ANTIRACIST, ANTISEXIST AND INTERCULTURAL EDUCATION

Informazioni sull’Insegnamento
TitoloΑΝΤΙΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗ, ΑΝΤΙΣΕΞΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / ANTIRACIST, ANTISEXIST AND INTERCULTURAL EDUCATION
CodiceΥΜ22
Ciclo / Livello di Studi1. Corso di Laurea, 2. Post Laurea
Semestre di InsegnamentoWinter/Spring
CoordinatorDimitra Kogkidou
Common
StatoAttivo
Course ID600017636

Informazioni sull’Insegnamento
Anno Accademico2020 – 2021
SemestreSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600183276

Class Schedule

Building
FloorUnknown
HallΕξ αποστάσεως (900)
CalendarioWednesday 09:00 to 12:00
Course Type 2016-2020
  • Introduttivo
  • Conoscenze Generali
  • Area Scientifica
Organizzazione della Didattica
  • In presenza
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greco (Insegnamento, Esame)
  • Inglese (Insegnamento, Esame)
Abilita’ Generali
  • Applicazione pratica delle conoscenze acquisite
  • Ricerca, analisi e raccolta dati e informazioni, con l’utilizzo di tecnologie adeguate
  • Adattamento a nuove situazioni
  • Presa di decisione
  • Lavoro autonomo
  • Lavoro in gruppo
  • Lavoro in contesto internazionale
  • Lavoro in equipe interdisciplinari
  • Produzione di nuove idee di ricerca
  • Rispetto verso la diversita’ e la multiculturalita’
  • Dimostrare responsabilità sociale, professionale e morale e sensibilità verso i problemi di genere
  • Fare riflessioni critiche e autocritiche
  • Promuovere il pensiero indipendente, creativo e intuitivo
Tipologia di Materiale Didattico
  • Libro
  • Appunti
  • Audio
  • Esercizi interattivi
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Uso delle TIC   nell’ insegnamento
  • Uso delle TIC nella comunicazione con gli studenti
Organizzazione dell’Insegnamento
ActivitiesCarico di LavoroECTSIndividualeGruppoErasmus
Conferenze60
Seminari18
Studio e analisi bibliografica39
Esame3
Total120
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Prova scritta semistrutturata con risposta breve (Formativa)
  • Prova scritta con rispote aperte (Formativa)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Τσιάκαλος Γ., Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2000. Ζάχος, Δ., (2014). Επίκαιρα Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Σταμούλης.
Additional bibliography for study
Δήμητρα Κογκίδου ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΑΝΤΙΣΕΞΙΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Αβδελά, Έ. & Ψαρά, Α. (1997) Σιωπηλές ιστορίες: γυναίκες και φύλο στην ιστορική αφήγηση. Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Αβδελά, Ε. (1990). Δημόσιοι υπάλληλοι γένους θηλυκού. Αθήνα: Ίδρυμα Έρευνας και Παιδείας Εμπορικής Τράπεζας. Aζίζη-Καλατζή Α., Ζώνιου-Σιδερη Α. & Βλαχου Α (1996). Προκαταλήψεις και στερεότυπα: δημιουργία και αντιμετώπιση. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ/ Γ.Γ.Λ.Ε. Αθανασιάδης, Χ. (2005). Αγνοημένες από την Ιστορία: Φεμινίστριες δασκάλες στον Μεσοπόλεμο. Παιδεία, 3, 15-17. Αθανασιάδου, Χ. (2002). Νέες γυναίκες με πανεπιστημιακή μόρφωση και η συμφιλίωση της ιδιωτικής και της δημόσιας σφαίρας στο σχεδιασμό της ενήλικης ζωής. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. Τμήμα Ψυχολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Agacinski, S. (2000) Πολιτική των φύλων. Αθήνα:Πόλις. Altrichter, H., Posch, P. & Somekh, B. (2001). Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το Έργο τους. Μια εισαγωγή στις μεθόδους της έρευνας δράσης. Αθήνα: Μεταίχμιο. Αλεξίου Θ. (1999) Περιθωριοποίηση και Ενσωμάτωση. –Η Κοινωνική Πολιτική ως Μηχανισμός Ελέγχου και Κοινωνικής Πειθάρχησης. Αθήνα: Παπαζήσης, Αλιπράντη- Μαράτου, Λ. (2008). Παλαιά και νέα επαγγέλματα: Μια προσέγγιση από την πλευρά του φύλου. Αθήνα: Κ.Ε.Θ.