SCHOOL PSYCHOLOGY

Informations du Cours
TitreΣΧΟΛΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ / SCHOOL PSYCHOLOGY
CodeΨΥ-452
FacultyLettres
Cycle / Niveau1er cycle / Licence
Semestre de l’annéeSpring
CommonNon
StatutActif
Course ID600013507

Programme d' Études: PPS Tmīmatos PSychologías (2017-sīmera)

Registered students: 258
OrientationAttendance TypeSemesterAnnéeECTS
KORMOSEPILOGĪS426

Informations de la Classe
Année Académique2020 – 2021
Semestre de l’AnnéeSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours4
Total Hours52
Class ID
600168075
Course Type 2016-2020
  • Domaine Scientifique
Mode d’Enseignement
  • À distance
Language of Instruction
  • Grec (Enseignement, Examens)
Aptitudes Générales
  • Application des connaissances à la pratique
  • Recherche, analyse et synthèse de données et d’informations, avec utilisation des technologies adéquates
  • Adaptation à des situations nouvelles
  • Prise de décision
  • Travail en autonomie
  • Travail d’équipe
  • Travail en environnement international
  • Travail en environnement pluridisciplinaire
  • Production de nouvelles idées de recherche
  • Respect de l’altérité et du multiculturalisme
  • Respect de l’environnement naturel
  • Responsabilité sociale, professionnelle et morale, sensibilité à la question du genre
  • Critique et autocritique
  • Promotion de la pensée libre, créatrice et inductive
Type de Matériels Éducatifs
  • Notes de cours
  • Vidéoconférences
  • Matériel multimédia
  • Exercices interactifs
  • Livre
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Emploi de TIC pour l’enseignement
  • Emploi de TIC pour communiquer avec les étudiants
  • Emploi de TIC pour l’évaluation des étudiants
Organisation du Cours
ActivitésCharge de travailECTSIndividuelEn groupeErasmus
Conferences522
Etude & analyse bibliographiques261
Redaction de travaux261
Examens522
Total1566
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Examen écrit : questionnaire à choix multiples (Sommative)
  • Examen écrit : réponses courtes (Sommative)
  • Examen écrit : résolution de problèmes (Sommative)
  • Autre (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Χατζηχρήστου, Χ.(2011) Σχολική Ψυχολογία. Αθήνα: Τυπωθήτω 2. Χατζηχρήστου, Χ. (2015). Πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο και στην οικογένεια. Αθήνα: Gutenberg
Additional bibliography for study
Ανδρέου, Ε. (2011). Χορεύοντας με τους λύκους: διαδικασίες και μηχανισμοί θυματοποίησης εντός και εκτός του σχολείου. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Andreou, E., Didaskalou, E., &Vlachou, A. (2007). Evaluating the effectiveness of a curriculum‐based anti‐bullying intervention program in Greek primary schools. Educational Psychology, 27 (5), 693-711. Andreou, E., &Metallidou, P. (2004). The relationship of academic and social cognition to behavior in bullying situations among Greek primary school children. Educational Psychology, 24 (1), 27-41. Αρτινοπούλου, Β., Μπαμπάλης, Θ., & Νικολόπουλος, Β. Ι. (2016). Πανελλήνια έρευνα για την Ενδοσχολική Βία και τον Εκφοβισμό στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Ανακτήθηκε από https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2016/08_03_16_ereyna_bulling.doc Athanasiades, C., &Deliyanni‐Kouimtzis, V. (2010). The experience of bullying among secondary school students. Psychology in the Schools, 47 (4), 328-341. Burns, Ε. C. (2020). Factors that support high school completion: A longitudinal examination of quality teacher-student relationships and intentions to graduate. Journal of Adolescence, 84, 180-189. Γαλανάκη, Ε. (2015). Ψυχοκοινωνική υποστήριξη παιδιών και εφήβων σε συνθήκες οικονομικής κρίσης: Οδηγίες για Εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Εργαστήριο Ψυχολογίας, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ. Γαλανάκη, Ε. (2015). Ψυχοκοινωνική υποστήριξη παιδιών και εφήβων σε συνθήκες οικονομικής κρίσης: Οδηγίες για Γονείςς. Αθήνα: Εργαστήριο Ψυχολογίας, ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ. Γωνίδα, Ε. (2003). Μεταγνωστικές διεργασίες και δυσκολίες μάθησης: Η ανάγκη για μια διευρυμένη προσέγγιση. Επιστημονική Επετηρίδα Τμήματος Ψυχολογίας, Τόμος 5, 351-368. Γωνίδα, Ε. (2006). Αντιλήψεις για τον εαυτό μαθητών/ριών με δυσκολίες μάθησης. Στο Ε. Συγκολλίτου (Επιμ. Έκδ.), Έννοια του εαυτού και λειτουργικότητα στο σχολείο (σελ. 167-200). