Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΒ / Adult Participation in Education and Learning Activities: issues of Motivation and Accessibility
ΚωδικόςΠ1812
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΓεώργιος Ζαρίφης
Γνωστικό ΑντικείμενοΚατεύθυνση Παιδαγωγικής
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΜαθήματα Φιλοσοφικής σχολής
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009248

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 66
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΒ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600148983

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 113 (112)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 18:30 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΕΙΣΠ100 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
  • Π1807 ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.ΔΙΑΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ.ΘΕΩΡΙΑ & ΠΡΑΞΗ
  • ΣΧΠΙ400 ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Ι
  • ΣΧΠΙΙ400 ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΙΙ
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα προσφέρεται αποκλειστικά στους φοιτητές και τις φοιτήτριες του Τομέα Παιδαγωγικής. Η συμμετοχή στα εβδομαδιαία σεμινάρια καθώς και η συγγραφή επιστημονικής εργασίας είναι υποχρεωτική (λαμβάνονται παρουσίες) και απαραίτητη. Δεν προσφέρεται σε φοιτητές και φοιτήτριες άλλων τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής ή οποιουδήποτε άλλου Τμήματος του ΑΠΘ, ούτε ως ελέυθερη επιλογή.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα (επίπεδο 6 του Ε.Π.Π) τα οποία απορρέουν από τους προδιαγεγραμμένους διδακτικούς στόχους -με βάση την ετήσια κατανομή ανά 100 συμμετέχοντες στο συγκεκριμένο μάθημα- είναι τα εξής: Μετά την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου μαθήματος οι συμμετέχοντες αναμένεται να είναι σε θέση να: ΓΝΩΣΕΙΣ Χρήση θεωρητικών γνώσεων και κριτική κατανόηση των θεωριών και των ερευνητικών προσεγγίσεων οι οποίες αφορούν στη συμμετοχή ενηλίκων στην εκπαίδευση ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ Επινόηση και αποδοχή επιχειρημάτων για την ερμηνεία των διαφορετικών προσεγγίσεων στον τρόπο ταξινόμησης των διαφόρων παραγόντων οι οποίοι επιδρούν ενισχυτικά ή ανασταλτικά στη συμμετοχή των ενηλίκων στην εκπαίδευση Συγγραφή ερμηνευτικής μελέτης βάσει συγκεκριμένης ορολογίας, λογικών επιχειρημάτων και βιβλιογραφικών αναφορών ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ Σταθερή εκτίμηση της προσωπικής μάθησης και προσδιορισμός των μαθησιακών αναγκών Συγκέντρωση και ερμηνεία σχετικών στοιχείων για την σύνθεση μιας ολοκληρωμένης ακαδημαϊκής μελέτης Έκφραση μιας ολοκληρωμένης εσωτερικευμένης προσωπικής άποψης για τον τρόπο και τα μέσα ενίσχυσης της συμμετοχής των ενηλίκων στην εκπαίδευση Κατάληξη σε συμπεράσματα βάσει κοινωνικών και ηθικών ζητημάτων που προκύπτουν κατά τη μελέτη της σχετικής με το μάθημα βιβλιογραφίας Επικοινωνία ιδεών, προβλημάτων και λύσεων χρησιμοποιώντας σειρά τεχνικών που αφορούν ποιοτικές πληροφορίες
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο συγκεκριμένο μάθημα μελετάται και αναλύεται ο ρόλος της ‘δύναμης’ ή του κινήτρου που βρίσκεται πίσω από τη συμμετοχή των ενηλίκων στην εκπαίδευση, αλλά και η σύνδεση του με τη μάθηση εν γένει, παράμετροι οι οποίες αποτελούν για όσους ασχολούνται τόσο θεωρητικά όσο και ερευνητικά, αλλά και πρακτικά με το πεδίο μελέτης που αφορά στην εκπαίδευση των ενηλίκων, το μεγαλύτερο ίσως κεφάλαιο στην κατανόηση τόσο των ενδογενών όσο και των εξωγενών ‘μηχανισμών’ που καθορίζουν το λειτουργικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ένας