PSYCHOLOGICAL AND SOCIOCULTURAL ASPECTS OF DEVELOPMENT IN ADULTHOOD

Course Information
TitleΨΥΧΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΠΤΥΧΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΤΗΝ ΕΝΗΛΙΚΗ ΖΩΗ / PSYCHOLOGICAL AND SOCIOCULTURAL ASPECTS OF DEVELOPMENT IN ADULTHOOD
CodeΕΜ112
FacultyEducation
SchoolPrimary Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorLamprina Gioti
CommonYes
StatusActive
Course ID600019806

Programme of Study: PPS Tmīmatos Dīmotikīs Ekpaídeusīs (2019-sīmera)

Registered students: 71
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSElective Courses424

Class Information
Academic Year2020 – 2021
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600183298

Class Schedule

Building
FloorUnknown
HallΕξ αποστάσεως (900)
CalendarWednesday 18:00 to 21:00
Course Category
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Distance learning
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Students in the course will become familiar with the multidisciplinary aspects of developmental science and the basic theories of human development during adulthood (early-middle-late) in the light of a critical approach that challenges the prevailing psychology and questions its adaptive nature. Particularly they will: • recognize and distinguish the different theoretical approaches and positions for development in adulthood in terms of the dimensions of stability and change, the course or paths of development and in terms of the influence of nature (heredity) or upbringing (environment). • be practiced in a reflective approach of the explicit and implicit assumptions of the field of developmental science, but also of their own personal theories for the above. • adopt the principle of critical and dialectical reflective inquiry into the understanding and interpretation of human behavior in the context of the complex, multidisciplinary phenomenon of adult development.
General Competences
  • Adapt to new situations
  • Work autonomously
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
Course Content (Syllabus)
1. Physical and cognitive development in early adulthood 2. Emotional and social development in early adulthood 3. Physical and cognitive development in middle adulthood 4. Emotional and social development in middle adulthood 5. Physical and cognitive development in late adulthood 6. Emotional and social development in late adulthood 7. Death, path to death and mourning
Keywords
Developmental psychology and adulthood, heredity and environment, critical psychology
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Interactive excersises
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures702.3
Reading Assigment120.4
Exams30.1
experiential activities exercises351.2
Total1204
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Multiple Choice Questions (Formative, Summative)
  • Written Exam with Short Answer Questions (Formative)
  • Oral Exams (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Βιβλιογραφία μαθήματος Laura E. Berk (2019). Αναπτυξιακή ψυχολογία: Η προσέγγιση της διά βίου ανάπτυξης. (Επιμ. Κ. Μανιαδάκη & Σ. Παπασταθόπουλος – μτφρ. Α. Ψαρρού, Κ. Λυκιτσάκου & Α. Μπακοπούλου). Εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ. Κωδικός Εύδοξου: 86055484
Additional bibliography for study
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη Γαλανάκη, Ε. (2003). Θέματα Αναπτυξιακής Ψυχολογίας: γνωστική, κοινωνική, συναισθηματική ανάπτυξη. Αθήνα: Ατραπός. Δαφέρμος, Μ. (2010). Το Ιστορικό Γίγνεσθαι της Ψυχολογίας. Αθήνα: Gutenberg. Καφέτσιος, Κ. (2005). Δεσμός, συναίσθημα και διαπροσωπικές σχέσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω. Feldman S. Robert (2019). Αναπτυξιακή ψυχολογία. Δια Βίου Προσέγγιση (Επιμ. Ε. Γαλανάκη, Σ. Καζή, Η. Μπεζεβέγκης, Α. Ράλλη, Σ. Τάνταρος, Μ. Μαρκοδημητράκη, Φ. Μπονώτη). Αθήνα: Gutenberg. Fox, D. & Prilleltensky, I. (2003).Κριτική Ψυχολογία. Εισαγωγή. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Harris, J. R. (2004). O μύθος της ανατροφής. Γεννιόμαστε ή γινόμαστε;… και ο ρόλος των γονέων στην εξέλιξη των παιδιών. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. Κουγιουμουτζάκης, Γ. (1995). Αναπτυξιακή Ψυχολογία: Παρελθόν, Παρόν και Μέλλον. Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. Lloyd, P. (1998). Γνωστική και γλωσσική ανάπτυξη. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. Miller, G. (1995). Γλώσσα και ομιλία (Επιμ. Σ. Βοσνιάδου). Αθήνα: Εκδόσεις Παπαηλιού, Χ. (2005). Η ανάπτυξη της γλώσσας. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. Πετρογιάννης, Κ.Γ. (2003). Η μελέτη της ανθρώπινης ανάπτυξης: οικοσυστημική προσέγγιση. Αθήνα: Καστανιώτης. Salkind, N. (2006). Εισαγωγή στις θεωρίες της ανθρώπινης ανάπτυξης (Μτφ. Δ. Μαρκουλής). Αθήνα: Πατάκης. Τάνταρος Σ. (2004). Ανθρώπινη ανάπτυξη και οικογένεια. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Turner, P. J. (1998). Βιολογικό φύλο, κοινωνικό φύλο και ταυτότητα του φύλου (Μετ. Ε. Γαλανάκη, Επιμ. Ν. Δ. Γιαννίτσας). Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. Vygotsky, L.S. (1997). Νους στην Κοινωνία. Αθήνα: Gutenberg. Vygotsky, L.S. (1993), Σκέψη και Γλώσσα, Εκδόσεις Γνώση.
Last Update
20-05-2021