Course Information
TitleΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ ΤΩΝ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ:ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΩΣ ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ / MODERN APPROACHES AND METHODS FOR FOREIGN LANGUAGE TEACHING AND LEARNING: THEORY AND PRACTICAL APPLICATIONS FOR GERMAN AS A FOREIGN LANGUAGE
Title in GermanModerne Fremdsprachenlehr- und -lernmethoden: Theorie und praktische Anwendungen in der Didaktik des Deutschen als Fremdsprache
CodeΓΔ_008
FacultyPhilosophy
SchoolGerman Language and Literature
Cycle / Level1st / Undergraduate, 2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CommonYes
StatusActive
Course ID600014180

Programme of Study: Language and Culture in the German-speaking Area (2012-today)

Registered students: 16
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Linguistics-TeachingCompulsory CourseWinter/Spring-9

Class Information
Academic Year2019 – 2020
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600148038
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • German (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες θα: - έχουν εξοικειωθεί με σύγχρονες προσεγγίσεις για τη διδασκαλία και εκμάθηση των ξένων γλωσσών και ειδικότερα της Γερμανικής ως ξένης γλώσσας - έχουν αποκτήσει εξειδικευμένες γνώσεις για τη γλωσσοδιδακτική (ως προς τις κύριες μεθόδους της, τις αντίστοιχες θεωρίες μάθησης και την εκάστοτε κυρίαρχη αντίληψη για τη γλώσσα) - είναι σε θέση να ανιχνεύουν τη διδακτική-μεθοδολογική θεωρητική σύλληψη διδακτικών βιβλίων της Γερμανικής ως ξένης Γλώσσας και των ασκήσεων που περιλαμβάνουν - μπορούν να κατασκευάζουν σχέδια μαθήματος σύμφωνα με τις σύγχρονες αρχές της διδακτικής των γλωσσών - είναι σε θέση να παράγουν διάφορα είδη μαθησιακών δραστηριοτήτων και υλικών, όπως και δραστηριοτήτων διαμορφωτικής και εναλλακτικής αξιολόγησης
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Work autonomously
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Educational Material Types
  • Slide presentations
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Seminars783.1
Reading Assigment572.3
Project200.8
Written assigments702.8
Total2259
Student Assessment
Description
Presentations throughout the seminar and final essay.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Summative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Additional bibliography for study
Bimmel, Peter/Kast, Bernd/Neuner, Gerd (2011). Deutschunterricht planen. Neu. Berlin [u.a.]: Langenscheidt. Dahlhaus, Barbara (1994). Fertigkeit Hören. Berlin [u.a.]: Langenscheidt. Ende, Karin/Grotjahn, Rüdiger/Kleppin, Karin/Mohr, Imke (2013). Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung. München: Klett-Langenscheidt. Funk, Hermann/Koenig, Michael (1991). Grammatik lehren und lernen. Berlin [u.a.]: Langenscheidt. Funk, Hermann/Kuhn, Christina/Skiba, Dirk/Spaniel-Weise, Dorothea/Wicke, Rainer E. (2014). Aufgaben, Übungen, Interaktion. München: Klett-Langenscheidt. Gudjons, Herbert (2007). Frontalunterricht – neu entdeckt. Integration in offene Unterrichtsformen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. Henrici, Gert/Riemer, Claudia (Hrsg.) (2001). Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. Baltmannsweiler: Schneider-Verl. Hohengehren. Karagiannidou, Evangelia (2007). In der Gruppe geht’s besser! Ein Plädoyer für mehr Gruppenarbeit im Fremdsprachenunterricht. Zielsprache Deutsch, 33(1), 71-93. Meyer, Hilbert (2008). Was ist guter Unterricht. Berlin: Cornelsen Scriptor. Papadopoulou, Charis-Olga (2015). The Use of the Learning Portfolio in Foreign Language Teacher Education. The Promotion of Learner Autonomy. Hamburg: Dr. Kovač. Petersen, Jörg/Sommer, Hartmut (1999). Die Lehrerfrage im Unterricht. Donauwörth: Auer. Rösler, Dietmar/Würffel, Nicola (2014). Lernmaterialien und Medien. München: Klett-Langenscheidt. Schart, Michael/Legutke, Michael (2012). Lehrkompetenz und Unterrichtsgestaltung. München: Klett-Langenscheidt. Storch, Günther (1999). Deutsch als Fremdsprache – Eine Didaktik. München: W. Fink. Καραγιαννίδου, Ευαγγελία (2006). Διδασκαλία και εκμάθηση της Γερμανικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας στο Δημοτικό με βάση τη Διδακτική της Πολυγλωσσίας. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 42, 23-41. Παπαδοπούλου, Χάρις-Όλγα (2007). Η Γερμανική ως ξένη γλώσσα στο ελληνικό δημόσιο σχολείο: Η εξασφάλιση της συνέχειας. Θεσσαλονίκη: Σταμούλης. Χατζηδήμου, Δημήτρης/Χατζηδήμου, Κωνσταντίνος (2014). Προγραμματισμός διδασκαλίας στη θεωρία και στην πράξη. Εκπαιδευτικές-διδακτικές τεχνικές, σχέδια μαθήματος και διδακτικά σενάρια για το δημοτικό σχολείο, το γυμνάσιο και το λύκειο. Αθήνα: Διάδραση. Χατζηδήμου, Κωνσταντίνος/Σταμοβλάσης, Δημήτριος (2014). Εκπαιδευτική έρευνα και διδακτική της γλώσσας. Εφαρμογή των αρχών της ποσοτικής και ποιοτικής μεθοδολογίας στο ερευνητικό πεδίο της διδακτικής της γλώσσας. Αθήνα: Διάδραση.
Last Update
30-10-2020