TECHNOLOGY AND LANGUAGE-LEARNING

Informations du Cours
TitreΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ / TECHNOLOGY AND LANGUAGE-LEARNING
Title in ItalienTECNOLOGIA E APPRENDIMENTO LINGUISTICO
Code11234
FacultyLettres
Cycle / Niveau1er cycle / Licence
Semestre de l’annéeWinter/Spring
CommonOui
StatutActif
Course ID600000576

Programme d' Études: PPS Tmīmatos Italikīs Glṓssas kai Filologías 2013

Registered students: 79
OrientationAttendance TypeSemesterAnnéeECTS
ITALIKĪ GLŌSSA KAI FILOLOGIAYPOCΗREŌTIKO746

Informations de la Classe
Année Académique2018 – 2019
Semestre de l’AnnéeSpring
Instructors from Other Categories
Weekly Hours4
Total Hours52
Class ID
600122910
Course Type 2016-2020
  • Cours Fondamental
  • Connaissances Générales
  • Domaine Scientifique
  • Développement de Compétences
Mode d’Enseignement
  • En présentiel
  • À distance
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Anglais (Enseignement, Examens)
Aptitudes Générales
  • Application des connaissances à la pratique
  • Adaptation à des situations nouvelles
  • Travail en autonomie
  • Travail d’équipe
Type de Matériels Éducatifs
  • Notes de cours
  • Vidéoconférences
  • Matériel multimédia
  • Livre
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Emploi de TIC pour l’enseignement
  • Emploi de TIC pour les activités de laboratoire
  • Emploi de TIC pour communiquer avec les étudiants
  • Emploi de TIC pour l’évaluation des étudiants
Organisation du Cours
ActivitésCharge de travailECTSIndividuelEn groupeErasmus
Conferences502
Seminaires502
Laboratoires
Etude & analyse bibliographiques502
Total1506
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Examen écrit : réponses courtes (Sommative)
  • Examen écrit : réponses plus longues (Sommative)
  • Examen écrit : résolution de problèmes (Sommative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη Στο μάθημα αυτό γίνεται χρήση εκτενούς βιβλιογραφίας. Ο στόχος είναι να μελετηθούν όσοι το δυνατόν περισσότεροι συγγραφείς, έτσι ώστε οι φοιτητές να εκτεθούν σε διαφορετικές απόψεις. Αρχικά γίνεται εντοπισμός του θέματος είτε στα περιεχόμενα είτε στο index και στην συνέχεια στις σελίδες που αναφέρονται εκεί. Δεν είναι απαραίτητο να διαβασθεί ολόκληρο το βιβλίο εκτός και αν εντοπισθούν σε αυτό θέματα που εγείρουν το προσωπικό ενδιαφέρον του φοιτητή και δεν συζητούνται στο μάθημα. Αναμφίβολα, η εύρεση νέας βιβλιογραφίας και νέων απόψεων (είτε από συγγραφείς είτε προσωπικές) είναι απόλυτα αποδεκτές και επιθυμητές, εφόσον κατατίθεται με επιχειρήματα (προσωπικά ή από την βιβλιογραφία). Όσοι από τους φοιτητές δικαιούνται βιβλία από τον Εύδοξο μπορούν να επιλέξουν αυτό που θεωρούν ότι καλύπτει περισσότερα από τα θέματα που συζητούνται κατά την διάρκεια του εξαμήνου. Παρακαλούνται οι φοιτητές να μην ζητούν την προσωπική παρέμβαση του διδάσκοντα καθώς αυτό είναι αντιδεοντολογικό και προσωπικό τους δικαίωμα. Τα παρακάτω βιβλία και άρθρα βρίσκονται στην βιβλιοθήκη του τμήματος ή σε άλλες βιβλιοθήκες της φιλοσοφικής για χρήση των φοιτητών. Συμπληρωματικό υλικό διανέμεται στην τάξη. -Ahmad, K., Corbett, G., Rogers, M., and Sussex, R. (1985). Computers, Language Learning and Language Teaching CUP Παλιό καλό εισαγωγικό βιβλίο στο θέμα. -Beatty, K. (2003). Teaching and Researching Computer-assisted Language Learning Longman -Cameron, K. (1999). CALL: Media, Design & Applications Swets & Zeitlinger Publishers Περιέχει ερευνητικά άρθρα για τη χρήση Η/Υ στη γλωσσική διδασκαλία. -Carobene, A. (2001). Internet per gli Insegnanti. La “rete” come strumento di lavoro e di aggiornamento professionale. Alpha Test S.r.I. Στο συγκεκριμένο βιβλίο υπάρχουν προτάσεις για χρήση του διαδικτύου για την διδασκαλία των ιταλικών. -Chapelle, C. (2001). Computer Applications in Second Language Acquisition Cambridge University Press Παρουσιάζει την ερευνητική διάσταση της χρήσης Η/Υ στη γλωσσική διδασκαλία. -Chapelle, C.A. & Douglas, D. (2006). Assessing Language through Computer Technology Cambridge