Opera, music theater and performing arts in the Greek music creation

Informations du Cours
TitreΌπερα, μουσικό θέατρο και παραστατικές τέχνες στην νεοελληνική μουσική δημιουργία / Opera, music theater and performing arts in the Greek music creation
CodeΙΠ2027
Cycle / Niveau1er cycle / Licence
Semestre de l’annéeSpring
CommonNon
StatutActif
Course ID600020110

Programme d' Études: PPS Tmīmatos Mousikṓn Spoudṓn (2017-sīmera)

Registered students: 51
OrientationAttendance TypeSemesterAnnéeECTS
MOUSIKOLOGIA/ MOUSIKOPAIDAGŌGIKĪEPILOGĪS845
SYNTHESĪEPILOGĪS845

Informations de la Classe
Année Académique2021 – 2022
Semestre de l’AnnéeSpring
Instructors from Other Categories
Weekly Hours3
Class ID
600203808
Mode d’Enseignement
  • En présentiel
Accès en Ligne
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Grec (Enseignement, Examens)
Aptitudes Générales
  • Application des connaissances à la pratique
  • Recherche, analyse et synthèse de données et d’informations, avec utilisation des technologies adéquates
  • Travail en autonomie
  • Production de nouvelles idées de recherche
  • Respect de l’altérité et du multiculturalisme
  • Respect de l’environnement naturel
  • Responsabilité sociale, professionnelle et morale, sensibilité à la question du genre
  • Critique et autocritique
  • Promotion de la pensée libre, créatrice et inductive
Type de Matériels Éducatifs
  • Vidéoconférences
  • Son
  • Matériel multimédia
  • Exercices interactifs
Organisation du Cours
ActivitésCharge de travailECTSIndividuelEn groupeErasmus
Conferences401.3
Etude & analyse bibliographiques602
Redaction de travaux501.7
Total1505
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Examen écrit : résolution de problèmes (Formative, Sommative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Αλεξιάδης, Μηνάς, Ι., (επιμ.),Πρακτικά του συνεδρίου Επτανησιακή όπερα και μουσικό θέατρο έως το 1953, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 23–24 Απριλίου 2010 (Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ). [ΙSBN 978 - 960 - 466 - 096 - 4]. (http://www.theatre.uoa.gr/fileadmin/theatre.uoa.gr/uploads/PDF _Files/EPTANISIAKI%20OPERA.PRAKTIKA%20SYNEDRIO U.pdf) Ανωγειανάκης, Φ., (1958), «Η μουσική στη νεώτερη Ελλάδα», Επίμετρο στο: Νεφ, Κ., (1985), Ιστορία της μουσικής, Αθήνα: Βότσης Ν., σελ. 546-611 Γεροθανάση, Σ., (2014), Η μουσική δραματουργία της ελληνικής όπερας. Αναλυτικές και ερμηνευτικές προσεγγίσεις της δραματουργίας και των τεχνικών σύνθεσης σε επιλεγμένες όπερες των συνθετών Nικόλαου Χαλικιόπουλου Μάντζαρου, Παύλου Καρρέρ, Σπυρίδωνος Φιλίσκου Σαμάρα και Μάριου Βάρβογλη, διδακτορική διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Καλομοίρης, Μ., (1988), Η ζωή μου και η Τέχνη μου - Απομνημονεύματα 1883 - 1908, Αθήνα: εκδόσεις Νεφέλη. Καρδάμης, Κ., (2002), «Greek Music of the Early Nineteenth Century: Nikolaos Halikiopoulos Mantzaros and his Early Works», στο διαδικτυακό περιοδικό των μεταπτυχιακών φοιτητών του Πανεπιστημίου του Λονδίνου Royal Holloway University of London Graduate Music Research (www.rhgmr.supanet.com). Καρδάμης, Κ., Ξανθουδάκης, Χ., (επιμ.) (2003), Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος: ερευνητική συμβολή στα 130 χρόνια από το θάνατο του συνθέτη, Κέρκυρα: Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Μουσικών Σπουδών. Καρδάμης, Κ., (2006), Ο