Modern Greek History I (1204-1830)

Course Information
TitleΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Ι (1204-1830) / Modern Greek History I (1204-1830)
CodeΑ.1.004
FacultyEducation
SchoolEarly Childhood Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorIfigeneia Vamvakidou
CommonNo
StatusActive
Course ID80000235

Class Information
Academic Year2023 – 2024
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Class ID
600244224
Course Type 2021
General Foundation
Course Type 2016-2020
  • Background
Course Type 2011-2015
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Students are expected to take the course in order to • cultivate personal historical educational skills in basic historical knowledge through the use of research and epistemological consideration • understand the historical and social axes of national history and transform the content of science into history actions for preschoolers • connect theory with practice through experiential participation in enlightening history exercises TO become familiar with the organization and presentation of historical narratives and assimilate basic historical knowledge in the context of the interdisciplinary modern process • become familiar with the planning and organization of historical, national and other activities for the PUPILS • To know the basic characteristics of qualitative historical research and to understand its role in the science of history TO Be aware of methodological and practical issues that may arise from the researcher's involvement in historical archives and multimodal historical sources • To practice in the analysis and interpretation of historical qualitative historical data.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Design and manage projects
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Modern Greek history includes the formation of the nation-state in Europe the relations of dependence the historical events the eponymous and anonymous persons who participated from the revolution of 1821 until the post-war period. THE GENDER NARRATIVES IN MODERN AND POST MODERN HISTORIC ANALYSIS THE NATIONALITIES AND THE GREEK IDENTITIES OF THE 19th-20 th century.
Keywords
NATIONAL GREEK HISTORY- ARCHIVES AND HISTORIC DATA- GREEK AND EUROPEAN NARRATIVES
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Video lectures
  • Multimedia
  • Interactive excersises
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Description
TEACHING WITH NETWORK RESEARCH AND RECOGNITION OF VALID BIBLIOGRAPHY • NETWORK RESEARCH ON SCIENTIFIC BIBLIOGRAPHY • CINEMA AND HISTORY PUBLIC SCULPTURES AND HISTORY OF CITIES PUBLIC HISTORICAL SPEECH AND MEDIA NATIONAL HYMNS AND SYMBOLS IN HISTORICAL NARRATIVE DIGITAL TOURS IN MUSEUMS AND LIBRARIES
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures39
Written assigments50
Exams61
Total150
Student Assessment
Description
ORAL EXAMINATIONS WITH OPEN NETWORK CRITICAL ANALYSIS ON THE MULTIMETRIC SOURCES OF THE COURSE QUESTIONS AND ANSWERS IN DISCUSSION Essay Development Questions Solving Historical Problems Oral Examination AND OTHER SUPPORT where required due to disabilities
Student Assessment methods
  • Oral Exams (Formative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Κ.Βακαλόπουλος, Νεοελληνική Ιστορία (1204-1940), Θεσσαλονίκη 2010, Εκδ.Αντ.Σταμούλης. ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ (2016). Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821-ΤΕΚΜΗΡΙΑ, ΑΝΑΨΗΛΑΦΗΣΕΙΣ, ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ, Εκδότης: GUTENBERG Βαμβακίδου, Ι. (2005). Θράκες: Ιστορική Καταγραφή και ιστορική ανάγνωση των εικαστικών μαρτυριών για την συμμετοχή τους στον Αγώνα του 1821. Θεσσαλονίκη: Α. Σταμούλης.
Additional bibliography for study
ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ, Κ. Σύγχρονα εθνολογικά όρια του ελληνισμού στα Βαλκάνια, Αφοί Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1994. Ο Ελληνισμός της βόρειας Θράκης και το θρακικού Εύξεινου Πόντου, Εκδ. Αφοι Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1995 Φιλεκπαιδευτικός Σύλλογος Αδριανουπόλεως (1872-1996), Εκδ. Αφοι Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1996 Διωγμοί και Γενοκτονία του Θρακικού Ελληνισμού (1908-1917) (ο πρώτος ξεριζωμός), Εκδ. Ηρόδοτος, Θεσσαλονίκη 1998 Νεότερη ιστορία της Μακεδονίας (1830-1912), Εκδ. Ηρόδοτος, Θεσσαλονίκη 1999 Εθνοτική διαπάλη στη Μακεδονία (1904-1908) (Η Μακεδονία στις παραμονές του Μακεδονικού Αγώνα), Εκδ. Αντ. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 1999 Ο Ένοπλος Αγώνας στη Μακεδονία (1904-1908) (Ο Μακεδονικός Αγώνας), Εκδ. Αντ. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 1999 Θρακική Έξοδος (1918-1922), Εκδ. Ηρόδοτος, Θεσσαλονίκη 2000 Το Νέο Ελληνικό Έθνος (1204-2000), Εκδ. Αντ. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 2000 Ο Ενδιάμεσος Ελληνισμός στο Γεωπολιτικό Χώρο των Κυρίαρχων Ιδεολογιών, Εκδ. Αντ. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 2006 Ευρωπαίοι Φιλέλληνες, παρατηρητές και τεχνοκράτες στην επαναστατημένη Ελλάδα και στο ελλαδικό Βασίλειο (1821-1843), Εκδ. Αντ. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 2008 Ίων Δραγούμης: Μαρτύρων και Ηρώων Αίμα, Ανατομία της Ελλαδικής πραγματικότητας, Εκδ. Αντ. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη, 2008 Νεότερος Ελληνισμός. Η Επώδυνη πορεία προς την Απελευθέρωση (1774-1833). Ο χώρος και η κοινωνία από την προεπαναστατική περίοδο ως την έλευση του Όθωνα, Εκδ. Αντ. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 2010 Ο Πολιτισμικός Χάρτης των Βαλκανικών Ορίων του Ελληνισμού.Η Ιστορική Διάρκεια έναντι της ιστορικής συνύπαρξης, Εκδ. Αντ. Σταμούλη, Θεσσαλονίκη 2016. ΚΡΕΜΜΥΔΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ (2013). Η ΜΕΓΑΛΗ ΙΔΕΑ, ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΙΔΕΟΛΟΓΗΜΑΤΟΣ, Εκδότης: ΤΥΠΩΘΗΤΩ / ΔΑΡΔΑΝΟΣ
Last Update
29-04-2024