Music therapy -Special education

Informationen zur Lehrveranstaltung
TitelΜουσικοθεραπεία -Ειδική αγωγή / Music therapy -Special education
CodeΕΘ1004
Cycle / Level1. Grund- und Hauptstudiengang
SemesterSpring
CommonNein
StatusAktiv
Course ID600013881

Studienplan: PPS Tmīmatos Mousikṓn Spoudṓn (2017-sīmera)

Registered students: 106
FachrichtungForm des KursbesuchsSemesterJahrECTS
MOUSIKOLOGIA/ MOUSIKOPAIDAGŌGIKĪYPOCΗREŌTIKO634
SYNTHESĪYPOCΗREŌTIKO634

Informationen zur Veranstaltung
Akademisches Jahr2019 – 2020
KurslehrdauerSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600145180
Course Type 2016-2020
  • Grundlagenkenntnisse
  • Wissenschaftlicher Fachbereich
Veranstaltungstyp
  • Persönliche Anwesenheit
Elektronischer Zugang zu Unterrichtsmaterialien
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Sprache
  • Griechisch (Lehre, Prüfung)
  • Englisch (Lehre, Prüfung)
Allgemeine Kompetenzen
  • Recherche, Analyse und Verarbeitung von Daten und Informationen mittels der Verwendung technologischer Medien
  • Anpassung an neue Situationen
  • Autonomes Arbeiten
  • Gruppenarbeit
  • Produktion von neuen Forschungsideen
  • Respektieren von Vielfalt und Multikulturalität
  • Respekt gegenüber der Umwelt
  • Soziale, berufliche und ethische Verantwortung und Sensibilität gegenüber Geschlechterfragen
  • Kritik und Selbstkritik
  • Förderung des freien, kreativen und induktiven Denkens
Lehrmaterialien
  • Buch
  • Skript
  • Folien
  • Podcast
  • Audio
  • Multimedia-Materialien
  • Interaktive Übungen
Einsatz von Informations- und Kommunikationstechnologie
IKT-Nutzung
  • Einsatz von IKT in der Lehre
  • Einsatz von IKT in der Laborausbildung
  • Einsatz von IKT in der Bewertung der Studierenden
Unterrichtsorganisation
ActivitiesArbeitsbelastungECTSEinzelarbeitGruppenarbeitErasmus
Vorlesungen391.3
Seminare130.4
Rezeption/ Analyse von Texten451.5
Erstellen einer Arbeit / v. Arbeiten200.7
Prüfung30.1
Total1204
Bewertung der Studierenden
Beschreibung des Verfahrens
  • Schriftliche Prüfung mit Problemlösung (Entwicklung, Endnote)
Empfohlene Bibliographie
zum Kurs (Eudoxos)
ΤΙΤΛΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΒΙΒΛΛΙΟΥ* 36 ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΕΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ (ΓΙΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ) ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ* ΚΕΦΑΛΑΣ ΜΙΧΑΛΗΣ ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ* Χ. ΝΑΚΑΣ, Κ. ΠΑΠΑΓΡΗΟΡΙΟΥ ΟΕ ΕΤΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ* 2010 ΤΟΠΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ* ΑΘΗΝΑ ISBN* 979-0-69151-252-4 ΚΩΔΙΚΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΥΔΟΞΟΣ* 12490687
Weitere Bibliographie
Ψαλτοπούλου, Ν., (1992) Έρευνα των Τεχνικών Φωνητικής στη Μουσικοθεραπεία με Ενηλίκους», στο Περιοδικό: «Μουσικοτροπίες», αριθμός τεύχους: 2, σ. 46-48. Ψαλτοπούλου, Ν.,(1992), «Έρευνα των Τεχνικών Φωνητικής στη Μουσικοθεραπεία με Ενηλίκους», στο Περιοδικό: «Μουσικοτροπίες», αριθμός τεύχους: 3, σ. 50-54. Ψαλτοπούλου, Ν (1998): «Μουσικοθεραπεία. Καλλιτεχνική Δημιουργία: Επικοινωνία Μεταμόρφωση», Περιοδική Έκδοση της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση, σ. 169-178 Ψαλτοπούλου, Ν., (2005), Η μουσική δημιουργική έκφραση ως θεραπευτικό μέσο σε παιδιά με συναισθηματικές διαταραχές. Αδημοσίευτη διατριβή, ΑΠΘ Ψαλτοπούλου, Ν. (2005). Η Μουσική Δημιουργική Έκφραση ως Θεραπευτικό Μέσο στα Παιδιά με Συναισθηματικές Διαταραχές, στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μουσικής Αγωγής για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση με θέμα: «Η Αναγκαιότητα της Συστηματικής Διδασκαλίας της Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Μεθοδολογικές και Βιωματικές Προσεγγίσεις από την Α’ έως και την ΣΤ’ Τάξη Δημοτικού Σχολείου», Πειραιάς, Πρακτικά υπό δημοσίευση Ψαλτοπούλου, Ν. (2006 α). Μουσικοθεραπεία: Πολυφωνική σχέση σε διαδικασία αυτοπραγμάτωσης, στο Μουσική Παιδαγωγική-Μουσική Εκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή-Μουσικοθεραπεία,σ.98-114, Θεσσαλονίκη, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας Ψαλτοπούλου, Ν., (2006) Μουσικοθεραπεία: Αναπηρία και Ψυχοσωματική Αναδιαμόρφωση, στο: Μουσικοθεραπεία και Άλλες Μουσικές Προσεγγίσεις για Παιδιά και Νέους με Αναπηρίες, σ. 90-102, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Αθήνα, Εκδόσεις Orpheus. Ψαλτοπούλου, Ν. (2011). Χρόνιες παθήσεις ως ταυτότητα, ως τρόπος ζωής ή ως μήνυμα για αναμόρφωση εαυτού. (Η ουσιαστική συμβολή της Μουσικής Ιατρικής και της Μουσικοθεραπείας), στο Διεπιστημονική φροντίδα