Ι. Αλτάνη, Κ. (1992). Αμφισβήτηση της ‘’εξουσίας’’ και της ικανότητας του δασκάλου μέσα στην τάξη: υπάρχει διαφορά ανάμεσα στους μαθητές και τις μαθήτριες;. Στο Δεληγιάννη, Β. & Ζιώγου, Σ. (Επιμ) Εκπαίδευση και Φύλο. Θεσσαλονίκη: Βάνιας. Αναγνωστοπούλου, Δ. (1997). Αναπαραστάσεις του γυναικείου και ανδρικού φύλου στα κείμενα των βιβλίων ‘Η Γλώσσα μου’ της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Στο Β. Δεληγιάννη & Σ. Ζιώγου (Επιμ.), Φύλο και Σχολική Πράξη. Θεσσαλονίκη: Βάνιας. Αναγνωστοπούλου, Μ. Αρβανίτη, Ι. & Κανταρτζή, Ε. (2004). Η ανάληψη Διδασκαλίας στην Α’ τάξη από γυναίκες εκπαιδευτικούς. Επιλογή ή συμμόρφωση; Στο: Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδας, Αλεξανδρούπολη, 28 -30 Μαϊου, 2004, (171-179). Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης, Aries, Ph. (1990). Αιώνες Παιδικής Ηλικίας (Πρόλ. Σ. Ράσης, Μετ. Γ. Αναστοπούλου). Αθήνα: Γλάρος. Arnot, M. (2004). Διαδικασίες Αναπαραγωγής του Φύλου: Εκπαιδευτική θεωρία και φεμινιστικές πολιτικές. Αθήνα: Μεταίχμιο. Askew, S.-Ross, C (1994). Τα αγόρια δεν κλαίνε. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Βαρίκα, Ε. (2007). Η εξέγερση των κυριών: Η γένεση μιας φεμινιστικής συνείδησης στην Ελλάδα 1833-1907. Αθήνα: Κατάρτι. Βαρίκα, Ε. (2000) Με διαφορετικό πρόσωπο: φύλο, διαφορά και οικουμενικότητα. Αθήνα: Κατάρτι. Βιτσιλάκη –Σορωνιάτη, Χ. κ.α., (2001). Εκπαίδευση και φύλο, Μελέτη Βιβλιογραφικής Επισκόπησης. Αθήνα: Κ.Ε.Θ.Ι.. Βοσνιάδου, Σ. (2005). Οι γυναίκες στο επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στο: http://kapodistriako.uoa.gr/073 op 01/index.php?m=2 Bourdieu, P. (1999) Η Ανδρική Κυριαρχία, Αθήνα: Στάχυ, (2η έκδοση). Γενική Γραμματεία Ισότητας (1998) Εκπαίδευση και φύλο-Νέες Τεχνολογίες. Πρακτικά συνεδρίου. Μάρτιος 1998. Θεσσαλονίκη: ΚΕΘΙ. Γκαστή Ε. (Επιμ) (2004). Οι γυναίκες στον αρχαίο κόσμο (μτφρ. Κ.Μπούρας). Αθήνα: Παπαδήμα Cantarella, E. (1997) Οι γυναίκες στην Αρχαία Ελλάδα (μτφρ. Δημάκης). Αθήνα: Παπαδήμα Γκόβαρης, Χ. (2001) Εισαγωγή στη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός. Debray, R. (2004) Η διδασκαλία της θρησκείας στο ουδετερόθρησκο σχολείο: υπόμνημα στον υπουργό Εθνικής Παιδείας της Γαλλίας το 2002 . Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας. Duby, G. & Perrot, M. (1995) Γυναίκες και Ιστορία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Βιτσιλάκη-Σορωνιάτη, Χ., Μαράτου-Αλιπράντη, Λ. & Καπέλλα- Λαγουδάκη, Α. (2001) Εκπαίδευση και Φύλο: Μελέτη Βιβλιογραφικής Επισκόπησης, Αθήνα: Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας (Κ.Ε.Θ.Ι.). Βλαχούτσικου, Χ. και Kain-Hart, L. (2003) Όταν γυναίκες έχουν διαφορές. Αντιθέσεις και συγκρούσεις γυναικών στη σύγχρονη Ελλάδα, Αθήνα: Μέδουσα. Γεωργίου-Νίλσεν, Μ. (1980) Η Οικογένεια στα Αναγνωστικά του Δημοτικού, Αθήνα: Κέδρος. Γεωργογιάννης, Π. (2005) (Eπιμ.) Διοίκηση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου του Κέντρου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών, Άρτα, 2-4 Δεκεμβρίου 2005, Πάτρα. Connell, R. W. (2006) Το κοινωνικό Φύλο. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Γαλατά, Β. (1995). Το επίπεδο κατάρτισης, η απασχόληση και η επαγγελματική εξέλιξη των γυναικών. Αθήνα: Ινστιτούτο Εργασίας Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδος. Γκασούκα, Μ. (2002). Κοινωνιολογικές Προσεγγίσεις του Φύλου- Ζητήματα εξουσίας και ιεραρχίας. Αθήνα: Δελφοί. Δαμανάκη, Μ. (1995) Το Θηλυκό Πρόσωπο της Εξουσίας, Αθήνα: Καστανιώτης, (5η έκδοση). Δαράκη, Ε. (2007) (πρόλογος Δ. Κογκίδου) Εκπαιδευτική ηγεσία και φύλο. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Δεληγιάννη- Κουϊμτζή, Β. & Δ. Σακκά. (2005). Μεγαλώνοντας ως αγόρι: Διερεύνηση της ανάπτυξης της ανδρικής ταυτότητας στην εφηβική ηλικία. Αθήνα: Gutenberg. Δεληγιάννη- Κουϊμτζή, Β., Αθανασιάδου, Χ. & Στογιαννίδου, Α. (επιμ) Συμβουλευτική με την Οπτική του Φύλου. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Δεληγιάννη – Κουϊμτζή, Β. & Ζιώγου – Καραστεργίου, Σ.(1992) Δρόμοι ζωής: βιβλίο εργασίας για τη σχολική τάξη. Αθήνα: Βάνιας. Δεληγιάννη, Β.