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη. Cassidy, S. (2015). Resilience-building in students: The role of academic self-efficacy. Frontiers in Psychology, 6, 1-14. Doll, B., Zucker, S., & Brehm, K. (2004/2009 μετ.). Σχολικές τάξεις που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα: Πώς να δημιουργήσουμε ευνοϊκό περιβάλλον για μάθηση. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός (Μετ.: Ε. Θεοχαράκη, Επιστ. Επιμ.: Χ. Χατζηχρήστου) Ζώνιου-Σιδέρη, Α., & Ντεροπούλου-Ντέρου, Ε. (Επιμ.), Εγχειρίδιο σπουδών στην αναπηρία: Σύγχρονες πολυεπιστημονικές θεωρήσεις. Πεδίο. Henderson, N., & Milstein, M. M. (2003/2008, μετ.). Σχολεία που προάγουν την ψυχική ανθεκτικότητα: Πώς μπορεί να γίνει πραγματικότητα για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός (Μετ.: Β. Βασσάρα, Επιστ. Επιμ.: Χ. Χατζηχρήστου) Κοκκέβη, Ά., Σταύρου, Μ., Καναβού, Ε., &Φωτίου, Α. (2015). Οι έφηβοι στο σχολικό περιβάλλον. Σειρά θεματικών τευχών: Έφηβοι, Συμπεριφορές & Υγεία. Αθήνα: Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής. Kokkinos, C. M., Antoniadou, N., Dalara, E., Koufogazou, A., & Papatziki, A. (2013). Cyber-bullying, personality traits and coping strategies in pre-adolescent students. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning, 3, 55-69. Kokkinos, C. M., & Voulgaridou, I. (2017). Relational and cyber aggression among adolescents: Personality and emotion regulation as moderators. Computers in Human Behavior, 68, 528-537. Κουρκούτας, Η., Μακρή-Μπότσαρη, Ε., Hart, A., Kassis, W., & Σταύρου, Π. (2019). Συμβουλευτική υποστήριξη εκπαιδευτικών για την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας και τη διαχείριση προβληματικών συμπεριφορών στο σχολείο: Δεδομένα από ένα π΄ρογραμμα παρέμβασης. Ψυχολογία, 24 (1), 9-31. Κουφάκη, Ε., & Ανδρέου, (2021). Bullying/Victimization, school bonding and addictive substances try during adolescence. Psychology: the Journal of the Hellenic Psychological Society, 26 (1), 211-223. Kratochwill, T. R. (2012). Comments on “Distinguishing science from pseudoscience in school psychology:” Evidence-based interventions for grandiose bragging. Journal of School Psychology, 50, 37-42. Lilienfeld, S. O., Ammirati, R., & David, M. (2012). Distinguishing science from pseudoscience in school psychology: Science and scientific thinking as safeguards against human error. Journal of School Psychology, 50, 7-36. Μακρή-Μπότσαρη, Ε. (2019). Η συμβολή των ψυχοεκπαιδευτικών παρεμβάσεων στην ανάπτυξη μαθησιακών και κοινωνικοσυναισθηματικών δεξιοτήτων στο σχολείο. Ψυχολογία, 24 (1). Mansfield, C. F. (2021). Cultivating Teacher Resilience. https://doi.org/10.1007/978-981-15-5963-1_7 Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Αικ. (2005). Δυσκολίες μάθησης: Ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Μαρκοδημητράκη, , & Κυπριωτάκη, (2021). Life experiences of a mother with a child with Down syndrome: a case study. Psychology: the Journal of the Hellenic Psychological Society, 26 (1), 264-277. McCormick, M. P., O'Connor, E. E., Cappella, E., & McClowry, S. G. (2013). Teacher–child relationships and academic achievement: A multilevel propensity score model approach. Journal of School Psychology, 51, 611-624. Motti-Stefanidi, F., Pavlopoulos, V., Papathanasiou N., & Mastrotheodoros, S. (2020). Immigrant and refugee adolescents’ resilient adaptation: Who does well and why? Psychology, 25 (1), 20-34. Μπρούζος, Α., Βασιλόπουλος, Σ., Σουρτζίνου, Α., & Μπαούρδα, Β. (2019). Ψυχοεκπαιδευτική παρέμβαση για την ενίσχυση της διάθεσης για συγχώρεση σε παιδιά ηλικίας 9 έως 12 ετών. Ψυχολογία, 24 (1), 32-50. Παντελιάδου, Σ. (2011). Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτική πράξη: Τι και γιατί. Αθήνα: Πεδίο. (αναθεωρημένη έκδοση) Πολυχρόνη, Φ. (2011). Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες. Αθήνα: Πεδίο. Πολυχρόνη, Φ., Χατζηχρήστου, Χ., & Μπίμπου, Α. (2006) (Επιμ. Έκδ.). Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες- Δυσλεξία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Πόρποδας, Κ. (2003). Διαγνωστική Αξιολόγηση και αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών στο Δημοτικό Σχολείο. Εκπαιδευτικό υλικό στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΠΕΑΕΚ “Επιμόρφωση και εξειδίκευση εκπαιδευτικών και στελεχών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες”. Πάτρα: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Πατρών. Stasinou, V., Hatzichristou, C., Lampropoulou, A., & Lianos, P. (2020). Adolescents’ perceptions of covitality and academic performance: The moderating role of school climate. Psychology, 25 (1), 55-71. Τάνταρος, Σ. (2011) (Επιμ. Έκδ.). Δυσκολίες μάθησης. Αθήνα: Πεδίο. Τζουριάδου, Μ. (2011). Μαθησιακές δυσκολίες: Θέματα ερμηνείας και αντιμετώπισης. Θεσσαλονίκη: Προμηθεύς Τζουριάδου, Μ., & Αναγνωστοπούλου, Ε. (2011). Παιδαγωγικά προγράμματα για παιδιά με δυσκολίες μάθησης. Θεσσαλονίκη: Προμηθεύς. Φιλιππάτου, Α., & Δημητροπούλου, Π. (2019). Ψυχοπαιδιαγωγικά προγράμματα πρόληψης και παρέμβασης στο σχολικό πλαίσιο: θεωρητικές προσεγγίσεις και ερευνητικά δεδομένα. Ψυχολογία, 24 (1), 113-122. Χατζηχρήστου, Χ. Γ. (2011) (Επιμ.Έκδ.). Κοινωνική και Συναισθηματική Αγωγή στο Σχολείο: Πρόγραμμα για την προαγωγή της ψυχικής υγείας και της μάθησης στη σχολική κοινότητα. Εκπαιδευτικό Υλικό Ι, ΙΙ, ΙΙΙ. Αθήνα: Τυπωθήτω. Χατζηχρήστου, Χ., Δημητροπούλου, Α., Λυκιτσάκου, Κ.& Λαμπροπούλου, Α. (2009). Προαγωγή της ψυχικής ευεξίας στη σχολική κοινότητα: Εφαρμογή παρεμβατικού προγράμματος σε επίπεδο συστήματος. Ψυχολογία, Ειδικό Tεύχος: Σύγχρονα θέματα Σχολικής Ψυχολογίας, 16 (3), 381-401. Χατζηχρήστου, Χ. Γ., Κατή, Α., Λυκιτσάκου, Κ., Δημητροπούλου, Π., Λαμπροπούλου, Α, & Μπακοπούλου, Α. (2011). Διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα. Αθήνα: Τυπωθήτω. Χατζηχρήστου, Χ. Γ. & συνεργάτες (2018) (Επιμ.΄Έκδοσης). Ψυχοκοινωνική υποστήριξη παιδιών και εφήβων μετά από φυσικές καταστροφές. Χρήσιμες επισημάνσεις για την ψυχοκοινωνική προσαρμογή παιιδών και εφήβων μετά από πυρκαγιά. Αθήνα: Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ. (Προσαρμογή από: National Association of School Psychologists. (2017). Helping children after a wildfire: Tips for parents and teachers [handout]. Bethesda, MD: Author.) Χατζηχρήστου, Χ. Γ. & συνεργάτες (2020). Υλικό για κρίση πανδημίας. Αθήνα: Εργαστήριο Σχολικής Ψυχολογίας, Τμήμα Ψυχολογίας, ΕΚΠΑ. Χατζηχρήστου, Χ., Δημητροπούλου, Α., Λυκιτσάκου, Κ.& Λαμπροπούλου, Α. (2009). Προαγωγή της ψυχικής ευεξίας στη σχολική κοινότητα: Εφαρμογή παρεμβατικού προγράμματος σε επίπεδο συστήματος. Ψυχολογία, Ειδικό Tεύχος: Σύγχρονα θέματα Σχολικής Ψυχολογίας, 16(3), 381-401. Zee, M., Koomen, H. M. Y., & Van der Veen, I. (2013). Student–teacher relationship quality and academic adjustment in upper elementary school: The role of student personality. Journal of School Psychology, 51, 517-533. Χατζηχρήστου, Χ. Λαμπροπούλου, Α., & Λυκιτσάκου, Κ. (2004). Ένα διαφορετικό σχολείο: Το σχολείο ως κοινότητα που νοιάζεται και φροντίζει. Ψυχολογία, 11(1), 1-19. Χατζηχρήστου, Χ., & Μπεζεβέγκης, Η. (2012) (Επιμ. Έκδ.). Θέματα ανάπτυξης και προσαρμογής των παιδιών στην οικογένεια και στο σχολείο. Αθήνα: Πεδίο. National Association of School Psychologists: https://www.nasponline.org/
Last Update
02-06-2021