Educational issues on the introduction of Informaition and Communications Technologies in the school praxis

Informations du Cours
TitreΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / Educational issues on the introduction of Informaition and Communications Technologies in the school praxis
CodeΠ1901
FacultyLettres
Cycle / Niveau1er cycle / Licence , 2e cycle / Master, 3e cycle / Doctorat
Semestre de l’annéeWinter/Spring
CoordinatorKonstantinos Bikos
CommonOui
StatutActif
Course ID280009250

Programme d' Études: PROGRAMMA SPOUDŌN 2011

Registered students: 1
OrientationAttendance TypeSemesterAnnéeECTS
KORMOSYPOCΗREŌTIKO KAT΄EPIL. KATEUTHYNSĪSWinter/Spring-6
PAIDAGŌGIKĪSYPOCΗREŌTIKO KAT΄EPIL. KATEUTHYNSĪSWinter/Spring-6

Informations de la Classe
Année Académique2016 – 2017
Semestre de l’AnnéeSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600072906
Course Type 2016-2020
  • Domaine Scientifique
Mode d’Enseignement
  • En présentiel
Accès en Ligne
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Grec (Enseignement, Examens)
  • Anglais (Examens)
Aptitudes Générales
  • Recherche, analyse et synthèse de données et d’informations, avec utilisation des technologies adéquates
  • Adaptation à des situations nouvelles
  • Prise de décision
  • Travail d’équipe
  • Travail en environnement pluridisciplinaire
  • Respect de l’altérité et du multiculturalisme
  • Responsabilité sociale, professionnelle et morale, sensibilité à la question du genre
  • Critique et autocritique
  • Promotion de la pensée libre, créatrice et inductive
Type de Matériels Éducatifs
  • Notes de cours
  • Vidéoconférences
  • Son
  • Matériel multimédia
  • Exercices interactifs
  • Livre
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Emploi de TIC pour l’enseignement
  • Emploi de TIC pour communiquer avec les étudiants
Organisation du Cours
ActivitésCharge de travailECTSIndividuelEn groupeErasmus
Conferences391.6
Etude & analyse bibliographiques833.3
Redaction de travaux251
Examens30.1
Total1506
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Examen écrit : réponses courtes (Sommative)
  • Examen écrit : réponses plus longues (Sommative)
  • Examen écrit : résolution de problèmes (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1η εναλλακτική Κ. Μπίκος (2012): Ζητήματα Παιδαγωγικής που θέτουν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Ζυγός, ISBN 978-960-8065-94-9 2η εναλλακτική Χρ. Σολομωνίδου (2009): Η χρήση του υπολογιστή στο σύγχρονο σχολείο. Βόλος: Πανεπιστ. Εκδόσεις Θεσσαλίας, ISBN 978-960-8029-98-9
Additional bibliography for study
Ελληνόγλωσση & Μεταφρασμένη Καράμηνας, Ι. (2006). Διδασκαλία και μάθηση με την αξιοποίηση του διαδικτύου. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Ατραπός. Keegan, D. (2001). Οι βασικές αρχές της ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Α. Μελίστα (μτφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο. Κέκκερης, Γ., & Κοσμίδης, Ι. (2013) Διδασκαλία των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) με Open eClass σε Παιδαγωγικό Τμήμα. Pedagogy: Theory & Praxis, 8, 71-82. Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή της εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών. Κουτρομάνος, Γ., & Νικολοπούλου, Κ. (2010). Διερεύνηση χρήσης ψηφιακών παιχνιδιών από μαθητές/τριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 3(2), 97-112. Κουτσογιάννης, Δ. (2011). Εφηβικές πρακτικές ψηφιακού γραμματισμού και ταυτότητες. