Additional bibliography for study
Το θεωρητικό υπόβαθρο
Γενική εχθρότητα Δύσης-Ανατολής
Nancy Bisaha, “Petrarch’s Vision of the Muslim and Byzantine East”, Speculum 76:2 (2001), σσ. 284-314.
David R. Blanks, “Western Views of Islam in the Premodern World: A Brief History of Past Approaches”, στο Western views of Islam in Medieval and Early Modern Europe : Perception of Other, επιμ. David R. Blanks και Michael Frassetto, Basingstoke: Macmillan, 1999, σσ. 11-52.
Jo Ann Hoeppner Moran Cruz, “Popular Attitudes Toward Islam in Medieval Europe”, στο Blanks και Frasetto (επιμ.), σσ. 55-81.
John Victor Tolan, Sons of Ishmael: Muslims through European Eyes in the Middle Ages, Gainsville, FL: UP of Florida, 2009, σσ. 46-65.
Ανθ-αγιογραφία
Stefano Mulla, “Muhammad and the Saints: The History of the Prophet in the Golden Legend”, Modern Philology 101: 2 (2003), σσ. 175-188.
John Victor Tolan, Sons of Ishmael: Muslims through European Eyes in the Middle Ages, Gainsville, FL: UP of Florida, 2009, σσ. 1-18.
Μετατροπή υποδείγματος
Jerold C. Frakes, “A Twelfth-century Paradigm Shift”, in idem, Vernacular and Latin Discourses of the Muslim Other in Medieval Germany, New York: Palgrave Macmillan, 2011.
Stephen Greenblatt, Cultural Mobility, Cambridge: Cambridge University Press, 2010, σσ. 1-23, 250-3.
Προσωπική λογοτεχνία Ι
Βασικές πηγές
Geoffrey Chaucer, “Man of Law”, in The Riverside Chaucer, edited by Larry D. Benson, Oxford: Oxford University Press, 1990, σσ. 87-104, στ. 134-469.
John Mandeville, Mandeville’s Travels, επιμ. M. C. Seymour, Oxford: Clarendon, 1967, κεφ. 15. Για μία εκδοχή στο διαδίκτυο (Project Guttenberg) βλ.: http://www.gutenberg.org/dirs/etext97/tosjm10h.htm
Προτεινόμενη δευτερεύουσα βιβλιογραφία
Kathryn L. Lynch, “Storytelling, Exchange, and Constancy: East and West in Chaucer’s ‘Man o of Law’s Tale’”, The Chaucer Review 33:4 (1999), σσ. 409-22.
Προσωπική λογοτεχνία II
Βασικές πηγές
Dante, Divine Comedy, μτφρ. Charles Singleton, Princeton: Princeton University Press, 1975, “Paradiso”, Canto 18.
Boccaccio, Decameron, 2.7 σε διάφορες εκδόσεις. Για μία αγγλική μετάφραση βλ.:
http://www.brown.edu/Departments/Italian_Studies/dweb/texts/DecIndex.php?lang=eng
Δημώδης λογοτεχνία
The Romance of Guy of Warwick, επιμ. J. Zupitza, 3 τόμοι, London: EETS, 1883-91, ειδικά. στ. 3146-978.
“Turke and Gowin”, στο Thomas Hahn (επιμ.), Sir Gawain: Eleven Romances and Tales. Kalamazoo, Michigan: TEAMS, 1995. Διαθέσιμο στο διαδίκτυο: http://www.lib.rochester.edu/camelot/teams/turkfrm.htm
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
Annaliese F. Connolly, “Guy of Warwick, Godfrey of Bouillon, and Elizabethan Repertory”, στο Bernadette Andrea και Linda McJannet (επιμ.), Early Modern England and Islamic Worlds, New York: Palgrave Macmillan, 2011, σσ. 139-58.
