DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY

Course Information
TitleΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ / DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
CodeΕΦ-110
FacultyPhilosophy
SchoolPsychology
Cycle / Level2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorPanagiota Vorria
CommonYes
StatusActive
Course ID480001851

Programme of Study: PMS Efarmosménī PSychología (2016-sīmera)

Registered students: 7
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Scholikī PSychologíaCompulsory Course3210

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours2
Total Hours26
Class ID
600133029
Course Type 2016-2020
  • Background
  • Skills Development
Course Type 2011-2015
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Written examinations.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Work autonomously
  • Generate new research ideas
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The aim of the course is the understanding of human development and a thorough examination of special issues on development. Infancy and its importance and issues about early and middle childhood will be discussed. Early experiences and later development. The processes of emotional development in adolescence.
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Interactive excersises
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Seminars782.6
Reading Assigment1204
Written assigments1023.4
Total30010
Student Assessment
Description
Written essay.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
owlby, J. (2008). Δημιουργία και διακοπή των συναισθηματικών δεσμών. Μτφρ. Π. Στρατή. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη. Brazelton, B. & Cramer, B (2009). Η πρώτη πρώτη σχέση: γονείς, βρέφη και το δράμα του πρώιμου δεσμού. Μτφρ. Γ. Αμπατζόγλου και Ζ. Παπαληγούρα- Ράλλη. Αθήνα: Παπαζήσης.
Additional bibliography for study
Αναστασόπουλος, Δ. (1997). «Η ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη στην εφηβεία». Στο Τσιάντης, Γ. (επιμ.) Εφηβεία, Τόμος Β΄, Τεύχος 1. Αθήνα: Καστανιώτη. Blos, P. (1967). The second Individuation Process of Adolescence. Psychoanalytic Study of the Child, 22:162-186. Blos, P. (1989). The Adolescent Passage: Developmental issues. International Universities Press. Βορριά, Π. (2004). Ο δεσμός αποδιοργάνωσης και οι επιπτώσεις του στη μετέπειτα ανάπτυξη. Τετράδια Ψυχιατρικής, 88, 111-122. Βορριά, Π. (2005). Η θεωρία του δεσμού: Πρόσφατες εξελίξεις. Σύντομη βιβλιογραφική ανασκόπηση. Παιδί και Έφηβος: Ψυχική Υγεία και Ψυχοπαθολογία, 7(1), 9-14. Βορριά, Π. & Παπαληγούρα, Ζ. (1999). Η θεωρία του Δεσμού. Παιδί και Έφηβος: Ψυχική Υγεία και Ψυχοπαθολογία, 1(2), 27-40. Freud, A. (1966). Normality and pathology in childhood, p. 64-68. London: Hogarth Press. Mahler, M., Pine, F. & Bergman, A. (1975). The psychological birth of the human infant. Great Britain: Hutchinson. Μανωλόπουλος, Σ. (2015). «Δρόμοι της εφηβείας: Χάρτες επαναλήψεων και φαντασιώσεων, πορείες παλινδρομήσεων και απαρτιώσεων». Αθήνα: Νήσος. Μανωλόπουλος, Σ. (1986). «Η ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του εφήβου». Στο Τσιάντης, Γ. & Μανωλόπουλος, Σ. (επιμ.) Σύγχρονα Θέματα Παιδοψυχιατρικής. Τόμος 1ος, Πρώτο μέρος. Καστανιώτη. Mitchell, J. (1982). The psychological principles of infant analysis. In J. Mitchell (Ed) The selected Melanie Klein, chapter 2, p. 57-68. London: Penguin Books. Πανοπούλου-Μαράτου Ο. (1987). Η ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη στη βρεφική και νηπιακή ηλικία. Κεφ. 1. Στο Ι. Τσιάντης και Σ. Μανωλόπουλος (Επιμ.) Σύγχρονα Θέματα Παιδοψυχιατρικής: Ι. Θέματα Ψυχοδυναμικής Παιδοψυχιατρικής. Αθήνα: Καστανιώτη. Μόττη- Στεφανίδη, Φ., (επιμελ.) (2015). «Παιδιά και έφηβοι σε έναν κόσμο που αλλάζει: Προκλήσεις, προσαρμογή και ανάπτυξη». Αθήνα: Εστία. Σακελαρόπουλος, Π., Παπανικολάου, Γ., Τριανταφύλλου, Μ. (1986). «Περί ταυτίσεων στην εφηβεία». Στο Τσιάντης, Γ. & Μανωλόπουλος, Σ. (επιμ.) Σύγχρονα Θέματα Παιδοψυχιατρικής, Τόμος 1ος, Πρώτο μέρος. Καστανιώτη. Σκούλικα, Α. (2008). Κατάθλιψη και καταθλιπτικά ισοδύναμα κατά τη βρεφική και την πρώτη παιδική ηλικία. Στο Γ. Τσιάντης & Α. Αλεξανδρίδης (Επιμ.) Προσχολική Παιδοψυχιατρική 2. Κλινική και Θεραπευτικές Παρεμβάσεις, σελ. 64-133. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη. Στεφανάτος Γεράσιμος (Επιμ.) (2013). Ψυχανάλυση και Εφηβεία. Εστία. Stern, D.N. (1985). The psychological world of the infant, a view from psychoanalysis and developmental psychology. London: Karnac Books. Spitz, R. (1984). The first year of life: A psychoanalytic study of normal and deviant development of object relations. New York: International University Press. Τσιάντης, Γ., & Αλεξανδρίδης, Α. (2008). Προσχολική Παιδοψυχιατρική: 1. Ανάπτυξη. Καστανιώτη. Τσιάντης, Γ. (1997). «Δυναμικές αλληλεπιδράσεις και διεργασίες στις σχέσεις εφήβου- οικογένειας». Στο Τσιάντης, Γ. (επιμ.) Εφηβεία, Τόμος 2ος, Τεύχος 1ο. Καστανιώτη. Winnicott, D.W. (1964). The child, the family and the outside world. London: Penguin Books. Winnicott, D.W. (2003). Διαδικασίες ωρίμανσης και διευκολυντικό περιβάλλον: Μελέτες για τη θεωρία της συναισθηματικής ανάπτυξης. Μτφρ. Θ. Χατζόπουλος. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Last Update
12-05-2016