ενήλικος ενεργοποιείται, για να πετύχει την ικανοποίηση των μαθησιακών του αναγκών, μέσα από συνειδητά οργανωμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες τυπικού, μη τυπικού ή και άτυπου χαρακτήρα. Παρά τις μέχρι σήμερα προσεγγίσεις φαίνεται πως δεν υπάρχει, ακόμη τουλάχιστον, ένα σαφές συναινετικά δομημένο θεωρητικό πλαίσιο το οποίο να εξηγεί με επάρκεια τις συνθήκες εκείνες οι οποίες ενισχύουν ή δυσκολεύουν τη συμμετοχή των ενηλίκων στην εκπαίδευση. Παρά τα διαφορετικά πολλές φορές συμπεράσματα στα οποία καταλήγουν οι ερευνητές με τη χρήση των παραπάνω τρόπων συλλογής και επεξεργασίας των δεδομένων τους, στην αγγλοαμερικάνικη τουλάχιστον βιβλιογραφία, υπάρχει ωστόσο αρκετή συνάφεια ώστε να είμαστε σε θέση να προσδιορίσουμε τους σημαντικότερους παράγοντες συμμετοχής. Το κατά πόσο φυσικά οι έρευνες που έγιναν και γίνονται στο συγκεκριμένο χώρο απαντούν επαρκώς στα ερωτήματα που αφορούν στη γενικότερη στάση των συμμετεχόντων απέναντι στη μάθηση –δηλαδή τον μαθησιακό τους προσανατολισμό ο οποίος εμμέσως τους οδηγεί στην αναζήτηση εκπαιδευτικών ευκαιριών με στόχο την προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη– είναι ένα ζήτημα που απαιτεί περαιτέρω μελέτη και ενδεχομένως και τη χρήση ή την επινόηση νέων μεθοδολογικών εργαλείων συλλογής και ανάλυσης δεδομένων. Στο μάθημα αναλύονται διεξοδικά οι θεωρητικές προσεγγίσεις των Ο’ Houle, Miller, Boshier, Rubenson, Aslanian & Brickell, Darkenwald & Merriam, Cookson, Tough, De Montlibert, Hedoux, Darkenwald & Valentine, και Cross, με αντίστοιχες αναφορές σε συνθετικές προσεγγίσεις που αφορούν στη συμμετοχή των ενηλίκων στην εκπαίδευση όπως το παράδειγμα της ομαδοποίησης μεταβλητών (Recruitment Paradigm), τα προσδοκώμενα οφέλη (Anticipated Benefits Model), ο συνδυασμός των ευνοϊκών περιστάσεων (Combination of Favourable Circumstances), το μοντέλο της ψυχοκοινωνικής αλληλεπίδρασης (Psycho-Social Interaction Model), και το μοντέλο της ‘Αλυσίδας Αντιδράσεων’ (C.O.R - Chain Of Response Model). ΕΝΟΤΗΤΑ Α’ ΠΡΟΣΒΑΣΗ, ΚΙΝΗΤΡΟΤΗΤΑ, ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΚΑΙ ΜΗ‐ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ: Εννοιολογική οριοθέτηση στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων. ΜΑΘΗΜΑ 1ο Η ΚΙΝΗΤΗΡΙΑ ΔΥΝΑΜΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαθησιακές ανάγκες και κίνητρο συμμετοχής, ενίσχυση/υποβιβασμός του κινήτρου συμμετοχής και ο ρόλος του εκπαιδευτή. ΜΑΘΗΜΑ 2ο ΠΡΟΣΒΑΣΗ Ζητήματα πρόσβασης ενηλίκων στην εκπαίδευση, ειδικές ομάδες, προσεγγίσεις διεθνών οργανισμών. ΜΑΘΗΜΑ 3ο ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΚΑΙ ΜΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ Παράγοντες διευκόλυνσης και ενίσχυσης της συμμετοχής ενηλίκων στην εκπαίδευση, και ζητήματα μη συμμετοχής. ΕΝΟΤΗΤΑ Β’ ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: Έρευνες, τυπολογίες και ερμηνευτικά μοντέλα για τη συμμετοχή των ενηλίκων στην εκπαίδευση. ΜΑΘΗΜΑ 4ο ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ Τυπολογίες ενηλίκων εκπαιδευομένων, η τυπολογία του Houle, συνολικές προσεγγίσεις για τη συμμετοχή των ενηλίκων σε οργανωμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες. ΜΑΘΗΜΑ 5ο Η ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Ιστορική εξέλιξη, τύποι και τρόποι έρευνας των παραγόντων συμμετοχής και μη συμμετοχής ενηλίκων στην εκπαίδευση, μεθοδολογικοί περιορισμοί, παραδείγματα από έρευνες. ΜΑΘΗΜΑ 6ο ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΜΕΡΟΣ Ι Η θεωρία των δυναμικών πεδίων (force‐field analysis), η θεωρία της συνταύτισης (congruence model), το θεωρητικό παράδειγμα ‘προσδοκία‐ σθένος (expectancy‐valence paradigm). ΜΑΘΗΜΑ 7ο ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΜΕΡΟΣ ΙΙ Η θεωρία της μετάβασης (life transitions theory), η θεωρία των ομάδων αναφοράς (reference group theory), η θεωρία της κοινωνικής συμμέτοχης (social participation theory). ΜΑΘΗΜΑ 8ο ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ (ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ) ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ‐ ΜΕΡΟΣ Ι Το παράδειγμα της ομαδοποίησης μεταβλητών (Recruitment Paradigm), τα προσδοκώμενα οφέλη (Anticipated Benefits Model), ο συνδυασμός των ευνοϊκών περιστάσεων (Combination of Favourable Circumstances). ΜΑΘΗΜΑ 9ο ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ (ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ) ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ‐ ΜΕΡΟΣ ΙΙ Το μοντέλο της ψυχοκοινωνικής αλληλεπίδρασης (Psycho‐Social Interaction Model), και το μοντέλο της ‘Αλυσίδας Αντιδράσεων’ (C.O.R ‐ Chain Of Response Model). ΜΑΘΗΜΑ 10ο ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΩΝ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Έμφαση στη συνθετική επίδραση δομικών, πολιτισμικών, κοινωνικο‐ οικονομικών και ψυχολογικών χαρακτηριστικών στην κατανόηση των παραγόντων συμμετοχής, η ‘αθροιστική τοποθέτηση’ (accumulation thesis) για την επίδραση της προηγούμενης συμπεριφοράς των ενηλίκων στην εκπαίδευση. ΕΝΟΤΗΤΑ Γ’ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ: Το Ευρωπαϊκό πλαίσιο και η Ελληνική πραγματικότητα. ΜΑΘΗΜΑ 11ο ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Προβλήματα πρόσβασης και συμμετοχής στην εκπαίδευση ενηλίκων, ποσοτικά δεδομένα από τις χώρες‐μέλη της Ε.Ε. ΜΑΘΗΜΑ 12ο ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ Προϋποθέσεις ενδυνάμωσης των ενηλίκων εκπαιδευομένων μέσω της οργάνωσης ενιαίας ευρωπαϊκής πολιτικής η οποία θα ενισχύει τις αδύναμες κοινωνικές ομάδες. ΜΑΘΗΜΑ 13ο Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Ζητήματα πρόσβασης και συμμετοχής στην εκπαίδευση ενηλίκων στη χώρα μας, δομές οι οποίες οργανώνουν και προσφέρουν εκπαιδευτικά προγράμματα σε ενηλίκους και τρόποι ενίσχυσης της θεσμικής πολιτικής και των εκπαιδευτικών πρακτικών για αύξηση της συμμετοχής. Αναφέρεται στην οργάνωση των επιμέρους διδακτικο-μαθησιακών δραστηριοτήτων σε φάσεις ή βήματα, καθένα από τα οποία επιτελεί συγκεκριμένη διδακτική λειτουργία, και γι' αυτό οργανώνονται με λογική σειρά και ακολουθία. Για το συγκεκριμένο μάθημα το οποίο έχει διάρκεια τρεις ώρες η ακολουθία έχει ως εξής: •Κατά την πρώτη διδακτική ώρα (παρουσίαση) η διδασκαλία είναι μετωπική με μονολογική παρουσίαση από τον διδάσκοντα του αντικειμένου μάθησης και με τη χρήση οπτικών διαφανειών στις οποίες αναλύονται έννοιες, προσεγγίσεις και επιχειρήματα βάσει της σχετικής βιβλιογραφίας και έρευνας. Οι συμμετέχοντες στο μάθημα μπορούν να θέτουν ανά πάσα στιγμή τα ερωτήματα και τις απορίες τους πάνω σε ό,τι παρουσιάζει ο διδάσκων χωρίς όμως τη δυνατότητα διαλόγου σε αυτή τη φάση. •Κατά τη δεύτερη διδακτική ώρα (συζήτηση) η διδασκαλία είναι διαλογική με κατευθυνόμενη συζήτηση πάνω σε κάποιο θέμα ή θέματα τα οποία ανακύπτουν κατά τη διάρκεια της παρουσίασης από τον διδάσκοντα, με τη χρήση τεχνικών όπως αυτή του καταιγισμού ιδεών και των υποθέσεων εργασίας. Σε αυτή τη φάση της διδασκαλίας οι συμμετέχοντες εκφράζουν τις απόψεις τους πάνω σε ζητήματα τα οποία θίχτηκαν στην παρουσίαση, ενώ ο διδάσκων χρησιμοποιεί παραδειγματικό λόγο και συντονίζει τη διαδικασία φροντίζοντας να οριοθετεί το θέμα ή το ζήτημα πάνω στο οποίο γίνεται η συζήτηση. •Κατά την τρίτη διδακτική ώρα (κλιμάκωση) η διδασκαλία γίνεται με ελεύθερο διάλογο υπό τον συντονισμό του διδάσκοντα πάνω σε θέματα τα οποία αφορούν τους συμμετέχοντες και σχετίζονται άμεσα με το αντικείμενο μάθησης. Στη φάση αυτή οι συμμετέχοντες παίρνουν οι ίδιοι το λόγο χωρίς την παρέμβαση του διδάσκοντος και μέσα από μικρές ολιγόλεπτες τοποθετήσεις αναλύουν έννοιες, ερμηνεύουν, σχολιάζουν και επιχειρηματολογούν εκφράζοντας ελεύθερα τις απόψεις τους και ανταλλάσοντας προσωπικές γνώσεις και εμπειρίες πάνω στα θέματα που συζητήθηκαν τις προηγούμενες ώρες. Μεταξύ της δεύτερης και της τρίτης διδακτικής ώρας μεσολαβεί 15λεπτο διάλλειμα.