& Ζιώγου, Σ. (1993) (Επιμ.) Εκπαίδευση και Φύλο: Ιστορική Διάσταση και Σύγχρονος Προβληματισμός. Θεσσαλονίκη: Βάνιας. Δεληγιάννη-Κουιμτζή, Β. (1998) Γυναίκες και ιδιότητα του πολίτη: διαστάσεις δημοκρατίας και ισότητας των φύλων στην εκπαίδευση των ενηλίκων. Θεσσαλονίκη: Βάνιας Δεληγιάννη-Κουιμτζή, Β & Ζιώγου-Καραστεργίου, Σ. (επιμ.) (1997) Φύλο και σχολική πράξη: συλλογή εισηγήσεων. Θεσσαλονίκη: Βάνιας. Δεληγιάννη-Κουιμτζή, Β. Ζιώγου-Καραστεργίου, Σ. & Φρόση, Λ. (2003) Φύλο και εκπαιδευτική πραγματικότητα. Αθήνα: Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας (ΚΕΘΙ) Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος, Ινστιτούτο Παιδαγωγικών Ερευνών–Μελετών (2003) Διαπολιτισμική εκπαίδευση : η κατάρτιση των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Αθήνα: Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος. Εταιρία Πολιτικού Προβληματισμού «Νίκος Πουλαντζάς» (1999) Ανθρώπινη αξιοπρέπεια και κοινωνικός αποκλεισμός: Εκπαιδευτική Πολιτική στην Ευρώπη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Evans, M. (2004) Φύλο και κοινωνική θεωρία. Αθήνα: Μεταίχμιο. Ζιώγου-Καραστεργίου, Σ. (2006) Διερευνώντας το φύλο: ιστορική διάσταση και σύγχρονος προβληματισμός στη Γενική, Επαγγελματική Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Βάνιας. Ζώνιου-Σιδέρη, Α.(2004) Σύγχρονες ενταξιακές προσεγγίσεις. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Ηλιού, Μ. (1990) Εκπαιδευτική και Κοινωνική Δυναμική: Κατανομή Εκπαιδευτικών Ευκαιριών, Εκπαιδευτικές Πραγματικότητες, Κοινωνική Δυναμική και Ισότητα των Φύλων, Αθήνα: Πορεία, (3η έκδοση). Ιγγλέση, Χ. (2001) (Επιμ.) Ο Αναστοχασμός στη Φεμινιστική Έρευνα: Σκιαγράφηση Μιας Αμφίθυμης Σχέσης, Αθήνα: Οδυσσέας. Καλτσόγια-Τουρναβίτου, Ν. (1997) Υποαντιπροσώπευση Γυναικών και Δημοκρατία: Η Συνταγματικότητα των Θετικών Μέτρων για την Ενδυνάμωση του Ρόλου των Γυναικών στη Δημόσια Ζωή. Αθήνα: Σάκκουλας. Κασσελούρη, Ε. (2003) Φεμινιστική ερμηνευτική: ο παράγοντας «φύλο» στη σύγχρονη βιβλική ερμηνευτική. Θεσσαλονίκη: Πουρναράς. Κανατσούλη, M. (1997) Πρόσωπα γυναικών σε παιδικά λογοτεχνήματα: όψεις και απόψεις. Αθήνα: Πατάκης. Κανταρτζή, Ε. (1991) Η Εικόνα της Γυναίκας: Διαχρονική Έρευνα των Αναγνωστικών Βιβλίων του Δημοτικού Σχολείου. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης. Κανταρτζή, Ε. (2003). Τα στερεότυπα του ρόλου των φύλων στα Σχολικά Εγχειρίδια του Δημοτικού Σχολείου. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη. Κανταρτζή, Ε. (1996). Αγόρια και κορίτσια στο σχολείο: Οι στάσεις και οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για το ρόλο των δύο φύλων. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 88, 39-48. Κανταρτζή, Ε. (2001). Η εικόνα της γυναίκας στα βιβλία των μαθηματικών. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 118, 56-66. Κανταρτζή, Ε. & Ανθόπουλος, Κ. (2006) Η συμμετοχή των δύο φύλων στη στελέχωση της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στο:http://www.pischools.gr/download/publications/epitheorisi/yeyxos11/f3.pdf). Καραμάνου, Α. (2004). Η θέση των γυναικών στην ακαδημαϊκή κοινότητα και οι πολιτικές φύλου στα πανεπιστήμια. Στο www.karamanou.gr Κατή, Δ. (2002) Νοημοσύνη και φύλο: ο σεξισμός στις επιστημονικές ιδέες για τις γνωστικές ικανότητες. Αθήνα: Οδυσσέας Κατή, Δ. (1994). «Πατρική γλώσσα» και «μητρικό σπίτι» Γλώσσα- Σεξισμός- Γονικά πρόσωπα. Δίνη, 7, 92-112. Κάτσικας Χ. & Καββαδίας Γ. (2000) Ανισότητα στην Ελληνική Εκπαίδευση. Η Εξέλιξη των Ευκαιριών Πρόσβασης στην Ελληνική Εκπαίδευση (1960-2000) Αθήνα: Gutenberg. Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας (Κ.Ε.Θ.Ι) (2001), Οι συνθήκες της γυναικείας απασχόλησης στην Ελλάδα: 1980-2000. Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ., Υπουργείο Παιδείας. Αθήνα: Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας. Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας (Κ.Ε.Θ.Ι) (2000) Ισότητα των δύο φύλων: ο ρόλος των εκπαιδευτικών. Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ., Υπουργείο Παιδείας. Αθήνα: Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας. Κίτσου, Α. (1993). Ιστορική εξέλιξη του θεσμού της συνεκπαίδευσης των δύο φύλων στην Ελλάδα. Θεσσαλονίκη: Αφοι Κυριακίδη. Κλαδούχου, Ε. (2005). Εκπαίδευση και φύλο στην Ελλάδα: Σχολιασμένη καταγραφή της βιβλιογραφίας. Στο http://www.aegean.gr/gender-postgraduate/ Kογκίδου Δ. & Tρέσσου-Mυλωνά Ε. (1996). H θεσμοθέτηση Γυναικείων Σπουδών στα ελληνικά Πανεπιστήμια: η περίπτωση του Παιδαγωγικού Tμήματος Δημοτικής Eκπαίδευσης του A.Π.Θ. Στο: Οι Γυναικείες Σπουδές στην Ελλάδα και η Ευρωπαϊκή Εμπειρία, (196-206). Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής. (Αναδημοσίευση της προηγούμενης εργασίας). Κογκίδου Δ. (1995). Η έμφυλη διάσταση στην εκπαίδευση - Σε ποιους τομείς απαιτείται παρέμβαση; Στο: Εκπαίδευση και Ισότητα Ευκαιριών - Ευρωπαϊκό Συνέδριο, (262-270). Αθήνα: Γενική Γραμματεία Ισότητας Κογκίδου Δ. (1997). Φεμινιστική Παιδαγωγική: ΄Ένα πλαίσιο για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών. Στο: Β. Δεληγιάννη - Σ. Ζιώγου (επιμ.) Φύλο και Σχολική Πράξη, σσ. 227-257. Θεσσαλονίκη: Βάνιας. Κογκίδου Δ. (2003). Φεμινιστική γνώση σε ακαδημαϊκά πλαίσια - Ζώντας τα παράδοξα και τις αντιφάσεις. Στα: Πρακτικά του 2ου Διεθνούς Συνεδρίου Κοινωνιολογίας Κοινωνιολογία: Μάθημα Ελευθερίας. Θεσσαλονίκη: Σύλλογος Ελλήνων Κοινωνιολόγων / ΕΚΚΕ / Σχολή Νομικών, Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών ΑΠΘ / Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής ΑΠΘ (στο CD-2 των πρακτικών, στη συνεδρίαση Φύλο και Κοινωνία). Κογκίδου Δ., (2004). Φύλο και Αναλυτικά Προγράμματα: Η «Υπόσχεση» των Γυναικείων Σπουδών στα Ελληνικά Πανεπιστήμια στον 21ο αιώνα. Στο: Γ. Μπαγάκης (Επιμ.) Ο Εκπαιδευτικός και το Αναλυτικό Πρόγραμμα, σσ.256-263. Αθήνα: Μεταίχμιο. Κογκίδου Δ., (2004) Φεμινιστικές Αναγνώσεις της Επαγγελματικής Ταυτότητας των Εκπαιδευτικών. Στο: Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου Κοινωνιολογίας Ετερότητα και Κοινωνία, CD σσ 1-27. Αθήνα.: ΕΚΚΕ /Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών/ Association Internationale des Sociologues de Langue Francaise / Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών /Σύλλογος Ελλήνων Κοινωνιολόγων /Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Κογκίδου Δ., (2005). Η Έμφυλη Διάσταση στην Εκπαίδευση των Εκπαιδευτικών -Νέες Ανάγκες και Νέα Ζητήματα στον 21ο Αιώνα''. Στο: Γ. Μπαγάκης (Επιμ.) Επιμόρφωση και Επαγγελματική Ανάπτυξη του Εκπαιδευτικού, 362-369. Αθήνα: Μεταίχμιο. Κογκίδου Δ., (2004). Η Παράμετρος του Φύλου στην Αξιολόγηση της Διδασκαλίας των Πανεπιστημιακών. Στο: Α. Τριλιανός & Ι. Καράμηνας (Επιμ.) Πρακτικά του Ε' Πανελλήνιου Συνεδρίου Μάθηση και Διδασκαλία στην Κοινωνία της Γνώσης, τόμος Β', σσ 286-293. Αθήνα: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης -Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Κ.Ε.ΕΠ.ΕΚ. Κογκίδου Δ. & Τάκη Β. (2005). Γυναίκες στη Διοίκηση της Εκπαίδευσης - Τα Οργανωσιακά Εμπόδια. Στο: Π. Γεωργογιάννη (Επιμ.) Πρακτικά του 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διοίκηση Α/Βάθμιας και Β/Βάθμιας Εκπαίδευσης. Τόμος 3ος, σσ. 203-216. Πάτρα: Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Πατρών. Κογκίδου Δ. (2006). Προλογικό Σημείωμα. Στο: Φ. Πολίτης Οι «Ανδρικές Ταυτότητες» στο Σχολείο -Ετεροσεξουαλικότητα, Ομοφυλοφοβία και Μισογυνισμός, σσ. 9-14. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Κογκίδου, Δ & Πολίτης, Φ. (2006) Η εννοιολόγηση του φύλου στη φεμινιστική σκέψη: Τα όρια του δίπολου βιολογικό-κοινωνικό φύλο και η απαρχή του τρίτου φεμινιστικού κύματος, σσ.1-29. Προλογικό σημείωμα στο Connell, W. Robert [2002] Το Κοινωνικό Φύλο (μετ. Ελένη Κοτσιφού). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Κογκίδου Δ. (2007). Προλογικό Σημείωμα. Στο: Ε. Δαράκη, Εκπαιδευτική ηγεσία και φύλο. σσ. 13 -17. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Lefkowitz, M. (1993). Γυναίκες στον ελληνικό μύθο (μτφρ. Α. Μεγαπάνος). Αθήνα: Καστανιώτη. Λεονταρή, Α. (1993). «Κέντρο ελέγχου»: Διαφορές ως προς την ηλικία και το φύλο σε παιδιά του δημοτικού σχολείου. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 18, 107-125. Λόππα-Γκουνταρούλη, Ε. (1992) Η γυναικεία παρουσία στα κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Λυκείου, Νέα Παιδεία, 62, 1992, σ. 55-73. Λόππα-Γκουνταρούλη, Ε. (1996) Η γυναικεία παρουσία στα κείμενα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Λυκείου: Συμπεράσματα και Προτάσεις, Σύγχρονη Εκπαίδευση, 88, 1996, σ. 51-60. Μαραγκουδάκη, Ε. (1993) Εκπαίδευση και διάκριση των φύλων, Αθήνα: Οδυσσέας. Μαραγκουδάκη, Ε. (2001). Η Σύνθεση του Διδακτικού Προσωπικού και ο Καταμερισμός Εργασίας με βάση τον Παράγοντα Φύλο στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση κατά το χρονικό διάστημα 1974-1997. Ιωάννινα: Δωδώνη. Μαραγκουδάκη, Ε. (2002). Ο Παράγοντας Φύλο στη Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Όψεις συνέχειας και μεταβολής. Στο Σχέδιο Μελέτης: Φύλο και Εκπαιδευτική Πραγματικότητα στην Ελλάδα-Προωθώντας Παρεμβάσεις για την Ισότητα των Φύλων στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα. Θεσσαλονίκη: Κ.Ε.Θ.Ι. Μαραγκουδάκη, Ε. (2011). Η επιμόρφωση εκπαιδευτικών στη θεματική του φύλου: το έλλειμμα και η αναγκαιότητά της. Στο Β. Οικονομίδης (Επιμ) Εκπαίδευση και Επιμόρφωση εκπαιδευτικών, θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Πεδίο. Μαράτου-Αλιπράντη, Λ., Τεπέρογλου, Α., Κετσετσοπούλου, Μ., κ.ά. (2001) Μελέτη για την προώθηση των γυναικών στην επιστημονική έρευνα. Αποτελέσματα Επιτόπιας Έρευνας, τόμ. Ι, ΙΙ, Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών. Μαράτου-Αλιπράντη, Λ., Τεπέρογλου, Α., Τσίγκανου, Ι. (2006). Το Ελληνικό Σχολείο με την Αυγή του 21ου αιώνα. Εκπαιδευτικές Ανάγκες, Προβλήματα και Προοπτικές. Αθήνα: Ε.Κ.Κ.Ε.-Gutenberg. Ματσαγγούρας, Η. Γ. (1982). Η επίδραση των μαθηματικών βιβλίων στην επίδοση των μαθητριών στα μαθηματικά. Νέα Παιδεία, 22, 81-85. Μπακαλάκη, Α. (1994). Ανθρωπολογία, Γυναίκες και Φύλο. Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Mosse, C. (2002). Η γυναίκα στην αρχαία Ελλάδα (μτφρ. Α. Στεφανή). Αθήνα: Παπαδήμα Μπαρδάνη-Σημαντήρη, Σ. (2001). Γυναικεία πρόσωπα στην Ιλιάδα. Αθήνα: Παπαδήμα Ξηραδάκη, Κ. (1995). Γυναίκες του '21: προσφορές, ηρωισμοί και θυσίες: συμβολή στην έρευνα. Αθήνα: Δωδώνη Παντελίδου-Μαλούτα, Μ. (2002) Το φύλο της δημοκρατίας: ιδιότητα του πολίτη και έμφυλα υποκείμενα. Αθήνα: Σαββάλας. Παπαγεωργίου, Γ. (2004). Ηγεμονία και φεμινισμός. Αθήνα: Τυπωθήτω / Δαρδανός Παρασκευόπουλος, Ν. Ι. και άλλοι (Επιμ. Παπαγεωργίου Ν.) (1996) Διαφυλικές Σχέσεις Πρακτικά Συνεδρίου. Τόμος Α΄ και Β΄, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Πασιαρδής, Π. & Σαββίδης, Γ. (2002) (Eπιμ.) Η Γυναίκα στην Εκπαιδευτική Διοίκηση, Λευκωσία. Πρακτικά Ευρωπαϊκού Συνεδρίου (1995) Εκπαίδευση και Ισότητα Ευκαιριών, (Αθήνα, 7-9 Απριλίου 1994), Αθήνα: Υπουργείο Προεδρίας της Κυβέρνησης, Γενική Γραμματεία Ισότητας, Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας. Πρακτικά Ευρωπαϊκού Συνεδρίου (1996) Οι Γυναικείες Σπουδές στην Ελλάδα και η Ευρωπαϊκή Εμπειρία, (4-6 Νοεμβρίου 1993), διοργάνωση: Ομάδα Γυναικείων Σπουδών του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής. Πρακτικά Συνεδρίου (1985) Ισότητα και Εκπαίδευση, (Θεσσαλονίκη, 2-5 Μαϊου 1985), Αθήνα: Συμβούλιο Ισότητας των Δύο Φύλων, Υπουργείο Προεδρίας / Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Παυλίδου, Θ. (2005). Γλώσσα-Γένος-Φύλο. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Παυλίδου, Θ. (Επιμ.) (2006) Σπουδές φύλου: τάσεις/εντάσεις στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαικές χώρες. Θεσσαλονίκη: Ζήτη. Παντελίδου- Μαλούτα, Μ. (2002). Το φύλο της Δημοκρατίας: Ιδιότητα του πολίτη και έμφυλα υποκείμενα. Αθήνα: Σαββάλας. Παπαγεωργίου, Γ. (2004). Ηγεμονία και φεμινισμός. Αθήνα: Τυπωθήτω. Παπαταξιάρχης, Ε. & Παραδέλλης, Θ. (1992). Ταυτότητες και Φύλο στη σύγχρονη Ελλάδα. Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Πολίτης, Φ. (2006) Οι ανδρικές ταυτότητες στο σχολείο: ετεροσεξουαλικότητα, ομοφυλοφοβία και μισογυνισμός. (Πρόλογος Δ. Κογκίδου). Αθήνα: Επίκεντρο. Ρεντετζή, Μ. (2006). Φύλο και φυσικές επιστήμες: έμφυλα στερεότυπα και εκπαιδευτικές στρατηγικές υπονόμευσής τους. Θέματα στην εκπαίδευση, 7, 97-120. Schiebinger, L. (2006) Ο νους δεν έχει φύλο;: οι γυναίκες στις απαρχές της νεωτερικής επιστήμης. Αθήνα: Κάτοπτρο. Σερεμετάκη, Ν. (1997). Διασχίζοντας το σώμα. Πολιτισμός, Ιστορία και Φύλο στην Ελλάδα. Αθήνα: Λιβάνης Σιάνου - Κύργιου, Ε. (2006). Εκπαίδευση και Κοινωνικές Ανισότητες. Η Μετάβαση από τη Δευτεροβάθμια στην Ανώτατη Εκπαίδευση (1997-2004). Αθήνα: Μεταίχμιο. Σιδηροπούλου-Δημακάκου, Δ. (1995). Διαφορές στις επαγγελματικές επιλογές των δύο φύλων. Τα Εκπαιδευτικά, 36, 106-115. Σολομών, Ι. (1992) Εξουσία και Τάξη στο Νεοελληνικό Σχολείο: Μια Τυπολογία των Σχολικών Χώρων και Πρακτικών 1820-1900, Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Στρατηγάκη, Μ. (2007) Το φύλο της κοινωνικής πολιτικής. Αθήνα: Μεταίχμιο. Σωτηρόπουλος, Λ. (2002) Ανθρωπολογία στην Εκπαίδευση: Τι Μπορεί να Προσφέρει η Πολιτισμική Ανθρωπολογία στην Εκπαίδευση, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Τάκη, Π. (2006) Η Θέση των Γυναικών στη Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Τσιάκαλος Γ. (2000) Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Τσιάκαλος, Γ. (2002) Η υπόσχεση της Παιδαγωγικής, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Τσιάκαλος, Γ. (2004) Αντικατοπτρισμοί της ανθρώπινης κοινωνίας, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Τσιάκαλος, Γιώργος, (2006) Απέναντι στα εργαστήρια του ρατσισμού. Θεσσαλονίκη: Τυπωθήτω. Τσοκαλίδου, Π. (1996) Το φύλο της γλώσσας. Αθήνα: Σύνδεσμος ελληνίδων επιστημόνων. Φουρναράκη, Ε. (1987) Εκπαίδευση και αγωγή των κοριτσιών: ελληνικοί προβληματισμοί (1830-1910). Αθήνα: Γ.Γ.Ν.Γ. Φραγκουδάκη, Α. (1987). Γλώσσα λανθάνουσα. Δίνη, 2, 28-29. Φραγκουδάκη, Α. (1988). Γλώσσα λανθάνουσα 3- ή γιατί δεν υπάρχουν βουλεύτριες παρά μόνον χορεύτριες; Δίνη, 4, 42-44. Φραγκουδάκη, Α. (2004). Η χρήση της γλώσσας και οι κυρίαρχες ιδέες: σχολιασμός της πεποίθησης για τη γλωσσική αλλαγή που «εμποδίζει» η ίδια η γλώσσα. Επιστημονικό Συμπόσιο. Χρήσεις της Γλώσσας (235-248) Αθήνα: Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας. Φρειδερίκου, Α. (1995) «Η Τζένη πίσω από το τζάμι»: αναπαραστάσεις των φύλων στα εγχειρίδια γλωσσικής διδασκαλίας του δημοτικού. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Φρειδερίκου Α. & Φολέρου,-Τσερούλη, Φ. (2004) Τα κορίτσια παίζουν: αναπαραστάσεις του φύλου στην αυλή του Δημοτικού Σχολείου. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Φρόση, Λ., Κουιμτζή, Β. & Παπαδήμου, Χ. (2001). Ο παράγοντας φύλο και η σχολική πραγματικότητα στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Βάνιας. Wertheim, M. (2002) Το παντελόνι του Πυθαγόρα: ο θεός, η φυσική και ο πόλεμος των φύλων. Αθήνα: Π. Ταρυλός. Χαρίτος, Χ. (1989) Το Παρθεναγωγείο του Βόλου, τομ. Α΄, Β΄, Αθήνα: Ιστορικό Αρχείο Ελληνικής Νεολαίας, Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς. Χαρδαλιά, Ν. & Ιωαννίδου, Α. (2008). Έμφυλες Κοινωνικές Αναπαραστάσεις στα Σχολικά Εγχειρίδια: Μελέτη Βιβλιογραφικής Επισκόπησης. Αθήνα: Κ.Ε.Θ.Ι. Χιονίδου- Μοσκοφόγλου, Μ. (1996). Διάκριση των Δύο Φύλων στη Διδασκαλία των Μαθηματικών. Βασική θεωρία για τη φύση της διάκρισης των δύο φύλων στη διδασκαλία των μαθηματικών: η περίπτωση των φοιτητών/ τριων των παιδαγωγικών τμημάτων δημοτικής εκπαίδευσης. Διδακτορική Διατριβή. Αθήνα: Τομέας Παιδαγωγικής. Τμήμα Φιλοσοφίας- Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας. Πανεπιστήμιο Αθηνών. ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ AAUW Educational Foundation (1992). How Schools Shortchange Girls. New York: Marlowe & Co. Acker, S. (1994). Gendered Education. Buckingham: Open University Press. Adler, S, Laney, J. and Parker, M. (1993) Managing women-Feminism and power in educational management. Backingham (England); Philadelphia: Open University Press. Apple, M.W. (1986). Teachers and Texts: A Political Economy of Class and Gender Relations in Education. London: Routledge & Kegan Poul. American Association of University women educational foundation (1999) Gender gaps: where schools still fail our children. New York: Marlowe and Company. Arnot, M. and Barton, L. (1992) Voicing Concerns-Sociological perspectives on contemporary education reforms. Wallingford: Triangle Books. Arnot, M. and Weiler, K. (1993) Feminism and Social Justice in Education: international perspectives. London; New York: Falmer Press. Bailey, S. (1992). How Schools Shortchange Girls: The AAUW Report. New York: Marlowe & Company. Barnett, R. (1994) Academic community: Discourse or discord? London; Bristol, Pa: Jessica Kingsley Publishers. Beane, J. (1990) Affect in the Curriculum - Toward democracy, dignity and diversity. New York: Teachers College Press. Bell, H. (1994) Teaching to transgress: Education as the practice of freedom. New York: Routledge. Berge, B. (2000) Action Research for gender equity. Buckingham- Philadelphia: Open University Press. Bottigheimer, R. (1987) Grimms’ bad girls and bold boys: the moral & socialvision of the Tales. New Haven: Yale University Press. Bower, L. (1998). Masculinities and Violence. Sage. Bridges, D. (1997) Education, autonomy and democratic citizenship: philosophy in a changing world. London; New York: Routledge. Brine, J. (1999), (Under)educating women: Globalizing Inequality. Buckingham- Philadelphia: Open University Press. Butler, J. (2008). Gender Trouble. New York: Routledge Classics. Charles, N. (1996) Practicing Feminism: identity, difference, power. London; New York: Routledge. Churgin, J. (1978) The new woman and the old academe; Sexism and higher education. Roslyn Heights, NY: Libra Publishers. Claire, H., Maybin, J., Swann, J. ( 1993) Equality Matters: Case studies from the primary school. Clevedon (England); Philadelphia: Multilingual Matters. Coates, J. (1993). Women, Men and Language, London: Longman. Coffey, A. - Delamont, S. (2000) Feminist and the classroom teacher: Research, praxis, and pedagogy. London and New York: RoutledgeFalmer Press. Coltrane, S. (c1998) Gender and Families. Thousand Oaks: Pine Forge Press. Corson, D. (1998) Changing education for diversity. Buckingham (England); Phidalephia: Open University Press. Cuillaumin, C. (1995) Racism, sexism, power and ideology. Datnow, A. (1998), The gender politics of educational change. London – Washington: Falmer Press. Davis, S. N., M. Crawford & J. Sebrechts, (Ed) (1999) Coming Into Her Own: Educational Success in Girls and Women, San Francisco, CA: Josey-Bass Publishers. Delamont, S., (1990) Sex roles and the school. London and New York: Routledge. Derman - Sparks, L. and Brunson Phillips, C. (1998) Teaching/learning anti-racism: a development approach. New York: Teachers College Press. Epstein, D. (1998) Failing boys? Issues in gender and achievement. Buckingham; Philadelphia: Open University Press. Etter-Lewis, G. and Foster, M. (1996) Unrelated Kin: Race and gender in women’s personal narratives. New York: Routledge. Evans, M. (2004). Gender and Social Theory. Buckingham: Open University Press. Fennema, E. – Ayer, J. (1984) Women and Education: equity or equality?. Barkeley, Calif: Mc Cutchan. Fisher, B. M. (2001) No angel in the classroom. Teaching through feminist discourse. Lanham – Boulder – New York – Oxford: Rowman & Littlefield publishers, INC. Francis, B. (1998) Power plays. Primary school childrens. Constuctions of gender, power and adult work. London: Trentham Books. Frost, P. - Taylor, S. (eds) (1996) Rhythms of Academic Life: personal accounts of careers in academia. