The Phychology of Adolescence

Informationen zur Lehrveranstaltung
TitelΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ / The Phychology of Adolescence
CodeΠ3003
FakultätPhilosophische
Cycle / Level1. Grund- und Hauptstudiengang, 2. Magisterstudiengang
SemesterWinter/Sommer
CommonJa
StatusAktiv
Course ID280009268

Studienplan: PROGRAMMA SPOUDŌN 2011

Registered students: 51
FachrichtungForm des KursbesuchsSemesterJahrECTS
KORMOSYPOCΗREŌTIKO KAT΄EPIL. KATEUTHYNSĪSWinter/Spring-6
PAIDAGŌGIKĪSYPOCΗREŌTIKO KAT΄EPIL. KATEUTHYNSĪSWinter/Spring-6

Informationen zur Veranstaltung
Akademisches Jahr2016 – 2017
KurslehrdauerSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600056799
Course Type 2016-2020
  • Wissenschaftlicher Fachbereich
Veranstaltungstyp
  • Persönliche Anwesenheit
Elektronischer Zugang zu Unterrichtsmaterialien
Sprache
  • Griechisch (Lehre, Prüfung)
Allgemeine Kompetenzen
  • Anwendung des Wissens in der Praxis
  • Recherche, Analyse und Verarbeitung von Daten und Informationen mittels der Verwendung technologischer Medien
  • Anpassung an neue Situationen
  • Autonomes Arbeiten
  • Gruppenarbeit
  • Produktion von neuen Forschungsideen
  • Respektieren von Vielfalt und Multikulturalität
  • Soziale, berufliche und ethische Verantwortung und Sensibilität gegenüber Geschlechterfragen
  • Kritik und Selbstkritik
  • Förderung des freien, kreativen und induktiven Denkens
Lehrmaterialien
  • Skript
  • Interaktive Übungen
Einsatz von Informations- und Kommunikationstechnologie
IKT-Nutzung
  • Einsatz von IKT in der Lehre
  • Einsatz von IKT in der Bewertung der Studierenden
Unterrichtsorganisation
ActivitiesArbeitsbelastungECTSEinzelarbeitGruppenarbeitErasmus
Vorlesungen251
Seminare251
Erstellen einer Arbeit / v. Arbeiten502
Prüfung502
Total1506
Bewertung der Studierenden
Beschreibung des Verfahrens
  • Schriftliche Prüf. mit ausführlichen Antworten auf Fragen (Endnote)
  • Schriftliche Prüfung mit Problemlösung (Endnote)
  • Sonstiges / Sonstige (Entwicklung, Endnote)
Empfohlene Bibliographie
zum Kurs (Eudoxos)
Coleman, J. (2013). Ψυχολογία της εφηβικής ηλικίας/ μετάφραση: Μ. Κουλεντιανού. Αθήνα: Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός Cole, M. & Cole, S.R. (2002). Η ανάπτυξη των παιδιών –Εφηβεία (Γ΄ Τόμος) /μετ. Μ. Σόλμαν. Αθήνα: Τυπωθήτω
Weitere Bibliographie
Ελληνόγλωσση Αναστασόπουλος, Δ. (1992). Σχέσεις εφήβων με καθηγητές. Στο Δραγώνα, Θ. & Ντάβου, Μπ. (επιμ). Εφηβεία: προσδοκίες και αναζητήσεις (σσ. 207-216). Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση Ανδρέου, Ε. & Smith, P. K. (2002). To φαινόμενο "bullying" στο χώρο του σχολείου και η άσκηση σωματικής και ψυχολογικής βίας από συνομηλίκους, Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 34, 9-25. Γαβριηλίδου, Μ. (1997). Η ψυχοδυναμική και ο θεραπευτικός ρόλος της σχέσης εφήβων-εκπαιδευτικών. Στο Τσιάντης, Ι. (επιμ.) Εφηβεία Τόμος δεύτερος, Τεύχος πρώτο (σσ. 183-215). Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτης. Glasser, W., (2004). Δυστυχισμένοι έφηβοι και πώς μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί τους οι γονείς και οι δάσκαλοι. Αθήνα: Θυμάρι. Γωνίδα – Μπαμνίου, E. & Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, B. (2008). Η έρευνα για τις αντιλήψεις και τις επιλογές ζωής των εφήβων με την οπτική του φύλου: Προβληματική, στόχοι και μεθοδολογία. Στο Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Β., Γωνίδα – Μπαμνίου, E., & Ψάλτη, Α. (Επιμ), Εφηβεία, προσανατολισμοί και επιλογές ζωής: Διερευνώντας τις μεταβατικές διαδικασίες των νέων υπό την οπτική του φύλου (σσ. 37-98). Θεσσαλονίκη: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Γωνίδα – Μπαμνίου, E. & Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, B. (2008). Σχολείο, οικογένεια και εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές: Σύνθεση των ερευνητικών ευρημάτων με την οπτική του φύλου. Στο Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Β., Γωνίδα - Μπαμνίου, E., & Ψάλτη, Α. (Επιμ), Εφηβεία, προσανατολισμοί και επιλογές ζωής: Διερευνώντας τις μεταβατικές διαδικασίες των νέων υπό την οπτική του φύλου (σσ. 195-223). Θεσσαλονίκη: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Δασκάλου, Β. & Συγκολλίτου, Έ. (2003). Σχέση συναισθηματικών παραγόντων με την έννοια του εαυτού κατά την εφηβεία. Ψυχολογία, 10(4), 462-480. Dolto, F. & Dolto, K. (1996). Έφηβοι. Αθήνα: Πατάκης Δοξιάδη-Τριπ, Α. (Επιμ) (1985). Ο έφηβος και η οικογένεια. Αθήνα: Εστία. Δραγώνα, Θ & Ντάβου, Μ. (1992). Εφηβεία: Προσδοκίες και αναζητήσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. Ιωαννίδης, Α. «Σχέσεις με οικογένεια και συνομηλίκους» στο Δραγώνα, Θ., Ντάβου, Μπ., (1992). Εφηβεία: προσδοκίες και αναζητήσεις (σσ. 29-44). Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. Καραπέτσας, Α., Φώτης, Α., & Ζυγούρης, Ν. (2012). Νέοι και εθισμός στο διαδίκτυο: Ερευνητική προσέγγιση συχνότητας του φαινομένου. Εγκέφαλος, 49, 67-72. Κοκκέβη, Α. Παράγοντες κινδύνου στη χρήση Ψυχοδραστικών ουσιών από τους μαθητές. Στο Δραγώνα, Θ., Ντάβου, Μπ., (1992). Εφηβεία: προσδοκίες και αναζητήσεις (σσ. 119-129). Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. Κοκκέβη, Α., Φωτίου, Α., Σταύρου, Μ. & Καναβού, Ε. (2011). Οι έφηβοι και το σχολείο. ΕΠΙΨΥ, Προσβάσιμο στο http://www.epipsi.gr/pdf/2011/05_HBSC_2010_EPIPSI_2011.pdf Κοκκέβη Ά., Σταύρου Μ., Καναβού Ε.,Φωτίου Α. (2015), Οι έφηβοι και η οικογένειά τους. Σειρά θεματικών τευχών: Έφηβοι, Συμπεριφορές & Υγεία. Ερευνητικό Αθήνα. Κοκκέβη Ά., Φωτίου Α., Σταύρου Μ., Ξανθάκη Μ., & Καναβού Ε. (2011). Η οικογένεια των εφήβων Σειρά θεματικών τευχών: Έφηβοι, Συμπεριφορές & Υγεία. Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής. Αθήνα. Κοκκέβη Ά., Σταύρου Μ., Καναβού Ε., Φωτίου Α. (2015). Εξαρτητικές συμπεριφορές στην εφηβεία: Μέρος Β. Άλλες εξαρτήσεις. Σειρά θεματικών τευχών: Έφηβοι, Συμπεριφορές & Υγεία. Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής. Αθήνα. Κοκκέβη Ά., Φωτίου Α., Καναβού Ε., & Σταύρου Μ. (2015). Εξαρτητικές συνπεριφορές στην εφηβεία: Μέρος Α. Χρήση ουσιών. Σειρά θεματικών τευχών: Έφηβοι, Συμπεριφορές & Υγεία. Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής. Αθήνα. Κοκκέβη Ά., Σταύρου Μ., Φωτίου Α., & Καναβού Ε. (2011). Έφηβοι και βία. Σειρά θεματικών τευχών: Έφηβοι, Συμπεριφορές & Υγεία. Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής. Αθήνα. Κουρκούτας, Η. (2001). Η ψυχολογία του εφήβου. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Λεονταρή, Α. (2010). Αυτοαντιλήψεις, αυτοεκτίμηση και φύλο: σημαντικές παράμετροι για τη συμβουλευτική νεαρών γυναικών. Στο Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Β., Στογιαννίδου Α. & Αθανασιάδου, Χ. (Επιμ). Συμβουλευτική με την Οπτική του Φύλου (σσ. 65-90). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Λιάπας, Ι. (2003). Χρήση ουσιών σε εφήβους και νεαρούς ενήλικες: Η ελληνική εμπειρία. Στο Τσιάντης, Ι. (επιμ.) τόμος δεύτερος, τεύχος δεύτερο (σσ. 179-195). Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτης. Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2000). Είδη κοινωνικής στήριξης και ο ρόλος της άνευ όρων αποδοχής στη διαμόρφωση θετικής αυτοεκτίμησης, Ψυχολογία 8(4), 488-505. Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2000). Η έννοια του εαυτού εφήβων και οι σημαντικοί άλλοι Ψυχολογία, 7(1), 88-113. Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2000). Έννοια του εαυτού, σχέσεις με τους γονείς και γονεϊκή στήριξη κατά την εφηβεία. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 30, 163-191. Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2011). Σύγχρονα προβλήματα του εφήβου http://repository.edulll.gr/edulll/bitstream/10795/1090/3/1090_01_oaed_enotita03b_v03.pdf (σελ.11-18). Μπίκος, K. (2008). Κοινωνικές σχέσεις στην τάξη εφήβων με πολιτισμικές ιδιαιτερότητες. Στο Οδηγός επιμόρφωσης: Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή (σσ. 89-110). ΥΠΕΠΘ (προσβάσιμο στο http://www.diapolis.auth.gr/diapolis_files/ Μπίκος, Κ. (2011). Κοινωνικές σχέσεις και αλληλεπίδραση στη σχολική τάξη. Αθήνα: Ζυγός. Νόβα-Καλτσούνη, Χ. (2001). Μορφές αποκλίνουσας συμπεριφοράς στην εφηβεία. 2001, Αθήνα: Gutenberg. σελ.127-168. Νόβα-Καλτσούνη, Χ. (2004). Η βίαιη/παραβατική συμπεριφορά των μαθητών και ο ρόλος του σχολείου στην πρόληψη. Στο Μ. Ζαφειροπούλου & Γ. Κλεφτάρας (Επιμ). Εφαρμοσμένη κλινική ψυχολογία του παιδιού (σσ. 245-262). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Νομικού, Γ. Χ. (2004). Εφηβεία: η ηλικία της επανάστασης: οι εφτά τρόποι των αποτελεσματικών γονιών. Αθήνα: Λιβάνης. Ντολτό, Φ., Ντολτό-Τόλιτς, Κ. (2002). Έφηβοι: προβλήματα και ανησυχίες. Αθήνα: Πατάκης. Παπαθανασίου, Μ. (2010). Συμβουλευτική έφηβων κοριτσιών εξαρτημένων από ουσίες. Στο Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Β., Στογιαννίδου, Α. & Αθανασιάδου, Χ. (Επιμ). Συμβουλευτική με την Οπτική του Φύλου (σσ. 233-259). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Πετρόπουλος, Ν., Παπαστυλιανού, Α., Κατερέλος, Π. & Χαρίσης, Κ. (2000). Αντικοινωνική συμπεριφορά παιδιών και εφήβων. Στο Α. Καλαντζή-Αζίζι & Η. Μπεζεβέγκης (Επιμ.), Θέματα ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων (σσ.105-146). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Reymond-Rivier, Β. (1989). Η κοινωνική ανάπτυξη του εφήβου. Αθήνα: Καστανιώτης. Salkind, N. (1988). Θεωρίες της ανθρώπινης ανάπτυξης/ μετ. Δ. Μαρκουλής. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη. Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Δ. (2012). Οι αποφάσεις των μαθητών για την επαγγελματική τους επιλογή και τη σταδιοδρομία τους. Στο Χ. Χατζηχρήστου & Η. Μπεζεβέγκης (Επιμ.) Θέματα ανάπτυξης και προσαρμογής των παιδιών στην οικογένεια και στο σχολείο (σσ. 455-467). Αθήνα: Πεδίο. Swadi, H. (1997). Αξιολόγηση και θεραπεία για την κατάχρηση τοξικών ουσιών στην εφηβεία. Στο Τσιάντης, Ι. (επιμ.) Εφηβεία. Τόμος δεύτερος, τεύχος πρώτο. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη. Τσιάντης, Ι. (1997). (επιμ). Εφηβεία, Τόμος δεύτερος, Τεύχος πρώτο, Αθήνα: Καστανιώτης. Φέσσα-Ρόμπου, Δ. Τσατσάς. (1992). Επαγγελματικός προσανατολισμός και ο ρόλος του σχολικού ψυχολόγου. Στο Δραγώνα, Θ. & Ντάβου, Μπ. (επιμ). Εφηβεία: προσδοκίες και αναζητήσεις (σσ. 257-274). Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. Φραγκουλίδου, Φ.(2006). Έφηβοι και Διαδίκτυο: Μελέτη των επιδράσεων του Διαδικτύου στους έφηβους χρήστες. Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Hayes, N. (1998). Εισαγωγή στην ψυχολογία, Τόμος Β΄. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Head, John. (1997). Εκπαιδεύοντας τους εφήβους/ μετ. Π. Κοτσώνη, Αθήνα: Σαββάλας. Herbert, Μ. (1996). Ψυχολογικά προβλήματα εφηβικής ηλικίας. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. Χειλάρη, Ε. (1992). Ψυχοκοινωνικοί παράγοντες που οδηγούν τον έφηβο στη χρήση τοξικών ουσιών: η συμβολή της προσωπικότητας, της οικογένειας και των ομηλίκων. Στο Δραγώνα, Θ., Ντάβου, Μπ., (επιμ) (1992). Εφηβεία: προσδοκίες και αναζητήσεις (σσ. 133-148). Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. Ψάλτη, Α., Κασάπη, Σ., & Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Β. (Επιμ.) (2012). Σύγχρονα ψυχοπαιδαγωγικά ζητήματα: Το φαινόμενο του εκφοβισμού στο ελληνικό σχολείο. Αθήνα: Gutenberg. Ξενόγλωσση Antunes, C. & Fontaine, A-M. (2004). Adolescents' perceptions of their parents' attitudes towards academic performance: Their relation with academic performance, academic self-concept and global self-esteem, Hellenic Journal of Psychology, 1(2), 203-220 Antunes, C. & Fontaine, A-M. (2004). Relations between self-concept and social support appraisals during adolescents: A longitudinal study. Ψυχολογία, 7(3), 339-353. Brown, B. B., & Larson, J. (2009). Peer relationships in adolescence. In M. Lerner & L. Steinberg (Eds), Handbook of adolescent psychology (pp. 74-103). Hoboken, N. J. John Wiley & Sons Collins, W. A. (2003). More than myth: The developmental significance of romantic relationships during adolescence. Journal of Research on Adolescence, 13(1), 1-24. Connolly, J., Craig, W., Goldberg, A., & Pepler, D. (1999). Conceptions of cross-sex friendships and romantic relationships in early adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 28(4), 481-494. Ellickson, P. L., & McGuigan, K. A. (2000). Early predictors of adolescent violence. American Journal of Public Health, 90(4), 566-572. Furman, W. (2002). The emerging field of adolescent romantic relationships. Current Directions in Psychological Science, 11(5), 177-180. Furman, W., & Shaffer, L. (2003). The role of romantic relationships in adolescent development. In Florsheim, P. (Ed), Adolescent romantic relations and sexual behavior: Theory, research, and practical implications, (pp. 3-22) Lawrence Erlbaum, http://www.du.edu/psychology/relationshipcenter/publications/furman_shaffer_2003.pdf Gross, E. F. (2004). Adolescent Internet use: What we expect, what teens report. Journal of Applied Developmental Psychology, 25(6), 633-649. Gross, E. F., Juvonen, J., & Gable, S. L. (2002). Internet use and well-being in adolescence. Journal of Social Issues, 58(1), 75-90. Hinton W.J., Sheperis, C., Sims, P. (2003). Family-based approaches to juvenile delinquency: A review of the literature. Family Journal - Counseling & Therapy for Couples & Families, 11, 167-173. Jaffe, M. (1998). Adolescence. New York: Willey and Sons. Katsikis, D., & Syngollitou, E. (2009). Career outcome expectations: Their significance in Greek adolescents’ career development. A correlational cross-sectional study. Bulgarian Journal of Psychology, 3-4, 211-224. Kokkinos, C. M., & Antoniadou, N. (2013). Κυβερνο-εκφοβισμός και κυβερνο-θυματοποίηση σε παιδιά και εφήβους: Συχνότητα εμφάνισης και παράγοντες επικινδυνότητας. Preschool and Primary Education, 1, 138. Leondari, A., & Gonida, E. N. (2008). Adolescents’ possible selves, achievement goal orientations, and academic achievement. Hellenic Journal of Psychology, 5(2), 179-198. Mesch, G. S. (2001). Social relationships and Internet use among adolescents in Israel. Social Science Quarterly, 82(2), 329-339. Miller, J. B., & Lane, M. (1991). Relations between young adults and their parents. Journal of Adolescence, 14(2), 179-194. Siomos, K. E., Dafouli, E. D., Braimiotis, D. A., Mouzas, O. D., & Angelopoulos, N. V. (2008). Internet addiction among Greek adolescent students. CyberPsychology & Behavior, 11(6), 653-657. Strikwerda-Brown, J., Oliver, R., Hodgson, D., Palmer, M., & Watts, L. (2008). Good teachers / Bad teachers: How rural adolescent students’ views of teachers impact on their school experiences. Australian Journal of Teacher Education, 33(6), 28-43. Vermeiren, R., De Clippele, A., & Deboutte, D. (2000). A descriptive survey of Flemish delinquent adolescents. Journal of Adolescence, 23(3), 277-285.
Last Update
22-02-2017