Additional bibliography for study
Α. Ελληνόγλωσση
*Ανδρουτσόπουλος Γ. (2001) “Γλωσσολογικές προσεγγίσεις στο δημοσιογραφικό
λόγο: Είδη, ποικιλότητα και ιδεολογία”, στο Μπουκάλας Π. & Σ. Μοσχονάς (εκδ.)
Δημοσιογραφία και Γλώσσα (Πρακτικά Συνεδρίου, 15-16 Απριλίου 2000), 167-84.
Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕA.
* Καρκαγιάννης Α. (1996) Δημοσιογραφική γλώσσα ή παραποίηση της
πραγματικότητας, Η Καθημερινή 14.11.1996.
* Καψωμένος Ε. (2004) “Το δημοσιογραφικό «ιδίωμα» και η κοινή ελληνική.
Προβλήματα γλώσσας και πολιτισμού”, στο Λ. Βάσσης (επιμέλεια) ΜΜΕ &
Πολιτισμός-Εισηγήσεις Συνεδρίου, 225-35. Αθήνα: Εντελέχεια.
*Λύχνος Γ. (1974) Ο Δημοσιογράφος. Αθήνα: Πλειάς.
*Μαρωνίτης Δ. Ν. (2001) “Δημοσιογραφία και γλώσσα: τυπολογία και παθολογία”,
στο Μπουκάλας Π. & Σ. Μοσχονάς (εκδ.) Δημοσιογραφία και γλώσσα (Πρακτικά
συνεδρίου, 15-16 Απριλίου 2000), 27-34. Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΑ.
*Μοσχονάς Σ. (1995) “Ακροατήρια και επικοινωνία”, Διαβάζω 348: 182-88.
*Μπουκάλας Π. (1999) “Η «δημοσιογραφική κοινή» και τα πάθη της”, στο Συνέδριο
για την Ελληνική Γλώσσα (1976-1996), 503-08. Αθήνα: Πανεπιστήμιο Αθηνών
(Τομέας Γλωσσολογίας) & Γλωσσική Εταιρεία Αθηνών.
*Μπουκάλας Π. & Σ. Μοσχονάς (εκδ.) Δημοσιογραφία και Γλώσσα (Πρακτικά
συνεδρίου, 15-16 Απριλίου 2000). Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα ΕΣΗΕΑ.
*Νάκας Α. (1996) “Η γλώσσα των ΜΜΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία”, στο
Σύλλογος Εκπαιδευτικών Λειτουργών Κολλεγίου Αθηνών. Δέκατο Διήμερο
Εκπαιδευτικού Προβληματισμού. «Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Σχολείο» (Αθήνα,
20-21 Μαΐου 1995), 61-87. Αθήνα: Κολλέγιο Αθηνών.
Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων (1994) Γλώσσα και επικοινωνία.
Ενότητα «Γλώσσα και Δημοσιογραφία», Σεμινάριο 16: 75-110.
*Παπακώστας Γ. (2004) “Γλώσσα και αγλωσσία στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης”,
στο Λ. Βάσσης (επιμέλεια) ΜΜΕ & Πολιτισμός-Εισηγήσεις Συνεδρίου, 67-73.
Αθήνα: Εντελέχεια.
*Πασαλάρης Χ. (1984) Μια ζωή τίτλοι (Πώς να γίνετε δημοσιογράφος). Αθήνα:
Κάκτος.
*Πολίτης Π. (2001) “Μέσα μαζικής ενημέρωσης: το επικοινωνιακό πλαίσιο και η
γλώσσα τους”, στο: Χριστίδης Α.-Φ. (εκδ.) Εγκυκλοπαιδικός οδηγός για τη γλώσσα,
114-120. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.
*Πολίτης Π. (2005) “Δημοσιογραφικός λόγος και γλωσσική επίγνωση των
δημοσιογράφων”, στο Φραγκονικολόπουλος Χ. (επιμέλεια) ΜΜΕ-Κοινωνία και
Πολιτική. Ρόλος και Λειτουργία στη Σύγχρονη Ελλάδα 745-774. Αθήνα: Σιδέρης.
*Τζαννετάκος Γ. (1999) “Η χρήση της νεοελληνικής γλώσσας στα ψυχαγωγικά
προγράμματα των ΜΜΕ”, στο Συνέδριο για την Ελληνική Γλώσσα (1976-1996), 499-
502. Αθήνα: Πανεπιστήμιο Αθηνών (Τομέας Γλωσσολογίας) & Γλωσσική Εταιρεία
Αθηνών.
Φιλιππόπουλος Α. (1982) Ο Δημοσιογράφος. Αθήνα: Κάκτος.