Λέξεις Κλειδιά
Πρόσβαση, κινητρότητα, συμμετοχή, μη-συμμετοχή, εκπαιδευτική διαρροή
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση της πλατφόρμας ανοιχτων μαθηματων ΑΠΘ η οποία είναι διαθέσιμη στους συμμετέχοντες και τις συμμετέχουσες στον ιστοχώρο https://opencourses.auth.gr/modules/course_description/?course=OCRS481. ΔΕΝ Απαιτείται η εγγραφή στο ιστοχώρο και στη συνέχεια πρόσβαση με προσωπικό κωδικό.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια602,4
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων150,6
Φροντιστήριο150,6
Συγγραφή εργασίας / εργασιών502
Εξετάσεις301,2
Σύνολο1706,8
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Τα θέματα τα οποία θα επιλέξετε για την γραπτή σας εργασία θα πρέπει να εντάσσονται σε μία από τις 13 θεματικές κατηγορίες που θα εξετασθούν στη διάρκεια του μαθήματος (βλέπε το διάγραμμα του μαθήματος πιο πάνω). Η επιλογή του θέματος της γραπτής εργασίας είναι αποκλειστικά δική σας. Υλικό για τις εργασίες που θα επιλέξετε μπορεί να σας δοθεί από τον διδάσκοντα εφόσον ζητηθεί. Ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος του υλικού είναι στην Αγγλική γλώσσα. Επομένως όσοι και όσες επιθυμούν να εργαστούν με αυτό του υλικό θα πρέπει να είναι εξοικειωμένοι/ες με τη συγκεκριμένη γλώσσα. Η γραπτή εργασία αντιστοιχεί στο 50% της τελικής βαθμολογίας. Οι γραπτές εργασίες αξιολογούνται με βάση τα παρακάτω τέσσερα (4) βασικά κριτήρια: 1. Γλωσσική επάρκεια & Αισθητική παρουσία = 1 βαθμός (σαφήνεια και γλωσσική απλότητα, κατανοητός λόγος, αισθητική και καθαριότητα, ορθογραφία, στίξη, τυπογραφικά λάθη, ορθά τυπωμένο κείμενο, απαιτούμενο διάστιχο και περιθώρια σελίδας, τήρηση του ορίου στον αριθμό λέξεων ή σελίδων). 2. Δομή & Συνοχή του τελικού κειμένου = 2 βαθμοί (παράγραφοι, τίτλοι και υπότιτλοι, συνέχεια με τα προηγούμενα, σύνδεση με τα επόμενα). 3. Περιεχόμενο & Επιχειρηματολογία = 4 βαθμοί (ανάπτυξη λογικών επιχειρημάτων, ορθότητα των στοιχείων που αναφέρονται στην εργασία, μεθόδευση έρευνας -εφόσον η εργασία έχει ερευνητικό μέρος- εργαλεία, τρόποι συλλογής και ανάλυσης δεδομένων ή συνολική μεθόδευση χρήσης του βιβλιογραφικού υλικού που χρησιμοποιήθηκε για την εργασία). 4. Παραπομπές & Βιβλιογραφία = 3 βαθμοί (πλήρεις παραπομπές μέσα στο κείμενο και ακριβείς βιβλιογραφικές αναφορές στο τέλος της εργασίας. Για σχετικά παραδείγματα ανατρέξτε σε οποιοδήποτε βιβλίο ή δημοσιευμένο σε επιστημονικό περιοδικό άρθρο). Η τελική μορφή της εργασίας πρέπει να είναι ένα δακτυλογραφημένο και εκτυπωμένο ή σε ψηφιακή μορφή (σε δισκέτα ή CD) κείμενο το οποίο δεν θα ξεπερνά τις 10 σελίδες (ήτοι 3.000 λέξεις μαζί με τη βιβλιογραφία και χωρίς παραρτήματα ή πηγές τα οποία θα πρέπει να κατατεθούν χωριστά ή να επισυναφθούν στην εργασία), με 1½ διάστημα μεταξύ των γραμμών, 2,5 εκατοστά περιθώρια σελίδας και μέγεθος γραμματοσειράς 12. Χειρόγραφες εργασίες δεν θα γίνονται δεκτές. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής των εργασιών ορίζεται η ημερομηνία γραπτής εξέτασης του μαθήματος βάσει του προγράμματος εξετάσεων που θα καταρτισθεί (αυστηρά και χωρίς παρατάσεις). Οι εργασίες μπορούν να παραδοθούν προσωπικά στο διδάσκοντα (στις ώρες συνεργασίας στο γραφείο του [208θ] στο Παλαιό Κτίριο της Φιλοσοφικής Σχολής) ή στη θυρίδα του, δίπλα στη Γραμματεία του Τομέα Παιδαγωγικής στο Παλαιό Κτίριο της Φιλοσοφικής Σχολής (αίθ. 216). Η τελική εξέταση στο μάθημα γίνεται με αντικειμενικό τεστ 50 ερωτήσεων (πολλαπλής επιλογής και σωστού-λάθους). Οι ερωτήσεις είναι κατά κύριο λόγο γνωστικές και οι απαντήσεις τους εμπεριέχονται στο σχετικό σύγγραμμα του μαθήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Παπαδημητρίου, Α. (2019). Η Συμμετοχή των Ενηλίκων στην Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Γράφημα. (ISBN: 978-618-5721-80-0) ή Ζαρίφης, Γ. Κ. (2010). Συμμετοχή Ενηλίκων σε Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες στην Ελλάδα: Έρευνα των παραγόντων συμμετοχής στα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΚΕΕ) της επικράτειας. Θεσσαλονίκη: Γράφημα. (ISBN: 978-960-6865-23-7)
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Aiken, L. C., Cervero, R. M., & Johnson-Bailey, J. (2001). Black women in nursing education completion programs: Issues affecting participation. Adult Education Quarterly, 51 (4), 306-321. doi: 10.1177/07417130122087313 Alheit, P. (1992). The biographical approach to adult education. In W. Mader, (Ed.), Adult Education in the Federal Republic of Germany: Scholarly approaches and professional practices (pp. 186-221). Vancouver: Centre for Continuing Education. http://goo.gl/JEGXNv Alheit, P. (1995). Biographical learning: Theoretical outlines, challenges and contradictions of a new approach in adult education. In P. Alheit, A. Bron-Wojciechowska, E. Brugger, & P. Dominicé (Eds.), The Biographical Approach in European Adult Education (pp. 57-74). Wien: Verband Wiener Volksbildung. Alt, M., & Beatty, D. (1997). An Inclusive ACE - Broadening Participation in Adult and Community Education. New South Wales Board of Adult and Community Education. Brisbane: Australian National Training Authority. Armstrong, D. (1971). Adult learners of low-educational attainment: The self-concepts, backgrounds, and educative behavior of average and high learning adults of low educational attainment. Unpublished Doctoral Thesis, University of Toronto. Aslanian, C. B., & Brickell, H. M. (1980). Americans in Transition: Life Changes as Reason for Adult Learning, New York: Future Directions for a Learning Society/College Board. Beder, H., & Valentine, T. (1987). Iowa’s Basic Education Students: Descriptive Profiles Based on Motivation, Cognitive Ability and Socio-Demographic Variables, Department of Education: University of Iowa. Bennink, R., & Blackwell, P. (1995). Access for all in adult and community education: Overcoming barriers to participation, Adelaide: ACE Unit in the Department for Employment Training and Further Education for ANTA. Blunt, A., & Yang, B. (2002). Factor structure of the adult attitudes toward adult and continuing education scale and its capacity to predict participation behaviour: Evidence for adoption of a revised scale. Adult Education Quarterly, 52 (4), 299-314. doi: 10.1177/074171302400448627 Boshier, R. (1971). Motivational Orientations of Adult Education Participants: A Factor Analytic Exploration of Houle’s Typology. Adult Education Quarterly, 21 (2), 3-26. doi: 10.1177/074171367102100201 Bourgeois, E., & Vandamme, M. (2004). The role of perceived instrumentality in adult’s emgagement in learning. Paper presented in the 4th ESREA European Research Conference (pp. 33-50). ESREA/University of Wroclaw: Conference Proceedings. Brew, A. (1993). Unlearning through experience. In D. Boud, R. Cohen, & D. Walker, Using experience for learning (pp. 87-98). Buckingham: SRHE/OUP. http://goo.gl/yrpFYI Bridge, H. & Salt, H. (1992). Access and