Title | ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΦΥΛΟ / Gender and Education |
Code | Π1404 |
Faculty | Philosophy |
School | Philosophy and Education |
Cycle / Level | 1st / Undergraduate, 2nd / Postgraduate |
Teaching Period | Winter/Spring |
Coordinator | Olga Pantouli |
Common | Yes |
Status | Active |
Course ID | 280009155 |
Programme of Study: UPS School of Philosophy and Education (2011-today)
Registered students: 52
Orientation | Attendance Type | Semester | Year | ECTS |
---|---|---|---|---|
Core | Compulsory courses beloging to the selected specialisation | Winter/Spring | - | 6 |
Pedagogic | Compulsory courses beloging to the selected specialisation | Winter/Spring | - | 6 |
Academic Year | 2019 – 2020 |
Class Period | Spring |
Instructors from Other Categories |
|
Weekly Hours | 3 |
Total Hours | 39 |
Class ID | 600149022
|
Class Schedule
Building | Σχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας |
Floor | Ισόγειο |
Hall | ΑΙΘΟΥΣΑ 113 (112) |
Calendar | Τετάρτη 16:00 έως 18:30 |
Type of the Course
- Scientific Area
Course Category
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
- Face to face
Digital Course Content
- e-Study Guide https://qa.auth.gr/en/class/1/600149022
- At the Website of the School: www.edlit.auth.gr
- eLearning (Moodle): https://elearning.auth.gr/course/view.php?id=9790
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
- Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
At the end of this course participants and the participants will be able to:
Cultivate critical thinking relating to the gender dimensions of human experience.
Acquire theoretical knowledge and critical understanding of theories and research approaches relating to the formation processes of gendered identities and operations and practices resulting from them.
Sensitized to the awareness of the various forms of gender distortions, prejudice and discrimination related to gender in the educational process.
Exercised the contract group and individual work based on specific terminology, logical arguments and references.
General Competences
- Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
- Adapt to new situations
- Work autonomously
- Work in teams
- Work in an interdisciplinary team
- Appreciate diversity and multiculturality
- Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
- Be critical and self-critical
- Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The course aims to introduce some general theories and main concepts on gender, but also empirical research on the field of gender and education. The course focuses on education and on how gender relations affect as well as differentiate education. Three main themes structure the course: Main concepts of gender and gender relations; societal perspectives on gender patterns in education; and processes in school. The intention is to extend students' knowledge of current theories, research and practice relevant to the impact of gender in education. Both Greek and international research and perspectives will be presented.
Keywords
gender studies, gender and education, gender and science
Educational Material Types
- Slide presentations
- Multimedia
- Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
- Use of ICT in Course Teaching
- Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
Activities | Workload | ECTS | Individual | Teamwork | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Lectures | 39 | 1.6 | ✓ | ||
Reading Assigment | 11 | 0.4 | ✓ | ||
Project | 30 | 1.2 | ✓ | ||
Written assigments | 50 | 2 | ✓ | ||
Exams | 20 | 0.8 | ✓ | ||
Total | 150 | 6 |
Student Assessment
Student Assessment methods
- Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
- Written Assignment (Formative, Summative)
- Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Όλγα Παντούλη (επιμ.) (2019). Συν-ομιλώντας για το φύλο στην εκπαίδευση: θεωρία, έρευνα και διδακτικές παρεμβάσεις. Θεσσαλονίκη: Ζυγός
2. Ντρενογιάννη, Ελένη, Σέρογλου, Φανή και Τρέσσου, Ευαγγελία (επιμ.) (2007). Φύλο και εκπαίδευση: μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Νέες Τεχνολογίες. Αθήνα: Καλειδοσκόπιο.
Additional bibliography for study
Arnot, Madeleine (2004). Διαδικασίες αναπαραγωγής του φύλου : εκπαιδευτική θεωρία και φεμινιστικές πολιτικές/ μετάφραση: Χριστίνα Αθανασιάδου, Κατερίνα Δαλακούρα Αθήνα: Μεταίχμιο.
Arnot, Madeleine; Mac an Ghaill, Mairtin; Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Βασιλική (επιμ.). (2008). Φύλο και εκπαίδευση : συλλογή άρθρων του εκδοτικού οίκου "The Routledge Falmer"[Ερευνητικό πρόγρραμμα ΚΑΛΛΙΡΡΟΗ]. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ
Βαλιώτη, Ελένη (2007). Απόψεις φοιτητών και φοιτητριών για τη σχέση (συμβατότητα-ασυμβατότητα) φύλου και αντικειμένου σπουδών και η επίδρασή της στα επαγγελματικά τους σχέδια/ Μεταπτυχιακή εργασία. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ.
Ζιώγου-Καραστεργίου, Σιδηρούλα & Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Βασιλική (επιμ.) (2009). Νέες μελέτες για το φύλο στη σύγχρονη σχολική πραγματικότητα. Θεσσαλονίκη:[χ.ο.]
Θεοδωράκη, Αικατερίνη (2009). Οι αντιλήψεις των δασκάλων του δημοτικού σχολείου για τα μαθήματα και τα επαγγέλματα των θετικών επιστημών και το φύλο/ Μεταπτυχιακή εργασία. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ.
Παντούλη, Όλγα (2007). Γυναίκες και νέες τεχνολογίες : "λόγοι" φοιτητριών για τους υπολογιστές/ Μεταπτυχιακή εργασία. Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ.
Παπαγεωργίου, Γιώτα (2010). Φύλο και έρευνα: Αθήνα: Gutenberg.
Skelton, Christine, Francis, Becky and Smulyan, Lisa (eds.) (2006). The SAGE Handbook of Gender and Education. London: Sage.
Χαμπίδης, Θεόδωρος (2012). Οι απόψεις των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το ρόλο του φύλου στην εκπαιδευτική διαδικασία.Θεσσαλονίκη: Αφοι Κυριακίδη.
Last Update
12-09-2019