προσολωμικός Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος και το έργο του, διδακτορική διατριβή, Κέρκυρα: Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Μουσικών Σπουδών. Καρδάμης, Κ., (2008), Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος: «Ενότητα μέσα στην πολλαπλότητα», Κέρκυρα: Εταιρεία Κερκυραϊκών Σπουδών. Καρδάμης, K., Κουρμπανά, Σ., Ξανθουδάκης, X., (επιμ.) (2011), Στους μουσικούς βηματισμούς του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, Αθήνα: Έκδοση του Ομίλου Μελέτης του Ελληνικού Διαφωτισμού. Κοντογιώργη, Α., (2000), Η σκηνογραφία του ελληνικού θεάτρου 1930-1960, Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Κουτρουμάνου, Χ., (2015), Οι ελληνικές όπερες και οπερέττες στην Εθνική Λυρική Σκηνή, Ερευνητική εργασία, Ρέθυμνο: Φ.Κ.Σ. Κωνστάντζος, Γ., (2017), Ναπολέων Λαμπελέτ 1864-1932, Αθήνα: Aρχείο Ελληνικής Μουσικής. Λεωτσάκος, Γ., (2003), Παύλος Καρρέρ: απομνημονεύματα και εργογραφία, Αθήνα: Μουσείο Μπενάκη, Ιόνιο Πανεπιστήμιο. N. Maliaras (ed.), The National Element in Music, online conference Proceedings, Department of Music Studies Ε.Κ.P.Α., School of Music Studies, Kapodistrian University of Athens 2014, pp. 50-61 [ISBN: 978-960-93-5959-7]. (http://nem2013.music.uoa.gr/NEMproc2013.pdf) Μαλιάρας, Ν., (2016), «Σπυρίδων Ξύνδας, Ο υποψήφιος (1867): Η πρώτη ελληνόγλωσση όπερα. Μια προσέγγιση στο έργο (κυρίως στην ενορχήστρωση Ρομποτή, 1931) βάσει των διαθέσιμων πηγών, καθώς και μερικές ιστορικές και αναλυτικές παρατηρήσεις», Πρακτικά του 7ου Διατμηματικού Μουσικολογικού Συνεδρίου, Ι. Φούλιας, Π. Βούβαρης, Κ. Καρδάμης, Κ. Χάρδας (επιμ.), Μουσική, λόγος και τέχνες, Θεσσαλονίκη 2016, σελ. 290-298. Ξανθουδάκης, Χ., (1994), «Μάντζαρου τύχαι», Πορφύρας, τ. 75, σελ. 24-34. Ξανθουδάκης, X., (2002), «Ένας άγνωστος συνθέτης», προγραμματικές σημειώσεις από το διήμερο εκδηλώσεων, Αθήνα, 7-8 Δεκεμβρίου. Ξανθουδάκης, Χ., (2006), «Ο ποιητής της Aria Greca», Μουσικός λόγος, τ. 7, σελ.30-57. Ξανθουδάκης, Χ., (2011), «Composers, Trends and the Question of Nationality in Nineteenth-Century Musical Greece», Nineteenth-Century Music Review, τ. 8, σελ. 41-55. Καρδάμης (2011: 108), «From Popular to Esoteric: Nikolaos Mantzaros and the Development of his Career as a Composer», Nineteenth-Century Music Review, τ. 8, σελ. 101-126. Ξεπαπαδάκου, A., (2003), «O Μάρκος Μπότσαρης του Παύλου Καρρέρ: μια “εθνική” όπερα», Μουσικός Λόγος, Εξαμηνιαία Επιθεώρηση Μουσικής, τεύχος 5, Αθήνα: Μουσικός Εκδοτικός Οίκος Κ. Παπαγρηγορίου – Χ. Νάκας, σελ. 27-63. Ξεπαπαδάκου, Α., (2005), Ο Παύλος Καρρέρ και το μελοδραματικό του έργο, διδακτορική διατριβή, Αθήνα: Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Ξεπαπαδάκου, Α., (2011), «Το εθνικό στοιχείο στην επτανησιακή όπερα. Η περίπτωση του Παύλου Καρρέρ», Αριάδνη, Επιστημονικό Περιοδικό της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, Ρέθυμνο, σελ. 169-199. Ο Υποψήφιος, Επετειακή Έκδοση (1867-2017), Φιλαρμονική Εταιρεία Κέρκυρας, 2017. Ρεντζεπέρη, Ά., (2002), Η σχέση μουσικής και λόγου στο μελοδραματικό έργο των Ελλήνων συνθετών της πρώτης γενιάς της Εθνικής Μουσικής Σχολής Διονυσίου Λαυράγκα, Μανώλη Καλομοίρη και Μάριου Βάρβογλη, διδακτορική διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ρωμανού Κ., (1996), Εθνικής Μουσικής Περιήγησις, 1901 - 1912, τόμος Α’, Αθήνα: εκδόσεις Κουλτούρα. Ρωμανού, Κ., (2006), Εντεχνη Ελληνική Μουσική στους νεώτερους