delivery in continuing education and training: a guide to contemporary literature. England: Department of Adult Education and Employment, University of Nottingham. Burgess, P. (1971). Reasons for Adult Participation in Group Educational Activities. Adult Education Quarterly, 22 (1), 3-29. doi: 10.1177/074171367102200101 Carp, A., Peterson, R., & Roelfs, P. (1974). Adult Learning Interests and Experiences. In K. P. Cross, & J. R. Valley (Eds.), Planning Non-Traditional Programs: An Analysis of the Issues for Post-Secondary Education (pp. 11-52). San Francisco: Jossey-Bass. Cookson, P. S. (1986). A framework for theory and research on adult education participation. Adult Education Quarterly, 36 (3), 130-141. doi: 10.1177/0001848186036003002 Cookson, P. S. (1987). The nature of the knowledge base of adult education: The example of participation. Educational Considerations, 14 (2/3), 24-28. Courtney, S. (1981). The factors affecting participation in adult education: An analysis of some literature. Studies in Adult Education, 13 (2), 98-111. Courtney, S. (1992). Why adults learn: Towards a theory of participation in adult education. London: Routledge. Cranton, P. (1994). Understanding and promoting transformative learning: A guide for educators of adults. San Francisco: Jossey Bass. http://goo.gl/dQlE1i Cropley, A. J. (1977). Lifelong Education: A Psychological Analysis. Oxford: Pergamon Press. http://goo.gl/aUqVER Cross, K. P. (1981). Adults as Learners: Increasing Participation and Facilitating Learning. San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/bif2wI Crowther, J. (2000). Participation in adult and community education: A discourse of diminishing returns. International Journal of Lifelong Education, 19 (6), 479-492. doi: 10.1080/02601370050209023 Darkenwald, G. G., & Merriam, S. B. (1982). Adult Education: Foundations of Practice. London: Harper & Row. http://goo.gl/9zzYjK Darkenwald, G. G., & Valentine, Τ. (1985). Factor structure of deterrents to public participation in adult education. Adult Education Quarterly, 35 (4), 177-193. doi: 10.1177/0001848185035004001 Darkenwald, G. G., & Hayes, E. R. (1988). Assessment of adult attitudes toward continuing education. International Journal of Lifelong Education, 7 (3), 197-204. doi: 10.1080/0260137880070304 De Boulay, J., & Williams, R. (1984). Collecting life histories. In R. F. Ellen (Ed.), Ethnographic Research: A guide to general conduct (pp. 247-257). London: Academic Press. http://goo.gl/CdTtCw De Montlibert, C. (1973). Le Public de la Formation des Adultes. Revue Française Sociologique. XIV, 529-545. Deshler, D. (1996). Participation: Role of Motivation. In A. C., Tuijnman, International Encyclopedia of Adult Education and Training (2nd Edition) (pp. 570-575). Oxford: Pergamon Press. http://goo.gl/ZNh0iI Doerbecker, C. L., & Hake, B. J. (1980). Educational needs research and mobilizing strategies in adult education. The Netherlands: University of Groningen & State University of Leiden. Dominicé, P. F. (1990). Composing Education Biographies: Group reflection through life histories. In J. Mezirow (Εd.), Fostering critical reflection in adulthood: A guide to transformative and emancipatory learning (pp. 194-214). San Francisco: Jossey Bass. http://goo.gl/vrI7H6 Dubin, S. (1972). Obsolescence or Lifelong Education: A choice for the professional. American Psychologist, 27, 486-498. doi: 10.1037/h0033050 Gooderham, P. (1987). Reference group theory and adult education. Adult Education Quarterly, 37 (3), 140-151. doi: 10.1177/0001848187037003002 Gorard, S., Rees, G., & Fevre, R. (1999). Patterns of participation in lifelong learning: Do