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Κουτσογιάννης, Δ., & Παυλίδου, Μ. (2012). Μελέτη για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την εφαρμογή σεναρίων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: για διαθεματικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της ζώνης φιλολογικών μαθημάτων και με άλλα γνωστικά αντικείμενα, για ημι-τυπικές και άτυπες σχολικές πρακτικές, με διαδραστικούς πίνακες και φορητούς υπολογιστές. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Kron, F.W. (2013). Νέα μέσα στην εκπαίδευση: τρέχουσες και παλαιότερες προσεγγίσεις, Σ. Αλιβίζος, & Κ. Βρατσάλης (επιμ.). Στο: Παιδαγωγική αξιοποίηση των νέων μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία (σσ. 39-45). Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος Ίων. Κυριαζής, Α., & Μπακογιάννης, Σ. (2003). Χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Συνύπαρξη διδακτικής πρακτικής και τεχνολογίας. Αθήνα: Αφοί Παππά. Λιοναράκης, A. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο: Α. Λιοναράκης (επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση-Στοιχεία θεωρίας και πράξης. Αθήνα: Προπομπός, σσ.7-41. Μουζάκης, Χ., Βάθη, Σ., & Γόγουλου, Α. (2014). Εμπειρίες μάθησης μέσα από διαδικτυακές συζητήσεις: η αξιοποίηση του Edmodo στην εξ αποστάσεως επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 7(1-2), 77-97. Μπερδούσης, Ι. (2012). Μελλοντικές νηπιαγωγοί και διαδίκτυο: αντιλήψεις, θέσεις και προοπτικές αξιοποίησης στη διδακτική πράξη. Πρακτικά 8ου Πανελληνίου Συνεδρίου ΕΤΠΕ. 348-355. Μπίκος, Κ. (2012). Ζητήματα Παιδαγωγικής που θέτουν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. Μπίκος, Κ., & Τζιφόπουλος, Μ. (2011). Εκπαιδευτικοί και ΤΠΕ: διευκολυντές και εμπόδια στη χρήση ψηφιακών εφαρμογών στη σχολική τάξη. Στο 2o πανελλήνιο συνέδριο: "Ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία" ΕΤΠΕ. Πάτρα, 28-30 Απριλίου, 2011, 585-589. Διαθέσιμο στο: http://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe1738.pdf. Ανακτήθηκε στις 14/1/2013. Ανακτήθηκε στις 4/4/2012. Μπίκος, Κ., & Τζιφόπουλος, Μ. (2012α). Ακαδημαϊκές και έξω-ακαδημαϊκές πρακτικές ψηφιακού γραμματισμού υποψηφίων φιλολόγων. Στο Κ. Δ. Μαλαφάντης, κ. ά. (επιμ.), Πρακτικά 7ου πανελλήνιου συνεδρίου “Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα”, Αθήνα: Διάδραση, 335-346. Μπίκος, Κ., & Τζιφόπουλος, Μ. (2012β). Αντιδράσεις υποψηφίων εκπαιδευτικών σε ακαδημαϊκά ψηφιακά περιβάλλοντα μάθησης: αξιοποίηση, εξοικείωση, προοπτικές βελτίωσης. Στο 6ο συνέδριο διδακτικής της Πληροφορικής, ΕΤΠΕ. Φλώρινα, 20-22 Απριλίου 2012, 463-473. Διαθέσιμο στο: http://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe1863.pdf Ανακτήθηκε στις 10/10/2012. Μπίκος, Κ., & Τζιφόπουλος, Μ. (2013). Η επαγγελματική ανάπτυξη των σύγχρονων εκπαιδευτικών: μοντέλο εφαρμογής της εξ αποστάσεως επιμόρφωσης στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Πρακτικά 7ο Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, ECODL, Volume 4, pp. 60-77. Μπουραντάς, Ο. (2015). Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας ως εκπαιδευτικά μέσα και ως αντικείμενα έρευνας. Θεσσαλονίκη: Γράφημα. Roblyer, M.D., & Doering, A.H. (2014). Εκπαιδευτική τεχνολογία και διδασκαλία. Μ. Μουντρίδου (επιμ., μτφρ.). Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος Ίων. Σολομωνίδου, Χ. (2009). Η χρήση του υπολογιστή στο σύγχρονο σχολείο. Βόλος: Πανεπιστημιακές εκδόσεις Θεσσαλίας. Σύψας, Α., Λέκκα, Α., & Παγγέ, Τζ. (2013). Μάθηση από απόσταση με σύγχρονα μέσα και διά βίου μάθηση: προτιμήσεις εκπαιδευτικών. Πρακτικά 7ου Διεθνούς Συνεδρίου στην Ανοικτή και Εξ αποστάσεως Μάθηση. Νοέμβριος 2013. Αθήνα. Τζιφόπουλος, Μ. (2010). Ψηφιακός γραμματισμός υποψηφίων εκπαιδευτικών: συνθήκες και προοπτικές. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. Τζιφόπουλος, Μ. (2016). Υποψήφιοι εκπαιδευτικοί στην ψηφιακή εποχή: πρακτικές ψηφιακού γραμματισμού. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. Ξενόγλωσση Auld, G., Snyder, I., & Henderson, M. (2012). Using mobile phones as placed resources for literacy learning in a remote Indigenous community in Australia. Language and Education, 26(4), 279-296. Bélanger, F., & Carter, L. (2010). The digital divide and internet voting acceptance. In Digital Society, Fourth International Conference, IEEE, 307-310. Belshaw, D. (2012). What is 'digital literacy'? A Pragmatic investigation. Doctoral dissertation, Durham University. Benigno, V., Bocconi, S., & Ott, M. (2007). Inclusive education: helping teachers to choose ICT resources and to use them effectively. eLearning Papers, 6. Broadbent, R., & Papadopoulos, T. (2013). Bridging the digital divide: an Australian story. Behavior & Information Technology, 32(1), 4-13. Buabeng-Andoh, C. (2012). Factors influencing teachers' adoption and integration of information and communication technology into teaching: a review of the literature. International Journal of Education & Development using Information & Communication Technology, 8(1), 136-155. Buckingham, D. (2007). Media education goes digital: an introduction. Learning, Media and Technology, 32(2), 111-119. Burnett, C. (2013). Investigating pupils’ interactions around digital texts: a spatial perspective on the “classroom-ness” of digital literacy practices in schools. Educational Review, (ahead-of-print), 1-18. Bush, G.W. (2001). No child left behind. Washing- ton, DC: Office of the President of the United States. Clayton, K., Blumberg, F., & Auld, D.P. (2010). The relationship between motivation, learning strategies and choice of environment whether traditional or including an online component. British Journal of Educational Technology, 41(3), 349-364. Colluci, W., & Koppel, N. (2010). Impact of the placement and quality of face-to-face meetings in a hybrid distance learning course. American Journal of Business Education, 3(2), 119-131. Davies, H., Halfond, S., & Gibbins, N. (2012). Digital natives? Investigating young people’s critical skills in evaluating web based information. In Proceedings of the 3rd Annual ACM Web Science Conference. ACM, 2012, 78-81. Davies, J. (2012). Facework on Facebook as a new literacy practice. Computers & Education, 59(1), 19-29. DiPietro, M. (2010). Virtual school pedagogy: the institutional practices of K-12 virtual school teachers. Journal of Educational Computing Research, 42(3), 327-354. European Commission (2013). Survey of schools: ICT in education. Digital Agenda for Europe. Final Study Report, February 2013. Geisert, P., & Futrell, M. (1990). Teachers, computers and curriculum: microcomputers in the classroom. Boston, MA: Allyn & Bacon. Gilster, P. (1997). Digital literacy. New York: Wiley Computer Pub. Greenhow, C., & Gleason, B. (2012). Twitteracy: tweeting as a new literacy practice. The Educational Forum, 76 (4), 464-478 Gutiérrez, A., & Tyner, K. (2012). Media education, media literacy and digital competence. Comunicar, 19(38), 31-39. Hohlfeld, T.N., Ritzhaupt, A.D., & Barron, A.E. (2010). Connecting schools, community, and family with ICT: four-year trends related to school level and SES of public schools in Florida. Computers & Education, 55(1), 391-405. Holden, J., & Westfall, P. (2010). An instructional media selection guide for distance education: implications for blended learning. Washington DC: USDLA. Ismail, S., Almekhlafi, A.G., & Al-Mekhlafy, M. (2010). Teachers’ perceptions of the use of technology in teaching languages in United Arab Emirates’ schools. International Journal for Research in Education, 27(1), 37-56. Istance, D., & Kools, M. (2013). OECD Work on technology and education: innovative learning environments as an integrating framework. European Journal of Education, 48(1), 43-57. Juvonen, J., & Gross, E.F. (2008). Extending the school grounds?