*Χαραλαμπάκης Χ. (1997) “Γλώσσα και Δημοσιογραφία”, στο Χ. Χαραλαμπάκης.
Γλωσσαλγήματα: έρευνες για την ελληνική γλώσσα, 159-73. Αθήνα: Γεννάδειος
Σχολή.
*Χατζησαββίδης Σ. (2000) Ελληνική γλώσσα και δημοσιογραφικός λόγος. Αθήνα:
Gutenberg.
*Χατζησαββίδης Σ. (2001) “Ο δημοσιογραφικός λόγος σε ελληνική γλώσσα: ρητές γλωσσικές επιλογές και υπόρρητες αναφορές”, Μέντορας 4: 214-229.
*Ψάλτου-Joycey Α. (εκδ.) (2001) Η γλώσσα των ΜΜΕ. Ειδικό τεύχος του περιοδικού
Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία / Journal of Applied Linguistics, τεύχος 17.
Β. Ξενόγλωσση
Almeida Ε. (1992) “A category system for the analysis of factuality in newspaper
discourse”, Text 12 (2): 233-62.
Adam J.-M. (1997) “Unités rédactionelles et genres discursifs: cadre général pour une
approche de la presse écrite”, Pratiques 94: 3-18.
Adam J.-M. (2001) “Genres de la presse écrite et analyse de discours”, Semen 13: 7-14.
*Albert P. (1989) Lexique de la presse écrite. Paris: Daloz.
*Allaire S. (1990) “Langue et mass média”, στο: Holtus G. et al. (eds) Lexikon der
Romanistischen Linguistik, vol. V (1): 211-224. Tübingen: M. Niemeyer.
*Aslangul M. (1991) Lexique des termes de presse. Paris: CFPJ.
Bell A. (1984) “Language style as audience design”, Language in Society 13: 145-204.
*Bell A. (1991) The Language of News Media, ch. 2.1 “Why Study Media
Language?”. Oxford: Blackwell.
*Στο ίδιο, Ch. 5 “The Audience for Media Language”.
Bell A. (1995) “Language and the media”, Annual Review of Applied Linguistics 15:
23-41.
Bonnafous S. & P. Charaudeau (1996) “Les discours des médias entre sciences du
langage et sciences de la communication”, Le Français dans le Monde. «Recherches
et applications» (Numéro spécial: «Le Discours: Enjeux et perspectives»), 39-45.
Boyd-Barrett O. (1994) “Language and media: A question of convergence”, στο:
Graddol D. & O. Boyd-Barrett (eds) Media texts: Authors and readers, 22-39.
Clevedon, UK: Multilingual Matters and Open University.
* British Broadcasting Corporation (BBC) (2003) The Language of the Media. BBC
World Service.
*Cameron D. (1996) “Style policy and style politics: a neglected aspect of the language
of the news”, Media, Culture & Society 18: 315-33.
*Cameron D. & D. Hills (1990) “ ‘Listening in’: negotiating relationships between
listeners and presenters on radio phone-in programmes”, στο McGregor G. & R. S.
White (eds) Reception and Response. Hearer Creativity and the Analysis of Spoken
and Written Texts, 52-68. London: Routledge.
Charaudeau P. (1994) “Le contrat de communication de l’information médiatique”,
Le Français dans le Monde. «Recherches et applications» (Numéro spécial:
«Médias. Faits et effets»), 8-19.
Charaudeau P. (1997) Le discours d’information médiatique. La construction du
mirroir social. Paris: Nathan.
*Charaudeau P. (2002) “A communicative conception of discourse”, Discourse
Studies 4(3): 301-18.
Chimombo Μ. & R. L. Roseberry (1998) The Power of Discourse. An Introduction to
Discourse Analysis, ch. 6 “The discourse of news media”. Hillsdale, NJ: Lawrence
Erlbaum Associates.
Cotter C. (1999) “Language and media: five facts about the Fourth Estate”, στο:
Wheeler R.S. (ed.) The Workings of Language: Prescriptions to Perspective, 165-79.
Westport, CT: Praeger Publishing.
*Cotter C. (1999) “From Folklore to ΄΄News at 6΄΄. Maintaining Language and
Reframing Identity through the Media”, στο Μ. Bucholtz et al. (eds) Reinventing
Identities: The Gendered Self in Discourse, 369-87. Oxford: Oxford University
Press.
*Cotter C. (2000) “Discourse and Media”, στο: Schiffrin D., D. Tannen & H. Hamilton
(eds) Handbook of Discourse Analysis, 416-36. Oxford: Blackwell.
*Crystal D. & D. Derek (1969) Investigating English style, ch. 7 “The Language of
Newspaper Reporting”. London: Longman.