La Chanson de Roland
Βασική πηγή:
The Song of Roland, μτφρ. Dorothy L. Sayers, Harmondsworth: Penguin, 1977, ειδικά τα laisses 180, 227-66.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία:
Stephen G. Nichols, “Doomed Discourse: Debating Monotheisms Pre- and Post-Modern”, MLN 126: 4 (2011), “French Issue Supplement: The Long Shadow of Political Theology”, σσ. 12-31.
El Cid
Βασική πηγή:
The Epic of the Cid, μτφρ. Michael Harney, Indianapolis: Hackett, 2011, ειδικά First Book, σσ. 3-32.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία:
Joachim Küpper, “EI(AA)RONEIA: The Politics of Religion in the Cantar de mío Cid”, MLN 126: 4 (2011), “French Issue Supplement: The Long Shadow of Political Theology”, σσ. 60-76.
Floris and Blancheflour
Βασική πηγή:
“Floriz and Blancheflour”, στο King Horn, επιμ. J. R. Lumby, 1866; επανέκδοση από G. H. McKnight και Joseph Rawson, London: Kegan Paul, 1901, σσ. 71-110.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία:
Patricia Grieve, Floire et Blancheflour and the European Romance, Cambridge: Cambridge University Press, 1997, σσ. 138-58.
Διγενής Ακρίτης
Κύρια βιβλιογραφία:
Βασίλειος Διγενής Ἀκρίτης, επιμ. Στ. Ἀλεξίου, Αθήνα: Ἑστία, 1995.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία:
Tarek Muhamad, “The Conversion from Islam to Christianity as Viewed by the Author of Digenis Akritis”, Collactanea Christiana Orientalia 7 (2010), σσ. 121-49.
Shahnameh
Βασική πηγή:
Abolqasem Ferdowsi, Shahnameh: The Persian Book of Kings, μτφρ. Dick Davis, New Υork: Penguin, 2007, σσ. 456-528.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία:
Dick Davis, “The Problem of Ferdowsi’s Sources”, Journal of the American Oriental Society 116:1 (1996), σσ. 48-57.
Thomas Dallam
Βασική πηγή:
“The Diary of Master Thomas Dallam, 1599-1600”, στο Early Voyages and Travels in the Levant, επιμ. J. Theodore Bent, London: Haklyut Society, 1893, σσ. 4-98.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία:
Gerald Maclean, The Rise of Oriental Travel: English Visitors to the Ottoman Empire, 1580- 1720, London: Palgrave, 2004, σσ. 3-49.
Marlowe
Βασική πηγή:
Christopher Marlowe, Tamburlaine the Great, επιμ David Fuller, Oxford: Clarendon, 1998.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία:
Daniel Vitkus, Turning Turk: English Theatre and the Multicultural Mediterranean, 1570- 1630, Basingstoke: Macmillan, 2003, κεφ. 3, “Marlowe’s Mahomet”.
Shakespeare και Goffe
Βασικές πηγές:
William Shakespeare, The Tragedy of Othello, επιμ. Edward Pechter, New York-London: Norton, 2004.
Thomas Goffe, Courageous Turk, London 1656. Διαθέσιμο στο διαδίκτυο.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία:
G.K. Hunter, “Othello and Colour Prejudice”, στο Pechter (επιμ.), The Tragedy of Othello, σσ. 248-62.
Andrew Moran, “From Maurice to Mohammad: Othello, Islam, and Baptism”, στο Linda MacJannet και Bernadette Andrea (επιμ.), Early Modern England and Islamic Worlds. Early Modern Cultural Studies. New York: Palgrave Macmillan, 2011, σσ. 21-34
Paris and Vienne
Βασική πηγή:
Paris and Vienne, Translated from the French and Printed by William Caxton, επιμ. MacEdward Leach, London: Oxford University Press, 1957. Διαθέσιμο σε διάφορες εκδόσεις στο Διαδίκτυο.
Προτεινόμενη βιβλιογραφία
Helen Cooper, “Going Native: Caxton and Mainwaring Versions of Paris and Vienne”, Yearbook of English Studies 41:1 (2011), σσ. 21-34.