χρόνους, Αθήνα: Εκδόσεις Κούντουρα. Σακαλλιέρος, Γ., (2003), «Φύση, μεθοδολογία και τυπολογία της μουσικής ανάλυσης. Η αναλυτική σκέψη στο β΄ μισό του 20ου αιώνα», Πολυφωνία 3, σελ. 70-105. Σακαλλιέρος, Γ., (2006), «Η θέση της γυναίκας στην έντεχνη νεοελληνική μουσική δημιουργία (19ος – 20ος αι.). Μια ιστορική επισκόπηση», στο: Βασιλική Κοντογιάννη (επιμ.), Λόγος Γυναικών, Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Κομοτηνή 26-28 Μαΐου 2006 (Αθήνα: Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο, 2008), σελ. 443-453. Σακαλλιέρος, Γ., (2009), «Η όπερα Αδελφή Βεατρίκη (Sœur Béatrice) του Δημήτρη Μητρόπουλου (1918): μουσική υφή, αισθητικές κατευθύνσεις και ιστορικό πλαίσιο δημιουργίας», στο: Γιώργος Βλαστός (επιμ.), Πρακτικά συνεδρίου Ελληνική μουσική δημιουργία του 20ου αιώνα για το λυρικό θέατρο και άλλες παραστατικές τέχνες, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 27-29 Μαρτίου 2009 (Αθήνα: Σύλλογος οι Φίλοι της Μουσικής, 2009), σελ. 17-29. Sakallieros, G., (2011), «Mitropoulos’ composing in the 1920s: into and out of the Second Viennese School boundaries», διάλεξη που πραγματοποιήθηκε στην ημερίδα με τίτλο Dimitri Mitropoulos: Der Dirigent – Der Komponist (Δημήτρης Μητρόπουλος: ο μαέστρος – ο συνθέτης), Ινστιτούτο Μουσικολογίας Πανεπιστημίου Βιέννης, 22 Οκτωβρίου 2011 - Ηλεκτρονική δημοσίευση του πλήρους κειμένου στην ιστοσελίδα http://www.dimitrimitropoulos.gr (σε επιμέλεια Απόστολου Κώστιου). Sakallieros, G., (2012), «Diverging from an established Greek musical nationalism: aspects of modernism in the works of Dimitri Mitropoulos, Nikos Skalkottas, Dimitrios Levidis and Harilaos Perpessas, during the 1920s and 30s», Muzikologija 12 (Musicology 12, Journal of the Institute of Musicology of the Serbian Academy of Arts and Sciences, 2012), σελ. 183-206. Sakallieros, G., (2016), Dimitri Mitropoulos and His Works in the 1920s. The Introduction of Musical Modernism in Greece, Athens: Hellenic Music Centre. Nίκα-Σαμψών, Ε., (2007), «Όπερα», στο συλλογικό τόμο Μουσική, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών, σελ. 107-149. Νίκα-Σαμψών, Ε., (επιμ.) (2019), Εισαγωγή στη Μουσικολογία, Θεσσαλονίκη: Τμήμα Μουσικών Σπουδών – University Studio Press. Σειραγάκης, Μ., (2009), Το ελαφρό μουσικό θέατρο στη μεσοπολεμική Αθήνα 1922-1940, 2 τόμοι, Αθήνα: Καστανιώτης. Σειραγάκης, Μ., (2014), Ναπολέων Λαμπελέτ, Ένας ανέστιος κοσμοπολίτης, Αθήνα: Κέντρο Ελληνικής Μουσικής. Τρικούπης, Α., (2008), Ανδρέας Νεζερίτης (1897-1980): η ζωή και το έργο του, διδακτορική διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Φιστουρής, Δ., (2014), Η μελωδική γραμμή και η φωνητική γραφή στις όπερες του Σπύρου Σαμάρα: μουσικοδραματολογική ανάλυση και αισθητική ερμηνεία, διδακτορική διατριβή, Σχολή Φιλοσοφική, Τμήμα Μουσικών Σπουδών. Φλώρου, Λ., (2016), Αντίοχος Ευαγγελάτος: Ζωή και Έργο, Αθήνα: Παπαγρηγορίου Κ. - Νάκας Χ. Φράγκου-Ψυχοπαίδη, Ο., (1990), Η Εθνική Σχολή Μουσικής. Προβλήματα Ιδεολογίας, Αθήνα: Ίδρυμα Μεσογειακών Μελετών.
Additional bibliography for study
Csampai, A. & Holland, D., (επιμ.) (1980), Pietro Mascagni Cavalleria rusticana Ruggero Leoncavallo Der Bajazzo, Rororo Opernbücher: Ricordi & Co. Owen Ward, J., (επιμ.)(1992), The Oxford Companion to music, Oxford University Press. Traubner, R., (1983), Operetta: a theatrical history, NY: Doubleday & Company.
Last Update
05-04-2022