University Press Πρόσφατο βιβλίο σχετικό με την χρήση του υπολογιστή για αξιολόγηση γλωσσικής εκπαίδευσης. -Cremascoli, F. e Gualdoni, M. (2000). La lavagna elettronica. Editori Laterza Γενικό βιβλίο για την χρήση του υπολογιστή στην εκπαίδευση. -Crystal, D. (2001). Language and the Internet Cambridge University Press -Dudeney, G (2000). The Internet and the Language Classroom Cambridge University Press Βιβλίο με πρακτικές γλωσσικές εφαρμογές με αναφορά στο διαδίκτυο. -Everhard, C. & Ypsilandis, G.S. (1996) "The role of computer technology in independent learning" Proceedings of the 10th Symposium, School of English, Aristotle Univ. of Thessaloniki. -Gitsaki, C. and Richard P. Taylor (2000). Internet English. Oxford University Press -Hardisty, D. & S. Windeatt (1989) CALL. Oxford: Oxford University Press. - Herring, C. Susan (eds). (1996). Computer-Mediated Communication. John Benjamins Publishing Company -Hubbard, P.L. (1987). “Language Teaching Approaches, the Evaluation of CALL Software, and Design Implications” in Flint Smith, Wm. (eds) Modern Media in Foreign Language Education: Theory and Implementation National Textbook Company -Jones, C., and Fortescue, S. (1987). Using Computers in the Language Classroom Longman Κλασσικό βιβλίο με πρακτικές συμβουλές για τη χρήση Η/Υ στη γλωσσική διδασκαλία. -Kenning, M.J. and Kenning, M.M. (1983). An Introduction to Computer Assisted Language Learning Oxford University Press Παλιό καλό εισαγωγικό βιβλίο στο θέμα. -Levy, M (1997). Computer-Assisted Language Learning (Context and Conceptualization) Oxford University Press Ένα από τα σχετικά καινούργια εισαγωγικά βιβλία στο θέμα. -Maragliano, R. (1994) Manuale di didattica multimediale Editori Laterza Maragliano, R. (2004). Nuovo manuale di didattica multimediale Editori Laterza -Mezzardi, M. (2001). Internet nella didattica dell’ italiano: la frontiera presente Edizioni Guerra -Panciroli, C. (2001). Insegnare con Internet in Classe edizioni junior -Pennington, M.C. (1996). The Power of CALL Athelstan Καλή εισαγωγή στο συγκεκριμένο θέμα. -Sandholtz, J.H., Ringstaff, C., and Dwyer, D.C. (1997). Teaching with Technology: Creating Student-Centered Classrooms Teachers College Press -Scholfield, P.J. & Ypsilandis, G.S. (1992) "Evaluation of CALL Programs" Proceedings of the 10th International Conference: Assessment and Evaluation Vol. 6, Greek Association of Applied Linguistics. -Scholfield, P.J. & Ypsilandis G.S. (1994) "Evaluating the Theory and Practice of CALL - A Consumer's Eye View" in Graddol, D. and Swann, J. Evaluating Language Clevedon: Multilingual Matters. -Scholfield, P.J. & Ypsilandis, G.S. (1994) "Categorising CALa Software" with the Proceedings of the 8th Symposium on English and Greek, School of English, Aristotle Un. Of Thessaloniki. -Sperling, D. (1997). The Internet Guide for Language Teachers Prentice Hall Από τα πρώτα με πολλές αναφορές σε ιστούς (πολλοί από τους οποίους ίσως να μην υπάρχουν πλέον ή να έχουν αλλάξει διεύθυνση). - Thurlow, Crispin, Laura Lengel, and Tomic Alice (2007). Computer Mediated Communication. SAGE Publications -Τσοπάνογλου, Α.Γ. και Υψηλάντης, Γ.Σ. (2011). Αξιολόγηση επίδοσης και γλωσσομάθειας με χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή. Εκδόσεις ΖΗΤΗ Υψηλάντης, Γ. και Επιτρόπου, Μ-Σ. (2007). “Σύντομη ιστορική αναδρομή στη χρήση υπολογιστών για διδασκαλία γλωσσικών μαθημάτων” (Eds) Γκικόπουλος, Φ., Crocco, G., Κασάπη, Ε. Επετηρίδα Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Τόμος ΙΙ, σς195-230 . -Ypsilandis, G.S. (1995). Computer Assisted Language: A Communicative Attempt Ph.D. Thesis unpublished. -Ypsilandis, G.S. (1999) "Computer Programs in English for Specific Purposes" Proceedings of the 3rd ESP conference on Compelling Learning Techniques in ESP/EAP, English Language Unit, University of Macedonia, Greece. -Ypsilandis, G.S. (2000) "Computers in ESP: Business Letter Writing" Proceedings of the 13th International Symposium on Theoretical and Applied