Motor developmental adaptations and motor coordination difficulties

Informations du Cours
TitreΚινητικές αναπτυξιακές προσαρμογές και κινητική αδεξιότητα / Motor developmental adaptations and motor coordination difficulties
CodeΓΚ4101
Cycle / Niveau1er cycle / Licence
Semestre de l’annéeWinter/Spring
CommonNon
StatutActif
Course ID600020584

Programme d' Études: PPS Tmīmatos Epistīmīs Fysikīs Agōgīs kai Athlītismoý Serrṓn (2014)

Registered students: 8
OrientationAttendance TypeSemesterAnnéeECTS
KORMOSTHEŌRĪTIKĪ EPILOGĪWinter/Spring-3

Informations de la Classe
Année Académique2021 – 2022
Semestre de l’AnnéeWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours2
Class ID
600198565
Mode d’Enseignement
  • En présentiel
Language of Instruction
  • Grec (Enseignement, Examens)
Aptitudes Générales
  • Application des connaissances à la pratique
  • Prise de décision
  • Travail en autonomie
  • Travail d’équipe
  • Travail en environnement pluridisciplinaire
  • Production de nouvelles idées de recherche
  • Respect de l’altérité et du multiculturalisme
  • Responsabilité sociale, professionnelle et morale, sensibilité à la question du genre
  • Critique et autocritique
  • Promotion de la pensée libre, créatrice et inductive
Type de Matériels Éducatifs
  • Vidéoconférences
  • Livre
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Emploi de TIC pour l’enseignement
  • Emploi de TIC pour communiquer avec les étudiants
  • Emploi de TIC pour l’évaluation des étudiants
Organisation du Cours
ActivitésCharge de travailECTSIndividuelEn groupeErasmus
Conferences261
Laboratoires80.3
Exercices sur le terrain80.3
Etude & analyse bibliographiques130.5
Redaction de travaux130.5
Examens100.4
Total783
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Examen écrit : questionnaire à choix multiples (Sommative)
  • Examen écrit : réponses courtes (Sommative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Anna L. Barnett, Elisabeth L. Hill (2020). ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΙΚΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ University Studio Press Α.Ε., ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 2. Haywood M. Kathleen, Getchell Nancy (2021) ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ University Studio Press Α.Ε., ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 3.Haibach-Beach, G.D. Reid, D.H. Collier (2018) ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ P.S. ΠΕΔΙΟ ΕΚΔΟΤΙΚΗ,ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ Α.Ε., ΑΘΗΝΑ 4. ΤΖΕΤΖΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΛΟΛΑ ΑΦΡΟΔΙΤΗ (2015). ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα - Αποθετήριο "Κάλλιπος", ΗΛ. ΒΙΒΛΙΟ
Additional bibliography for study
Καταρτζή, Ε. (2020). Προγράμματα παρέμβασης για παιδιά και εφήβους/ες με Αναπτυξιακή Διαταραχή του Κινητικού Συντονισμού: ο ρόλος της άσκησης και της φυσικής αγωγής. Δ. Κατσαρού (Επιμ. Εκδ.). Ειδική Αγωγή και Δημιουργικότητα, σελ. 149-194. Μέθεξις, Θεσσαλονίκη. Vlachopoulos, S., Katartzi, E.S., & Kontou, M.G., (2021). Self-determined motivation for physical activity in adolescents with and without developmental coordination disorder in school physical education. International Journal of Exercise Science, accepted 02.09.2021 Monastiridi, S., Katartzi, E., Kourtessis, T, & Vlachopoulos, S. (2021). A core stabilization program improves motor performance and health-related quality of life in adolescents with motor difficulties. The Health & Fitness Journal of Canada, 14 (1), 3-24. Monastiridi, S. G., Katartzi, E.S., Kontou, M.G., Kourtessis, Th. & Vlachopoulos, S. (2020). Positive Relations of Physical Fitness and Exercise Intervention Programs with Motor Competence and Health Related Quality of Life in Developmental Coordination Disorder: A Systematic Review. European Jounal of Physical Education and Sport Science, 6 (2), 1-26. Λακμέτα Γκανέτσιου, Ρ., Μοναστηρίδη, Σ. & Καταρτζή, Ε. (2013/14). Αξιολόγηση δυσκολιών στο συντονισμό δεξιοτήτων λεπτού χειρισμού σε παιδιά παιδιά δημοτικού: Διαφορές Φύλου. Γυναίκα και Άθληση, 9, 57-64. Katartzi, E.S & Vlachopoulos, S.P. (2011). Motivating children with developmental coordination disorder in school physical education: The self-determination theory approach. Research in Developmental Disabilities, 32(6), 2674-2682. Giagazoglou,P., Kabitsis, N., Kokaridas, D., Zaragas, C., Katartzi, E., Kabitsis, C. (2011). The movement assessment battery in greek preschoolers: The impact of age, gender, birth order, and physical activity on motor outcome. Research in Developmental Disabilities, 32(6), 2577-2582. Κουτσούκη, Δ. (1998). Κινητικές διαταραχές και εξέλιξη. Αθλότυπο, Αθήνα. Κιουμουρτζόγλου, Ε. (2007). Η φυσική αγωγή στην αρχή του 21ου αιώνα: σκοποί-στόχοι-επιδιώξεις- θεωρητικές προσεγγίσεις. Χριστοδουλίδης, Θεσ/νίκη. Διεθνή επιστημονικά περιοδικά με εργασίες με άρθρα σχετικά με την κινητική αδεξιότητα όπως: HUMAN MOVEMENT SCIENCE: https://www.journals.elsevier.com/human-movement-science & RESEARCH IN DEVELOPMENTAL DISABILITIES: https://www.journals.elsevier.com/research-in-developmental-disabilities
Last Update
29-10-2021