—Bullying experiences in cyberspace. Journal of School health, 78(9), 496-505. Klawe, M. (2002). Girls, boys, and computers. ACM SIGCSE Bulletin, 34(2), 16-17. Koutsogiannis, D. & Adampa, V. (2012). Girls, identities and agency in adolescents’ digital literacy practices. Journal of Writing Research, 3(3), 217-247. Kvavik, R.B. (2005). Convenience, communications, and control: how students use technology. Educating the net generation, 1(7), 1-20. Larose, F., Grenon, V., Morin, M.P., & Hasni, A. (2009). The impact of pre‐service field training sessions on the probability of future teachers using ICT in school. European Journal of Teacher Education, 32(3), 289-303. Levy, A. (2010). Third of children have seen online porn by the time they are 10, shocking study reveals. Daily Mail Online News. Available at: http://www.dailymail.co.uk/ Retrieved: 13/1/2015. Mo, D., Swinnen, J., Zhang, L., Yi, H., Qu, Q., Boswell, M., & Rozelle, S. (2013). Can one-to-one computing narrow the digital divide and the educational gap in China? The case of Beijing migrant schools. World Development, 46, 14-29. OECD (2012). Connected minds: technology and today’s learners. Paris: OECD Publishing. Pew Research Center (2012). Digital life in 2025. Available at: http://www.pewinternet.org/2014/03/11/digital-life-in-2025/. Retrieved : 16/4/2014. Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. Reid, J. (2011). "We don't Twitter, we Facebook": an alternative pedagogical space that enables critical practices in relation to writing. English Teaching: Practice & Critique, 10(1), 58-80. Robinson, C., & Sebba, J. (2010). Personalising learning through the use of technology. Computers & education, 54(3), 767-775. Sefton-Green, J. (2004). Literature review in informal learning with technology outside school. Report 7. Futerlab Series. Available at: http://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00190222/. Retrieved: 21/2/2011. Siraj-Blatchford, I. (2007). Creativity, communication and collaboration: the identification of pedagogic progression in sustained shared thinking. Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 2, 3-23. Sutherland, L., Howard, S., & Markauskaite, L. (2010). Professional identity creation: examining the development of beginning pre-service teachers' understanding of their work as teachers. Teaching and teacher education, 26(3), 455-465. Topu, F.B., & Göktaş, Y. (2012). ICT teachers' assigned roles and expectations from them. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(1), 473-478. UNESCO (2011). UNESCO ICT competency framework for teachers, Version 2. UNESCO & Microsoft, United Nations Educational, Scientific and Cultural. Ünlüsoy, A., de Haan, M., Leseman, P.M., & van Kruistum, C. (2010). Gender differences in adolescents’ out-of-school literacy practices: a multifaceted approach. Computers & Education, 55(2), 742-751. Van Joolingen, W. (2004). The PISA framework for assessment of ICT literacy. Available at: http://www.ibertic.org/evaluacion/sites/default/files/biblioteca/7_pisa_framework.pdf. Retrieved: 29/5/2013.
Last Update
29-06-2017