families make a difference? British Educational Research Journal, 25 (4), 517-532. doi: 10.1080/0141192990250407 Havinghurst, R. J. (1972). Developmental Tasks and Education. New York: McKay. http://goo.gl/n2ILNq Hedoux, J. (1981). Les Non-Publics de la Formation Collective. Education Permanente, 61, 89-105. Από παραπομπή και μετάφραση στο McGivney, V. (1990). Education’s for Other People: Access to Education for non-participant adults, NIACE Research Report, Leicester: National Institute of Adult Continuing Education. Hobson, P., & Welbourne L. (1998). Adult development and transformative learning. International Journal of Lifelong Education, 17 (2), 72-86. doi: 10.1080/0260137980170203 Houle, C. O. (1961). The Inquiring Mind, Madison: University of Wisconsin Press. Houtkoop, W., & Van Der Kamp, M. (1992). Factors influencing participation in Continuing Education. International Journal of Educational Research, 17 (6), 537-548. Johnstone, J. W. C., & Rivera, R. J. (1965). Volunteers for learning: A study of the educational pursuits of adults. Hawthorne, NY: Aldine. Kidd, J. R. (1978). How adults learn. Cambridge: Prentice Hall. http://goo.gl/952Uao Kolb. D. A., & Fry, R. (1975). Toward an applied theory of experiential learning. In C. Cooper (Ed.), Theories of Group Process. London: John Wiley. Lewin, K. (1943). Defining the ‘Field at a Given Time’. Psychological Review, 50 (3), 292-310. doi: 10.1037/h0062738 Little, A. W. (2003). Motivating Learning and the Development of Human Capital. Compare, 33 (4), 437-452. doi: 10.1080/0305792032000127748 Lovell, R. B. (1987). Adult learning. London: Croom Helm. http://goo.gl/TAhRhq Manninen, J., & Birke, B. (2005). (Εds.), Lifelong Learning and European reality – learning motivation of lower qualified workers. Qualitative study in eight European countries. Retrieved from: www.motivation-LLL.net Manninen, J. (2004). Motivation of lower qualified workers for lifelong learning: Theoretical background. Paper presented in the 4th ESREA European Research Conference (pp. 197-216). ESREA/University of Wroclaw: Conference Proceedings. McClusky, H. Y. (1963). The course of the adult life span. In W. C. Hallenbeck (Ed.), Psychology of adults. Chicago: Adult Education Association of the U.S.A. McGivney, V. (1990). Education’s for Other People: Access to Education for non-participant adults. NIACE Research Report. Leicester: National Institute of Adult Continuing Education. McGivney, V. (1993). Participation and non-participation: A review of the literature. In R. Edwards, S. Sieminski, D. Zeldin (Eds.), Adult learners, education and training (pp. 11-30). London: Routledge/OUP. http://goo.gl/XlbgAw McGivney, V. (1996). Who is and who isn’t participating in adult education: International and national perspectives. Paper presented to Conference «Participation's everyone's business», Coogee (αδημοσίευτη εισήγηση). Miller, H. L. (1967). Participation of Adults in Education: A Force-Field Analysis. Boston: Center for the Study of Liberal Education for Adults/Boston University. Mok, Y. F., & Kwong, T. M. (1999). Discriminating participants and nonparticipants in continuing professional education: The case of teachers. International Journal of Lifelong Education, 18 (6), 505-519. doi: 10.1080/026013799293559 Morstain, B. R. & Smart, J. C. (1974). Reasons for Participation in Adult Education Courses: A Multivariate Analysis of Group Differences. Adult Education Quarterly, 24 (2), 83-98. doi: 10.1177/074171367402400201 Neugarten, B. L. (1968). Adult personality: Toward a psychology of the life cycle. In B. L. Neugarten (Ed.), Middle age and aging: a reader in social psychology. Chicago: University of Chicago Press. http://goo.gl/P0368q Perry, W. G. Jr. (1970). Forms of Intellectual and Ethical Development in the College Years. New York: Holt, Reinhart & Winston. http://goo.gl/OO2UWe Phares, E. J., & Lamiell, J. T. (1977). Personality. Annual Review of Psychology. 