Demari J. C. (1993) “L’écriture de presse”, Le Français dans le Monde. «Recherches
et applications» (Numéro spécial: «Des pratiques de l’écrit»), 170-81.
*Facques B. & C. Sanders (2004) “Textes journalistiques et analyse contrastive du
genre en didactique”, Langages 153: 86-97.
*Fairclough N. (1995) Media Discourse. London: Edward Arnold.
*Fowler R. et al. (eds) (1979) Language and control. London: Routledge.
*Fowler R. (1991) Language in the News: discourse and ideology in the press. London:
Routledge·
* French N. (1986) “Language and the Media”, Teanga. Journal of Irish Association
for Applied Linguistics, 6: 1-20.
Fuchs C. (1983) “Variations discursives”, Langages 70: 15-33.
Geis M. (1987) “Language and Media”, Annual Review of Applied Linguistics, 1986,
64-73.
Grosse E.-U. (2001) “Evolution et typologie des genres journalistiques. Essai d’une vue
d’ensemble”, Semen 13: 15-36.
* Herring S. (2003) “Media and language change”, Journal of Historical Pragmatics 4
(1): 1-17.
*Jucker A. (1995) “Mass media”, στο: Verschueren J. et al. (eds) Handbook of
Pragmatics. Amsterdam / Philadelphia: John Benjamins.
*Košir M. (1988) “Towards a theory of the journalistic text form”, Media, Culture and
Society 10: 345-361.
*Kress G. (1986) “Language in the media: The Construction of the domains of Public
and Private”, Media, Culture and Society 8: 395-419.
*Lavoinne Y. (1997) Le langage des médias. Grenoble: Presses Universitaires de
Grenoble.
*Leitner G. (1997) “The Sociolinguistics of Communication Media”, στο:
Coulmas F. (ed.) The Handbook of Sociolinguistics, 187-204. Oxford: Blackwell.
Lindemann B. (1989) “What knowledge does it take to read a newspaper?”, Journal of
literary semantics 18: 50-65.
Ljung M. (1997) “The English of British Tabloids and Heavies: Differences and
Similarities”, στο: Norm, variation and change in language. Acta Universitatis
Stockholmiensis. Stockholm Studies in Modern Philology. New Series 11, 133-48.
Stockholm: Almqvist & Wiksell International.
*Lochard G. (1996) “Genres rédactionnels et appréhension de l’événement
médiatique”, Réseaux 76: 83-102.
*Lochard G. & H. Boyer (1998) La communication médiatique. Paris: Éditions du
Seuil.
*McLean C. (1994) “Journalism”, στο: Asher R. E. & J. M. Y. Simpson (eds) The
Encyclopedia of Language and Linguistics, 1822-27. Oxford: Pergamon Press.
*McLean C. (1994) “Media, Mass Media, and Multimedia”, στο: Asher R. E. & J. M.
Y. Simpson (eds) The Encyclopedia of Language and Linguistics, 2420-31. Oxford:
Pergamon Press.
Mouillaud M. (1968) “Le système des journaux”, Langages, 11: 60-77.
Mouriquand J. (19992) L’écriture journalistique. Paris: Presses Universitaires de
France.
Mscope (1994) Journalistes et linguistes, même langue, même langage?, τεύχος
εκτός σειράς, Απρίλιος (Actes du colloque «Journalistes et linguistes, même langue,
même langage?», Sorbonne, 15 Ιανουαρίου 1993.
*Noël D. (1986) Towards a Functional Characterization of the News of the BBC World
Service. Antwerp Papers in Linguistics, 49. University of Antwerp.
*Peytard J. (1975) “Lecture(s) d’une aire scripturale: la page de journal”, Langue
française, 28: 39-59.
*Schrøder K. C. (1994) “Media Language and Communication”, στο: Asher R. E. & J.
M. Y. Simpson (eds) The Encyclopedia of Language and Linguistics, 2412-20.
Oxford: Pergamon Press.
* Spitulnik D. (1993) “Anthropology and Mass Media”, Annual Review of
Anthropology 22: 293-315.
* Spitulnik D. (2000) “Media”, Journal of Linguistic Anthropology 9 (1-2): 148-50.
Thornborrow J. (1999) “Language and the media”, στο L. Thomas & S. Wareing (eds)
Language, Society and Power. An Introduction, 49-64. London: Routledge.
*van Dijk T. A. (1988) News as Discourse. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum
Associates.
*Wodak R. (1987) “ ΄And where is the Lebanon?΄. Α socio-psycholinguistic
investigation of comprehension and intelligibility of news”, Text 7 (4): 377-410.
Zelizer B. (1990) “Where is the author in American TV news? On the construction and
presentation of proximity, authorship, and journalistic authority”, Semiotica 8 (1/2):
37-48.