Language and Symbol in Religious Education Teaching

Informations du Cours
TitreΓλώσσα και σύμβολο στη διδασκαλία του Mαθήματος των Θρησκευτικών (ΜτΘ) / Language and Symbol in Religious Education Teaching
Code2056
Cycle / Niveau1er cycle / Licence
Semestre de l’annéeWinter
CoordinatorAnna Koltsiou-Nikita
CommonOui
StatutActif
Course ID60005292

Informations de la Classe
Année Académique2016 – 2017
Semestre de l’AnnéeSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600054950
Course Type 2016-2020
  • Domaine Scientifique
Accès en Ligne
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Grec (Enseignement, Examens)
  • Anglais (Examens)
  • Allemand (Examens)
Aptitudes Générales
  • Application des connaissances à la pratique
  • Recherche, analyse et synthèse de données et d’informations, avec utilisation des technologies adéquates
  • Prise de décision
  • Travail en autonomie
  • Travail d’équipe
  • Travail en environnement pluridisciplinaire
  • Production de nouvelles idées de recherche
  • Respect de l’altérité et du multiculturalisme
  • Respect de l’environnement naturel
  • Responsabilité sociale, professionnelle et morale, sensibilité à la question du genre
  • Critique et autocritique
  • Promotion de la pensée libre, créatrice et inductive
Type de Matériels Éducatifs
  • Notes de cours
  • Matériel multimédia
  • Livre
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Emploi de TIC pour l’enseignement
  • Emploi de TIC pour communiquer avec les étudiants
Organisation du Cours
ActivitésCharge de travailECTSIndividuelEn groupeErasmus
Conferences301.2
Etude & analyse bibliographiques160.6
Redaction de travaux150.6
Examens140.6
Total753
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Examen écrit : questionnaire à choix multiples (Sommative)
  • Examen écrit : réponses courtes (Sommative)
  • Examen écrit : résolution de problèmes (Formative, Sommative)
  • Présentation publique (Formative, Sommative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
- Ιωάννη Κογκούλη, Διδακτική του Μαθήματος των Θρησκευτικών - Παιδείας και Ελληνορθόδοξης Κληρονομιάς - στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, εκδ. Δέσποινα Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2014. - Λέβ Βιγκότσκι, Σκέψη και Γλώσσα, εκδ. Ελένης Γ. Σαραφίδου & Σία Ε.Ε
Additional bibliography for study
Ελληνόγλωσση Βιβλιογραφία: -Βασιλειάδη Πέτρου, Εικόνα και Εκκλησία στην Αποκάλυψη, στο: του ιδίου, Βιβλικές ερμηνευτικές μελέτες, Θεσσαλονίκη 1998, σσ. 414-434. -Βασιλειάδης Πέτρου, Εσχατολογία, Εκκλησία και Κοινωνία, στον τόμο: Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος (Επιμέλεια: Παντελής Καλαϊτζίδης), Εκκλησία κα Εσχατολογία, Αθήνα 2003, σσ. 47-62. -Βασιλειάδη Πέτρου, Η θεολογική κατανόηση των Μυστηρίων στο κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, στο: του ιδίου, Lex Orandi. Μελέτες λειτουργικές θεολογίας, Θεσσαλονίκη 1994, σσ. 55-73. -Γιουνγκ Καρλ, Η ψυχολογία του ασυνειδήτου, Αθήνα 1956. -Θεόκριτοφ Ελίσαμπεθ, Φυσικός Συμβολισμός και Δημιουργία, (Μετάφραση: Εύη Βουλγαράκη-Πισίνα), στο περιοδικό: ΣΥΝΑΞΗ 81 / 2002, σσ. 32-38. -Έκο Ουμπέρτο, Θεωρία Σημειωτικής, (Μετάφραση: Έφη Καλλιφατίδη), Αθήνα 1994. -Ευδοκίμωφ Παύλου, Η τέχνη της εικόνας. (Μετάφραση από τα γαλλικά: Κώστας Χαραλαμπίδης), Θεσσαλονίκη 1993. -Έρικσον Έρικ, Η παιδική ηλικία και η κοινωνία, (Μετάφραση: Μ. Κουτρουμπάκη), Αθήνα 1990. -Ιωάννου Δαμασκηνού, Ἔκδοσις ἀκριβὴς τῆς ὀρθοδόξου πίστεως, (Κείμενο, μετάφραση, εισαγωγή, σχόλια: Νίκου Ματσούκα), Θεσσαλονίκη 1992. -Καψάλη Αχιλλέα, Μάθηση και διδασκαλία, Θεσσαλονίκη 1986. -Καψωμένου Ερατοσθένη, Τυπολογικά κριτήρια για τη Σημειωτική της Ελληνικής Κουλτούρας, στο συλλογικό έργο: Πασχαλίδη Γρηγόρη– Χοντολίδου Ελένης (Επιμέλεια), Σημειωτική και Πολιτισμός. Τόμος 1. Κουλτούρα – Λογοτεχνία – Επικοινωνία, Θεσσαλονίκη 2001, σσ. 43-63. -Κόλτσιου-Νικήτα Άννα, Φιλολόγως ζητούντες. Γλωσσικές απόψεις και όψεις στα κείμενα των Καππαδοκών Πατέρων, εκδ. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη 2005. -Ματσαγγούρα Ηλία, Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας. Η σχολική τάξη. Χώρος – Ομάδα – Πειθαρχία – Μέθοδος, Αθήνα 1999. -Ματσαγγούρας, Η. (συμμετοχή: Χατζηγεωργίου, Γ.), Εισαγωγή στις Επιστήμες της Παιδαγωγικής, Αθήνα 2009. -Ματσούκα Νίκου, Δογματική και Συμβολική θεολογία Α’. Εισαγωγή στη θεολογική γνωσιολογία, Θεσσαλονίκη 1996. -Piaget J., Η ψυχολογία της νοημοσύνης, (Μετάφραση: Ελένη Βέλτσου), Αθήνα 1986. -Ματσούκα Νίκου, Δογματική και Συμβολική Θεολογία Β’. Έκθεση της ορθόδοξης πίστης σε αντιπαράθεση με τη δυτική χριστιανοσύνη, Θεσσαλονίκη 1996. -Σκαλτσή Παναγιώτη, Η των συμβόλων αλήθεια. (Φαινομενολογική και θεολογική προσέγγιση), στον τόμο: Σύμβολα και συμβολισμοί της Ορθοδόξου Εκκλησίας. (Εισηγήσεις – Πορίσματα ιερατικού Συνεδρίου της Ιεράς Μητροπόλεως Δράμας έτους 1991), Δράμα 1991, σσ. 21-50. -Σμέμαν Αλεξάνδρου, Ευχαριστία. Το Μυστήριο της Βασιλείας, (Μετάφραση από τα αγγλικά: Ιωσήφ Ροηλίδης), Αθήνα 2000. -Σταμούλη Χρυσοστόμου, Κάλλος το άγιον. Προλεγόμενα στη φιλόκαλη αισθητική της Ορθοδοξίας, Αθήνα 2004. -Σφενδόνη-Μέντζου Δήμητρα, Η θεωρία των σημείων του C. S. Peirce: σημειωτική, οντολογία, ερμηνευτική, Ανάτυπο από: Πρακτικά Α’ φιλοσοφικής ημερίδας Θεσσαλονίκης που οργάνωσαν η Ελληνική Φιλοσοφική Εταιρία και ο Τομέας Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης τον Οκτώβριο του 1985, Αθήνα 1986, σσ. 130-139. -Τσελεγγίδη Δημητρίου, Η θεολογία της εικόνας και η ανθρωπολογική σημασία της, Διατριβή επί διδακτορία, Θεσσαλονίκη 1984. -Wittgenstein Ludwig, Tractatus logico-philosophicus, (Μετάφραση: Θανάσης Κιτσόπουλος, Παρουσίαση: Ζήσιμος Λορεντάτος, Εισαγωγή: Bernhard Russel), Αθήνα 1978. Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία: Benner Dietrich, Bildung und Religion. Überlegungen zu ihrem problematischen Verhältnis und zu den Aufgaben eines öffentlichen Religionsunterrichts heute, στο συλλογικό έργο: Batke A. / Fitzner Th. / Isak R. / Lochmann U. (Hrsg.), Schulentwicklung – Religion – Religionsunterricht. Profil und Chance von Religion in der Schule der Zukunft, Freiburg im Breisgau 2002, σσ. 51-70. -Biehl Peter, Festsymbole. Zum Beispiel: Ostern. Kreative Wahrnehmung als Ort der Symboldidaktik, Nuekirchen – Vluyn, 1999. -Fowler James W., Stufen des Glaubens: die Psychologie der menschlichen Entwicklung und die Suche nach Sinn, Gütersloh 1991. -Dressler Bernhard, Zeichen und Wunder. Didaktische Aufenthalte in fremden Welten. Zur didaktischen Erschließung neutestamentlicher Wundergeschichten im Religionsunterricht der Sekundarstufe, στο: του ιδίου (Hrsg.), Religion zeigen. Zeichendidaktische Entwürfe, Loccum 2002, σσ. 54-71. -Fraas Hans-Jürgen, Glaube und Identität. Grundlegung einer Didaktik religiöser Lernprozesse, Göttingen 1983. -Goldman Ronald, Religious Thinking from Childhood to Adolescence, London 1964. -Halbfas Hubertus, Das dritte Auge. Religionsdidaktische Anstöße, Düsseldorf 1997 . -Meyer-Blanck Michael, Vom Symbol zum Zeichen. Symboldidaktik und Semiotik, Rheinbach 2002. -Meyer-Blanck Michael, Der Ertrag semiotischer Theorien für die Praktische Theologie, στο περιοδικό: Berliner Theologische Zeitschrift 1997 / 14, σσ. 190-219. -Oser Fritz / Gmünder Paul, Der Mensch – Stufen seiner religiösen Entwicklung. Ein strukturgenetischer Ansatz, Gütersloh 1988. -Vygotsky L., Thought and Language, Cambridge Mass. 1962.
Last Update
09-07-2017