FROM IDEA TO IMPLEMENTATION: EDUCATIONAL DESIGNS

Informations du Cours
TitreΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΕΑ ΣΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΙ / FROM IDEA TO IMPLEMENTATION: EDUCATIONAL DESIGNS
CodeΥΕΙΔ05
Cycle / Niveau2e cycle / Master
Semestre de l’annéeWinter/Spring
CoordinatorVasileia Christidou
CommonNon
StatutActif
Course ID600022291

Programme d' Études: PMS EPISTĪMES TĪS AGŌGĪS - EREUNA KAI PRAXĪ SE METAVALLOMENA PERIVALLONTA MATHĪSĪS (2022-2023)

Registered students: 17
OrientationAttendance TypeSemesterAnnéeECTS
Dīmiourgikoí Schediasmoí Ekpaideutikīs Éreunas kai PráxīsYPOCΗREŌTIKO EIDIKEUSĪS218

Informations de la Classe
Année Académique2023 – 2024
Semestre de l’AnnéeWinter
Faculty Instructors
Instructors from Other Categories
Class ID
600243287
Course Type 2016-2020
  • Domaine Scientifique
Mode d’Enseignement
  • En présentiel
Language of Instruction
  • Grec (Enseignement, Examens)
  • Anglais (Enseignement)
Aptitudes Générales
  • Application des connaissances à la pratique
  • Recherche, analyse et synthèse de données et d’informations, avec utilisation des technologies adéquates
  • Adaptation à des situations nouvelles
  • Prise de décision
  • Travail en autonomie
  • Travail d’équipe
  • Travail en environnement pluridisciplinaire
  • Production de nouvelles idées de recherche
  • Conception et gestion de projets
  • Respect de l’altérité et du multiculturalisme
  • Respect de l’environnement naturel
  • Responsabilité sociale, professionnelle et morale, sensibilité à la question du genre
  • Critique et autocritique
  • Promotion de la pensée libre, créatrice et inductive
Type de Matériels Éducatifs
  • Vidéoconférences
  • Matériel multimédia
  • Exercices interactifs
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Emploi de TIC pour l’enseignement
  • Emploi de TIC pour communiquer avec les étudiants
  • Emploi de TIC pour l’évaluation des étudiants
Organisation du Cours
ActivitésCharge de travailECTSIndividuelEn groupeErasmus
Conferences391.6
Etude & analyse bibliographiques562.2
Redaction de travaux552.2
Autre502
Total2008
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Examen écrit : résolution de problèmes (Formative, Sommative)
Bibliography
Additional bibliography for study
Διεθνής βιβλιογραφία τελευταίων 5 ετών η οποία θα αναρτάται στο e-learning του μαθήματος ή θα είναι διαθέσιμη μέσω της βιβλιοθήκης του ΑΠΘ ή του HEAL-Link Eνδεικτικοί τίτλοι: Anderson, L. (2011). Use the World Café concept to create an interactive learning environment. Education for Primary Care, 22(5), 337-338. Björklund Boistrup, L., & Selander, S. (2022). Designs for research, teaching and learning: A framework for future education (p. 182). Taylor & Francis.Boilevin, J. M., Delserieys, A., & Ravanis, K. (2022). Precursor Models for Teaching and Learning Science During Early Childhood. Zurich: Springer Nature https://doi.org/10.1007/978-3-031-08158-3 Christidou, V., Dimitriou, A., Barkas, N., Papadopoulou, M., & Grammenos, S. (2015). “Young noise researchers”: An intervention to promote noise awareness in preschool children. Journal of Baltic Science Education, 14(5), 569-585. Clements, D. H & Samara, J. (2021) Learning and Teaching Early Math: The Learning Trajectories Approach, NY: Routledge. Γκόρια, Σ., Παπαδοπούλου, Μ., & Χρηστίδου, Β. (2016). Διδακτική παρέμβαση με τη χρήση χαρτών στο νηπιαγωγείο στο πλαίσιο της Παιδαγωγικής των Πολυγραμματισμών. Στο Χ. Σκουμπουρδή, & Μ. Σκουμιός (Επιμ.), Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Το εκπαιδευτικό υλικό στα Μαθηματικά και το εκπαιδευτικό υλικό στις Φυσικές Επιστήμες: μοναχικές πορείες ή αλληλεπιδράσεις;» (σελ. 452-471). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Δημητρίου, Α. (2009). Περιβαλλοντική εκπαίδευση: Περιβάλλον, αειφορία. Θεωρητικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Fragkiadaki, G., Fleer, M., & Ravanis, K. (2021). Understanding the complexity of young children's learning and development in science: A twofold methodological model building on constructivist and cultural-historical strengths. Learning, Culture and Social Interaction, 28, 100461. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100461 Κουλαϊδής, Β., Δημόπουλος, Κ., Σκλαβενίτη, Σ., & Χρηστίδου, Β., (2002). Τα κείμενα της Τεχνο-επιστήμης στο δημόσιο χώρο. Αθήνα: Μεταίχμιο. Papadopoulou M., & Christidou, V. (2004). Multimodal text comprehension and production by preschool children: An interdisciplinary approach of water conservation. International Journal of Learning, 11, 917-927. Rotas, N. (2019). Three notes on visual pedagogies in childhood research: Making images that move and endure time. Video Journal of Education and Pedagogy, 4(1), 9-22. https://brill.com/view/journals/vjep/4/1/article-p9_9.xml?ebody=full%20html-copy1 Serres, M. (1997). The troubadour of knowledge. University of Michigan Press. Serres, M. (2014). Thumbelina: The culture and technology of millennials. Rowman & Littlefield. Στρατηγέα, A. (2015). Θεωρία και Μέθοδοι Συμμετοχικού Σχεδιασμού. Αθήνα: Κάλλιπος Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα. Διαθέσιμο στο https://repository.kallipos.gr/handle/11419/5428?&locale=el Templeton, T. N. (2021). Whose story is it? Thinking through early childhood with young children’s photographs. Occasional Paper Series, 2021(45), 8. https://educate.bankstreet.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1391&context=occasional-paper-series Φλογαίτη, Ε., Λιαράκου, Γ., Γαβριλάκης, Κ. (2021). Συμμετοχικές μέθοδοι διδασκαλίας και μάθησης. Εφαρμογές στην εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία. Αθήνα: Πεδίο. World Health Organization. Regional Office for Europe. (‎2002)‎. Community participation in local health and sustainable development: approaches and techniques. World Health Organization. Regional Office for Europe. https://apps.who.int/iris/handle/10665/107341 Χρηστίδου, Β. (2018). Εικόνα και εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες: Το ‘στοίχημα’ του Επιστημονικού Οπτικού Γραμματισμού. Στο Χ. Σκουμπουρδή, & Μ. Σκουμιός (Επιμ.), Πρακτικά 3ου Πανελληνίου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή: «Εκπαιδευτικό υλικό Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών: διαφορετικές χρήσεις, διασταυρούμενες πορείες μάθησης» (σελ. 92-116). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Ανακτήθηκε από http://ltee.aegean.gr/sekpy Χρηστίδου, Β., Δημητρίου, Α., Παπαδοπούλου, Μ., Γραμμένος, Σ., & Μπάρκας, Ν. (2015). «Μικροί ερευνητές ήχου»: ένα εκπαιδευτικό σενάριο για την ευαισθητοποίηση στις συνέπειες του θορύβου. Στο Χ. Σκουμπουρδή, & Μ. Σκουμιός (Επιμ.), Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Υλικού στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες» (σελ. 452-471). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Recent literature of the last five years availiable from HEAL-Link Indicative titles Anderson, L. (2011). Use the World Café concept to create an interactive learning environment. Education for Primary Care, 22(5), 337-338. Björklund Boistrup, L., & Selander, S. (2022). Designs for research, teaching and learning: A framework for future education (p. 182). Taylor & Francis.Boilevin, J. M., Delserieys, A., & Ravanis, K. (2022). Precursor Models for Teaching and Learning Science During Early Childhood. Zurich: Springer Nature https://doi.org/10.1007/978-3-031-08158-3 Christidou, V., Dimitriou, A., Barkas, N., Papadopoulou, M., & Grammenos, S. (2015). “Young noise researchers”: An intervention to promote noise awareness in preschool children. Journal of Baltic Science Education, 14(5), 569-585. Clements, D. H & Samara, J. (2021) Learning and Teaching Early Math: The Learning Trajectories Approach, NY: Routledge. Fragkiadaki, G., Fleer, M., & Ravanis, K. (2021). Understanding the complexity of young children's learning and development in science: A twofold methodological model building on constructivist and cultural-historical strengths. Learning, Culture and Social Interaction, 28, 100461. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100461 Papadopoulou M., & Christidou, V. (2004). Multimodal text comprehension and production by preschool children: An interdisciplinary approach of water conservation. International Journal of Learning, 11, 917-927. Rotas, N. (2019). Three notes on visual pedagogies in childhood research: Making images that move and endure time. Video Journal of Education and Pedagogy, 4(1), 9-22. https://brill.com/view/journals/vjep/4/1/article-p9_9.xml?ebody=full%20html-copy1 Serres, M. (1997). The troubadour of knowledge. University of Michigan Press. Serres, M. (2014). Thumbelina: The culture and technology of millennials. Rowman & Littlefield. Templeton, T. N. (2021). Whose story is it? Thinking through early childhood with young children’s photographs. Occasional Paper Series, 2021(45), 8. https://educate.bankstreet.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1391&context=occasional-paper-series World Health Organization. Regional Office for Europe. (‎2002)‎. Community participation in local health and sustainable development: approaches and techniques. World Health Organization. Regional Office for Europe. https://apps.who.int/iris/handle/10665/107341
Last Update
17-12-2023