Linguistics, (Eds) Nicolaidis, K. and Mattheoudakis, M. published by the School of English, Aristotle University of Thessaloniki. pp. 501-510. -Ypsilandis, G. S. (2000) “Teacher and computer role(s) in the language classroom” BRIDGES English Language Teaching Review published by the Teachers of English Union of Thrace. -Ypsilandis, G.S., Giouroglou, H., Economides, A. (2002) “Evaluation of Internet-based materials for language learning” Proceedings of the conference on learning and technology organised by the Pedagogiko Instituto, Athens. -Warschauer, M. (1996) “Computer-Assisted Language Learning: An Introduction”. In S. Fotos (Ed.), Multimedia Language Teaching (pp. 3-20). Tokyo: Logos International. Available: http://www.lll.hawaii.edu/markw/call.html -Warschauer, M., and Kern, R. (2000). Network-based Language Teaching: Concepts and Practice Cambridge University Press Βιβλίο για μυημένους στην χρήση Η/Υ στη γλωσσική κατάρτιση. -Warschauer, M. (eds). (1995). Virtual Connections Second Language Teaching & Curriculum Center, University of Hawai’i at Manoa. -Windeatt, S., Hardisty, D., Eastment, D. (2000). The Internet Oxford University Press Βιβλίο με πρακτικές γλωσσικές εφαρμογές με αναφορά στο διαδίκτυο. -Underwood, J. (1984) Linguistics, Computers, and the Language Teacher: A Communicative Approach. Rowley, MA: Newbury House.
Additional bibliography for study
Recommended basic reading This course uses extensive bibliography. The ultimate goal is for students to study the views of many writers on the same topic. The method of approaching a topic is to initially identify the relevant pages in a book either the contents or the index. It seems not necessary to read the entire book unless it is an introductory book on the subject. Undoubtedly, finding new literature and new views (either of other authors or personal) is perfectly acceptable and desirable, provided it is supported by coherent arguments (personal or from the literature). The following books and articles are in the departmental library or in other libraries. Supplementary material is distributed in class. -Ahmad, K., Corbett, G., Rogers, M., and Sussex, R. (1985). Computers, Language Learning and Language Teaching CUP Παλιό καλό εισαγωγικό βιβλίο στο θέμα. -Beatty, K. (2003). Teaching and Researching Computer-assisted Language Learning Longman -Cameron, K. (1999). CALL: Media, Design & Applications Swets & Zeitlinger Publishers Περιέχει ερευνητικά άρθρα για τη χρήση Η/Υ στη γλωσσική διδασκαλία. -Carobene, A. (2001). Internet per gli Insegnanti. La “rete” come strumento di lavoro e di aggiornamento professionale. Alpha Test S.r.I. Στο συγκεκριμένο βιβλίο υπάρχουν προτάσεις για χρήση του διαδικτύου για την διδασκαλία των ιταλικών. -Chapelle, C. (2001). Computer Applications in Second Language Acquisition Cambridge University Press Παρουσιάζει την ερευνητική διάσταση της χρήσης Η/Υ στη γλωσσική διδασκαλία. -Chapelle, C.A. & Douglas, D. (2006). Assessing Language through Computer Technology Cambridge University Press Πρόσφατο βιβλίο σχετικό με την χρήση του υπολογιστή για αξιολόγηση γλωσσικής εκπαίδευσης. -Cremascoli, F. e Gualdoni, M. (2000). La lavagna elettronica. Editori Laterza Γενικό βιβλίο για την χρήση του υπολογιστή στην εκπαίδευση. -Crystal, D. (2001). Language and the Internet Cambridge University Press -Dudeney, G (2000). The Internet and the Language Classroom Cambridge University Press Βιβλίο με πρακτικές γλωσσικές εφαρμογές με αναφορά στο διαδίκτυο. -Everhard, C. & Ypsilandis, G.S. (1996) "The role of computer technology in independent learning" Proceedings of the 10th Symposium, School of English, Aristotle Univ. of Thessaloniki. -Hardisty, D. & S. Windeatt (1989) CALL. Oxford: Oxford University Press. Hubbard, P.L. (1987). “Language Teaching Approaches, the Evaluation of CALL Software, and Design Implications” in Flint Smith, Wm. (eds) Modern Media in Foreign Language Education: Theory and Implementation National Textbook Company -Underwood, J. (1984) Linguistics, Computers, and the Language Teacher: A Communicative Approach. Rowley, MA: Newbury House. -Jones, C., and Fortescue, S. (1987). Using Computers in the Language Classroom Longman Κλασσικό βιβλίο με πρακτικές συμβουλές για τη χρήση Η/Υ στη γλωσσική διδασκαλία. -Kenning, M.J. and Kenning, M.M. (1983). An Introduction to Computer Assisted Language Learning Oxford University Press Παλιό καλό εισαγωγικό βιβλίο στο θέμα. -Levy, M (1997). Computer-Assisted Language Learning (Context and Conceptualization) Oxford University Press Ένα από τα σχετικά καινούργια εισαγωγικά βιβλία στο θέμα. -Maragliano, R. (1994) Manuale di didattica multimediale Editori Laterza Maragliano, R. (2004). Nuovo manuale di didattica multimediale Editori Laterza -Mezzardi, M. (2001). Internet nella didattica dell’ italiano: la frontiera presente Edizioni Guerra -Panciroli, C. (2001). Insegnare con Internet in Classe edizioni junior -Pennington, M.C. (1996). The Power of CALL Athelstan Καλή εισαγωγή στο συγκεκριμένο θέμα. -Sandholtz, J.H., Ringstaff, C., and Dwyer, D.C. (1997). Teaching with Technology: Creating Student-Centered Classrooms Teachers College Press -Scholfield, P.J. & Ypsilandis, G.S. (1992) "Evaluation of CALL Programs" Proceedings of the 10th International Conference: Assessment and Evaluation Vol. 6, Greek Association of Applied Linguistics. -Scholfield, P.J. & Ypsilandis G.S. (1994) "Evaluating the Theory and Practice of CALL - A Consumer's Eye View" in Graddol, D. and Swann, J. Evaluating Language Clevedon: Multilingual Matters. -Scholfield, P.J. & Ypsilandis, G.S. (1994) "Categorising CALa Software" with the Proceedings of the 8th Symposium on English and Greek, School of English, Aristotle Un. Of Thessaloniki. -Sperling, D. (1997). The Internet Guide for Language Teachers Prentice Hall Από τα πρώτα με πολλές αναφορές σε ιστούς (πολλοί από τους οποίους ίσως να μην υπάρχουν πλέον ή να έχουν αλλάξει διεύθυνση). -Τσοπάνογλου, Α.Γ. και Υψηλάντης, Γ.Σ. (2011). Αξιολόγηση επίδοσης και γλωσσομάθειας με χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή. Εκδόσεις ΖΗΤΗ Υψηλάντης, Γ. και Επιτρόπου, Μ-Σ. (2007). “Σύντομη ιστορική αναδρομή στη χρήση υπολογιστών για διδασκαλία γλωσσικών μαθημάτων” (Eds) Γκικόπουλος, Φ., Crocco, G., Κασάπη, Ε. Επετηρίδα Τμήματος Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, Τόμος ΙΙ, σς195-230 . -Ypsilandis, G.S. (1995). Computer Assisted Language: A Communicative Attempt Ph.D. Thesis unpublished. -Ypsilandis, G.S. (1999) "Computer Programs in English for Specific Purposes" Proceedings of the 3rd ESP conference on Compelling Learning Techniques in ESP/EAP, English Language Unit, University of Macedonia, Greece. -Ypsilandis, G.S. (2000) "Computers in ESP: Business Letter Writing" Proceedings of the 13th International Symposium on Theoretical and Applied Linguistics, (Eds) Nicolaidis, K. and Mattheoudakis, M. published by the School of English, Aristotle University of Thessaloniki. pp. 501-510. -Ypsilandis, G. S. (2000) “Teacher and computer role(s) in the language classroom” BRIDGES English Language Teaching Review published by the Teachers of English Union of Thrace. -Ypsilandis, G.S., Giouroglou, H., Economides, A. (2002) “Evaluation of Internet-based materials for language learning” Proceedings of the conference on learning and technology organised by the Pedagogiko Instituto, Athens. -Warschauer, M. (1996) “Computer-Assisted Language Learning: An Introduction”. In S. Fotos (Ed.), Multimedia Language Teaching (pp. 3-20). Tokyo: Logos International. Available: http://www.lll.hawaii.edu/markw/call.html -Warschauer, M., and Kern, R. (2000). Network-based Language Teaching: Concepts and Practice Cambridge University Press Βιβλίο για μυημένους στην χρήση Η/Υ στη γλωσσική κατάρτιση. -Windeatt, S., Hardisty, D., Eastment, D. (2000). The Internet Oxford University Press Βιβλίο με πρακτικές γλωσσικές εφαρμογές με αναφορά στο διαδίκτυο.
Last Update
12-02-2019