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications. Gallas, K. (1998), Sometimes I can be anything. Power, gender and identity in a primary classroom. New York and London: Teachers College Press. Gaine, C. & George, R. (1999). Gender, ‘Race’ and Class in Schooling. London: Falmer Press. Gaskell, J. (1992) Gender matters from school to work. Milton Keynes (England); Philadelphia: Open Univerity Press. Ghaill, M. (1994) The making of men. Masculinities, sexualities and schooling. Buchingham; Philadelphia: Open University Press. Gillian, K. (1985) Reading into racism: bias in childrens’ literature and learning materials. Routledge education books. Gurian, M. (2001) Boys and girls learn differently. San Fransisco: Jossey – Bass. Hall, V. (1996) Dancing on the ceiling. A study of women managers in education. London: P.C.P. Harcourt, W. (1999) Women internet. Creating new cultures in cyberspace. London – New York: Zed Books. Hayden, C. (1997) Children excluded from primary school: debates, evidence, responses. . Buckingham (England); Philadelphia: Open University Press. Hunt, F. (1987) Lessons for life: the schooling of girls and women, 1850-1950. Basil Blackwell. Jackson, P. (1990) Life in classrooms. New York: Teachers College Press. Lankshear, C. and MacLaren, P. (1993) Critical literacy: politics, praxis and the postmodern. State University of New York Press. Lather, P. (1991) Getting smart: feminism research and pedagogy with/in the postmodern. New York: Routledge. Lesko, N. (2000) Masculinities at school. London: Sage. Lingard, B. – Douglas, P. (1999) Men engaging feminisms. Buckingham – Philadelphia: Open University Press. Luke, C. (1996) Feminisms and pedagogies of every day life. New York: State University. MacCormick – Mickey, T. (1994) Creating the nonsexist classroom: a multicultural approach. New York: Teachers College Press. MacIntyre, J., Byrd, D. (1996) Preparing tomorrow’s teachers: the field experience. Thousand Oaks, CA: Corwin Press. MacKinnon, A., Elgqvist, I., Prentice, A. (1998) Education into the 21st century: dangerous terrain for women. London: Falmer Press. MacLaren, P. (1995) Critical pedagogycal predatory culture. London; New York: Routledge. Mahony, P. (1985) Schools for the boys? London: Hutchinson. Mayberry, M. & Rose, E. (1999) Meeting the challenge: Innovative feminist pedagogies in action. New York; London: Routledge. McCormic, M., (1994) Creating the nonsexist classroom: a multicultural approach. London and New York: Teachers College Press. Middleton, S. (1993) Educating Feminists: life histories and pedagogy. New York: Teachers College Press. Reed, R. L. & Rae, T. (2007). Creating Gender-fair Schools and Classrooms. London: Sage. Rothman, D. & Rothman, S. (1987) The dangers of education. Sexism and the origins of women’s colleges. New York; London: Garland. Salisbury, J. & Riddel, S. (2000) Gender, policy and educational change. London and New York: Routledge. Sanders, J., Koch, J. & Urso, J. (1997) Gender equity right from the start. London: Lawrence Elbaurm Association. Shor, I. (1992) Empowering Education: critical teaching for social change. Chicago: University of Chicago Press. Sikes, P. and Measor, L. (1992) Gender and schools. London; New York; NY, USA: Cassell. Skelton, C. (1989) Whatever happens to little woman?: gender and primary schooling. Milton Keynes (England); Philadelphia: Open University Press. Slavin, R. (1996) Every child, every school: success for all. Corwin Press. Spender, D. & Sarah, E. (c1988) Learning to loose. London: The Womens’ Press. Spender, D. (1985) For the record: the making and meaning of feminist knowledge. London: The Woman’s Press Stanley, L. (1990) Feminist praxis: research, theory, and epistemology in feminist sociology. London; New York: Routledge. Stitt, B. (1994) Gender equity in education. Southern Illinois University Press. Tutchell, E. (1990) Dolls and dungarees: gender issues in the primary school curriculum. Milton Keynes (England); Philadelphia: Open University Press. Usher, R. & Edwards, R. (1994) Postmodernism and education. London; New York: Routledge. Weiler, K. (1988) Women teaching for change: gender, class and power. South Hadley, Mass: Bergin and Garvey Publishers. Wilson, M. (1997) Women in educational management: a European perspective. London: P.C.P. Winkler, B. S. & Di Palma, C. (1999) Teaching introduction to women's studies. Expectations and strategies. London: Bergin – Garvey.
Last Update
07-01-2022