήρης Καρκανιάς, εκδ. Πατάκη 2003.
Landau Camile – White, Tiare, 161 Μυστικά για ένα νέο κινηματογραφιστή, μτφρ. Κατερίνα Κακλαμάνη, εκδ. Πατάκη 2008.
ARIJON Daniel, Η γραμματική της φιλμικής γλώσσας Ι&ΙΙ, μτφρ. Βασίλης Βουτσινάς, εκδ. Plano 1986.