Course Information
TitleΘΕΑΤΡΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ / DRAMA THEATER PRACTICES AND INNOVATIVE ACTIVITIES
CodeΕΠ.2.059
FacultyEducation
SchoolEarly Childhood Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorAntonios Lenakakis
CommonNo
StatusActive
Course ID80003439

Programme of Study: UPS of School of Early Childhood Education (2012-today)

Registered students: 91
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreOrientation CourseWinter/Spring-6

Class Information
Academic Year2019 – 2020
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600159802
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
  • Skills Development
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
  • German (Instruction, Examination)
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an interdisciplinary team
  • Design and manage projects
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Through systematic study and experimental approaches of various theatre pedagogy practices (e.g. dramatization, theatrical play, pantomime, improvisation, theatrical lectern, happening, forum theatre, invisible theatre), it is intended to explore new ways of approaching cultural events to educational, social and cultural institutions (speech, theatrical, spectacle, multifaceted events). In the same approach, the creation and animation of puppet-figure-object and puppet theatre are very important aspects (materials and techniques of theatrical doll's manufacture, techniques and types of performing on stage and animation, fiction, puppet scenario, puppet show).
Keywords
theatre-pedagogy practices, puppet theatre, innovative-cultural activities
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Audio
  • Multimedia
  • Interactive excersises
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.6
Laboratory Work200.8
Reading Assigment110.4
Tutorial261.0
Internship100.4
Artistic Workshop301.2
Other / Others140.6
Total1506
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative, Summative)
  • Oral Exams (Summative)
  • Performance / Staging (Formative, Summative)
  • Report (Formative, Summative)
  • Labortatory Assignment (Formative, Summative)
  • Artistic Performance (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Παρούση Α. (2012) Κουκλοθέατρο στην εκπαίδευση. Εκπαίδευση στο κουκλοθέατρο. Αθήνα: Πλέθρον. Κωδικός στον Εύδοξο: 22683196 2. Γραμματάς Θ./Τζαμαριάς Τ. (2004) Πολιτιστικές εκδηλώσεις στο σχολείο. Πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός. Κωδικός στον Εύδοξο: 12271068
Additional bibliography for study
Άλκηστις (2011) Κουκλο-θέατρο σκιών. Αθήνα: Πεδίο Άλκηστις (2008) Μαύρη Αγελάδα – Άσπρη Αγελάδα. Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση και Διαπολιτισμικότητα. Αθήνα: Τόπος. Άλκηστις (2012) Το αυτοσχέδιο θέατρο στο σχολείο. Αθήνα: Πεδίο Αναστασόπουλος, Χρ. (1991). Για μια νέα θεώρηση πάνω στο κουκλοθέατρο. Αθήνα: Ηράκλειτος Αυδή, Α. & Χατζηγεωργίου, Μ. (2007) Η τέχνη του δράματος στην εκπαίδευση. Αθήνα: Μεταίχμιο Γκόβας, Ν. (2003) Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο. Ασκήσεις, παιχνίδια, τεχνικές. Ένα πρακτικό βοήθημα για εμψυχωτές θεατρικών ομάδων και εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Μεταίχμιο Γραμματάς, Θ. (2004)Το θέατρο στο σχολείο. Μέθοδοι διδασκαλίας και εφαρμογής. Αθήνα: Ατραπός Δημητράτου, Β. (2005) Ο μαγικός κόσμος του κουκλοθεάτρου. Κούκλες και έργα. Αθήνα: Πατάκης Θεοχάρη-Περάκη, Ε. (1995) Κουκλοθέατρο. Τέχνη και τεχνική. Αθήνα: Εστία Κλάιστ, Χ. (1982) Οι μαριονέτες. Και μια μελέτη του Bernard Dort (μετ. Τζ. Μαστοράκη). Αθήνα: Άγρας Κορμανός, Α.-Σ. (2003). Μαριονέττες. Η τεχνική της κινούμενης κούκλας. Αθήνα: Εργάνη Κούκλες και παιχνίδια. Δοκίμια (συλλογικό) (1996). Αθήνα: Άγρας Λενακάκης, Α. (2008) Η Θεατροπαιδαγωγική ως νέο μοντέλο παρέμβασης στην αγωγή ατόμων με εμπόδια στη ζωή και στη μάθηση. Στο: Κουρκούτας Η./Chaertier J.P. (επιμ.) (2008): Παιδιά και έφηβοι με ψυχοκοινωνικές και μαθησιακές διαταραχές. Τοπίο, σσ. 455-470 Λενακάκης, Α. (2011) Οι αντιστάσεις μας στο ανοίκειο ως πρόκληση: Ευκαιρίες διαπολιτισμικής συνάντησης και επικοινωνίας μέσω Θεατροπαιδαγωγικής. Στο: Ανδρουλάκης Γ./Μητακίδου Σ./Τσοκαλίδου Ρ. (επιμ.) (2011) Σταυροδρόμι Γλωσσών & Πολιτισμών: Μαθαίνοντας εκτός σχολείου. Πρακτικά 1ου Διεθνούς Συνεδρίου (σε ηλεκτρονική έκδοση). Θεσσαλονίκη: Πολύδρομο, Παιδαγωγική Σχολή Α.Π.Θ., σσ. 114-128. Μαγουλιώτης, Α. (2012) Ιστορία του Νεοελληνικού Κουκλοθεάτρου (1870-1938). Αθήνα: Παπαζήσης Μαγουλιώτης, Α. (2006) Κουκλοθέατρο Ι. Κούκλες, σκηνικά, παίξιμο: Τρόποι, είδη, πατρόν: Προτάσεις για διαθεματικές και διεπιστημονικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Καστανιώτης Μαρτί, Μ./Σανθ, Ι. (2004) Μαριονέτες και παντομίμα (μετ. Ηλ. Δεληδήμου, επιμ. Α. Παρούση). Αθήνα: Ντουντούμης Ματθαίου, Σ./Οικούτα, Ε. (1996) Όταν οι κούκλες ζωντανεύουν. Παίζω, μαθαίνω, δημιουργώ μέσα από το κουκλοθέατρο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Μέσκε, Μ. (2004) Το θέατρο στ’ ακροδάχτυλα (μετ. Μ. Κουλεντιανού, επιμ. Α. Παρούση). Αθήνα: Τυπωθήτω Μουδατσάκις, Τ. (1994) Η θεωρία του Δράματος στη σχολική πράξη. Το Θεατρικό Παιχνίδι. Η Δραματοποίηση. Αθήνα: Καρδαμίτσας Μουδατσάκις, Τ. (2005) Το θέατρο ως πρακτική τέχνη στην εκπαίδευση. Από τον Stanislavsky, τον Brecht και τον Grotowski στο σκηνικό δοκίμιο. Αθήνα: Εξάντας Ντέλπω, Χ. (1987) Κούκλες και μαριονέτες (μετ. Αγνή Στρουμπούλη). Αθήνα: Gutenberg Παρούση, Α. (1998) Κούκλες κουκλοθεάτρου. Βιβλίο για τους εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Πατάκης Πούχνερ, Β. (2000) Είδωλα και Ομοιώματα. Πέντε θεατρολογικά μελετήματα. Αθήνα: Νεφέλη Σέξτου, Π. (2007) Πρακτικές εφαρμογές θεάτρου στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αθήνα: Καστανιώτης
Last Update
26-02-2020