υγείας. http://www.inhealthcare.gr/article/el/oi-xronies-pathiseis-os-tautotita-os-tropos-zois-i-os-minuma-gia-anadiamorfosi-eautou-meleti-periptosis-i-ousiastiki-sumvoli-tis-mousikis-iatrikis-kai-tis-mousikotherapeias May, R.: Υπαρξιστική ψυχολογία. (1979). Εκδ. Επίκουρος (1969) Boxill, E. H.: Music Therapy for the Developmentally Disabled. (1985). Rockville, MD: Aspen Systems Corporation. Bruscia, K. E. (1987), Improvisational models of music therapy. Springfield, IL: Charles C. Thomas. Bruscia, K. E. (1995), Differences between Quantitative and Qualitative Research Paradigms: Implications for Music Therapy. In Wheeler L. Barbara (Ed.) Music Therapy Research: Qualitative and Quantitative Perspectives (pp. 65-76). Barcelona Publishers, PA Bruscia, K.: Professional Identity Issues In Music Therapy Education. (1987). In C. D. Maranto & K. Bruscia, (Eds.), Perspective in Music Therapy Education and Training.(pp. 17-29). Philadelphia: Temple University, Esther Boyer College of Music. Campbell, P. (2010). Songs in their heads: Music and its meaning in children's lives: Oxford Univ Pr on Demand.Kim, J., Wigram, T., & Gold, C. (2008). The effects of improvisational music therapy on joint attention behaviors in autistic children: a randomized controlled study. Journal of Autism and Developmental Disorders, 38(9), 1758-1766. Le Roux, F.-Bouic, P.-Bester, M. (2007). The effect of Bach’s magnificat on emotions, immune, and endocrine parameters during physiotherapy treatment of patients with infectious lung conditions. in Journal of Music Therapy, vol. XLIV.2. p.156-168 Manners, G.: Cymatics. (1986). Unpublished manuscriptz Maslow, A.: Lessons from the Peak Experience. (1962). Journal of Humanistic Psychology, 2, 9-18.May, R.: The courage to create. (1975). NY, Bantam Books. Milson, R. (1992). ‘A Sonic Birth’, in D. Campbell (Ed.), Music and Miracles, Wheaton, IL: Quest Books, 89–97. Moses, P. J. (1954). The Voice of Neurosis, New York: Grune and Stratton. Nordoff, P. & Robbins, C. (2007). Creative Music Therapy: A Guide to Fostering Clinical Musicianship. New Braunfels TX: Barcelona Publishers. Nordoff, P.& Robbins, C. (1965). Music Therapy for Handicapped Children. Lebanon, PA: Somers Printing Co.Psaltopoulou, D. (2013), Music therapy improvisation as a core family: The potentially unlimited in inspiration leads to self anamorphosis. The Changing Face of Music and Art Education (CFMAE). ISSN 2228-0715, www.tlu.ee/CFMAE, Vol. 5/1, 9-20 Psaltopoulou, D., Psiliteli, M.,Panagiotidou, E., Hatzinasiou, M.,Vaiouli, P., Evangelou, P.,Malouta, A.(2011). Designing a new music therapy training program in Greece. Round table held at World congress of Music Therapy. Seoul, Korea. Published in Proceedings http://www.musictherapytoday.wfmt.info/Music_Therapy_Today/MTT__Special_Issue_files/MTT_Congress%20Proceedings_Rev.7-31-2011.pdf Psaltopoulou, D. (2012), Community music therapy interchange: New paths for personal and environmental changes. Spoken paper presented at ISME Commission on Music in Special Education, Music Therapy and Music Medicine Congress. Thessaloniki, Greece Published in Proceedings of the 18th International Seminar of the Commission on Music in Special Education, Music Therapy, and Music Medicine. (Ed.). Lyn E. Psaltopoulou, D. (2012). Music Therapy in Children with Special Needs: A Complete Therapy. Proceedings of the 18th International Seminar of the Commission on Music in Special Education, Music Therapy, and Music Medicine. Lyn E. Schraer-Joiner (Ed.), ISBN: 9780987351166 (ebook), Nedlands, W.A.: International Society for Music Education, 224-232 [http://issuu.com/official_isme/docs/2012_specialed_proceedings]. Psaltopoulou, D. & Micheli, M. & Kavardinas, N. (2012b). Music Therapy Enhances Perceptive and Cognitive Development in People with Disabilities. A Quantitative Research, in Music Cognition: 12th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC) / 8th Triennial Conference of the European Society for the Cognitive Sciences of Music (ESCOM), 23.–28.07.2012, Thessaloniki (Greece), Emilios Cambouropoulos, Costas Tsougras, Panayotis Mavromatis, Konstantinos Pastiadis (Eds.). Thessaloniki: Aristotle University of Thessaloniki, 824–833 [http://icmpc-escom2012.web.auth.gr/sites/default/files/papers/824_Proc.pdf]. Rogers, C.: A Way of Being. (1980). Boston: Houghton Mifflin. Steiner, R. (1987): The Inner Nature of Music and the Experience of Tone. Anthroposophic Press, New York.Stern,D. (1985): The interpersonal world of the infant. London: Academic press Storr, A. (1992). Music and Mind. New York, The Free Press.
Last Update
09-02-2020