28, 113-140. doi: 10.1146/annurev.ps.28.020177.000553 Rubenson, K. (1977). Participation in recurrent education: A research review. Paper presented at Meeting of National Delegates on Developments in Recurrent Education, Paris: OECD. Rubenson, K. (1979). Recruitment to adult education in the Nordic Countries – Research and outstanding activities. Reports on Education and Psychology (n3). Stockholm Institute of Education: Department of Educational Research. Sadownik, D. (2004). Reasons for taking up studying by senior citizens in comparison with the phenomenon of the aging European society. Paper presented in the 4th ESREA European Research Conference (pp. 177-180). ESREA/University of Wroclaw: Conference Proceedings. Scanlan, C. L., & Darkenwald, G. G. (1984). Identifying deterrents to participation in continuing education. Adult Education Quarterly 34 (3), 155-166. doi: 10.1177/0001848184034003004 Sheffield, S. B. (1964). The Orientations of the Adult Continuing Learner. Chicago: Centre for the study of Liberal Education for Adults. Stroobants, V., Jans, M., & Wildermeersch, D. (2001). Making sense of learning for work: Towards a framework of transitional learning. International Journal of Lifelong Education, 20 (1/2), 114-126. doi: 10.1080/02601370121184 Tippelt, R. Panyr, S. (2004). «Learning careers of adults from different educational backgrounds, milieus and age groups», Paper presented in the 4th ESREA European Research Conference (pp. 199-208). ESREA/University of Wroclaw: Conference Proceedings. Tough, A. (1968). Why Adults Learn: A Study of the Major Reasons for Beginning and Continuing a Learning Project, Monographs in Adult Education (n3). Toronto: OISE. Tough, A. (1979). Choosing to Learn. In G. M. Healy, & W. L. Zieg­ler (Eds.), The Learning Stance: Essays in Celebration of Human Learning. Final report of Syracuse Research Corpora­tion Project, National Institute of Education Nr. 400-78-0029. Washington, DC: National Institute of Educa­tion. Tuijnman, A. (1991). Lifelong Education: A test of the accumulation hypothesis. International Journal of Lifelong Learning, 10 (4), 275-285. doi: 10.1080/0260137910100402 Van Gennep, A. (1960). The Rites of Passage [translated from the French by Vizedom, M. B & Caffee, G. L]. Chicago: The University of Chicago Press. http://goo.gl/B3wC1k Winterton, M. (2004). Biographies of mature working class men in higher education. Paper presented in the 4th ESREA European Research Conference (pp. 359-372). ESREA/University of Wroclaw: Conference Proceedings. Woodley, A. and Associates (1987). Choosing to learn: Adults in education. Society for Research into Higher Education. Milton Keynes: Open University Press. Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (1999). Ψυχολογία Κινήτρων. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. http://goo.gl/GXuxZu Νασιάκου, Μ. (1982). Η Ψυχολογία σήμερα: Γενική Ψυχολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. http://goo.gl/ivXUJ0 ΥΠΕΠΘ-ΓΓΕΕ (2007) Δομές και Προγράμματα Δια βίου Εκπαίδευσης & Επιμόρφωσης Ενηλίκων. Ενημερωτικό έντυπο. ΥΠΕΠΘ-ΓΓΕΕ-ΙΔΕΚΕ (2006) Διά βίου μάθηση – Κέντρα Εκπαίδευσης ενηλίκων. Ενημερωτικό έντυπο. ΥΠΕΠΘ-ΓΓΕΕ-ΙΔΕΚΕ (2007) Προγράμματα Δια βίου Εκπαίδευσης στα ΚΕΕ και στο ΚΕΕΕΝ.ΑΠ.: Μαθαίνουμε σε όλη μας τη ζωή. Ενημερωτικό έντυπο.
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-03-2020