HISTORY OF THEATRE II

Course Information
TitleΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΙΙ / HISTORY OF THEATRE II
CodeΣΤ0102
FacultyFine Arts
SchoolDrama
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorIoulia Pipinia
CommonYes
StatusActive
Course ID120000532

Programme of Study: PPS Tmīmatos THeátrou (2019-sīmera)

Registered students: 0
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSCompulsory Course215

Programme of Study: PPS Tmīmatos THeátrou (2015-2018)

Registered students: 84
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSCompulsory Course214.5

Class Information
Academic Year2016 – 2017
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600069575
Type of the Course
  • Scientific Area
Course Category
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Prerequisites
Required Courses
  • ΣΤ0101 HISTORY OF THE THEATRE I
Learning Outcomes
As a follow up of History of World Theatre I, the course examines the Golden Age of theater in Spain. Then, the focus is on European dramaturgy in the 17th and 18th century. On the one hand, we follow the development of theater, as an art form and a social phenomenon, during the eras of neoclassicism and the Enlightenment; on the other, we analyze representative plays from each century and each country discussed (Lope de Vega, Racine, Moliere, Marivaux, Goldoni etc)
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Course syllabus 1. Introduction 2.Golden Age - Spanish Theater (Autos Sacramentales), Lope de Vega, Calderón. 3. French Neoclassicism: Corneille. 4. French Neoclassicism: Racine. 5. French Neoclassicism: Molière. 6. Review of French Neoclassicism through representative texts. 7. Restauration Theater: Wycherley, Congreve. 8. 18th century English theater: Goldsmith, Sheridan and developments in acting. 9. 18th century French theater: Marivaux and developments in dramaturgy and acting. 10. 18th century Italian theater: Goldoni and Gozzi. 11. Late 18th century French theater: Diderot, Beaumarchais. 12. 18th century German theater: Sturm und Drang, Lessing, Schiller. 13. Review of 18th century theater in Europe. Note: for every weekly session there are handouts distributed in class, including additional bibliography. For more information, visit the link of the lesson on E-learning.
Keywords
History, Theatre, Europe, 17th, 18th centuries
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
The course includes Powerpoint Presentations, which are also uploaded on the course Blackboard site.
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.6
Reading Assigment55.52.2
Exams271.1
Total121.54.9
Student Assessment
Description
WRITTEN EXAMINATION The students have to respond to two categories of questions: 1. Multiple choice (70%). 2. Brief essay with explanation of your answer in two of the multiple choice questions (30%). This information is printed on the course syllabus, which is distributed in class and uploaded on the course E-learning site.
Student Assessment methods
  • Written Exam with Multiple Choice Questions (Summative)
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Βιβλίο [6448]: Ιστορία του θεατρικού δράματος 1. Από την αρχαιότητα έως τον γερμανικό κλασικισμό, Erika Fischer-Lichte. Βιβλίο [21445]: Από τη θεωρία του θεάτρου στις θεωρίες του θεατρικού, Puchner Walter.
Additional bibliography for study
ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΡΓΩΝ – 14 ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ Lope de Vega, Φουέντε Οβεχούνα (1614) – μετάφραση Καίτη Κάστρο, εκδόσεις Δωδώνη 1977. Calderón, Η ζωή είναι όνειρο (1636) – μετάφραση Παντελή Πρεβελάκη, Εταιρεία Σπουδών 1975. Corneille, Σιντ (1636) – μετάφραση Κώστα Βάρναλη (από το περιοδικό Θέατρο). Racine, Βερενίκη (1670) – μετάφραση Στρατή Πασχάλη, Νεφέλη 2006. Φαίδρα (1677) – μετάφραση Στρατή Πασχάλη, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών 1998. Molière, Σχολείο Γυναικών (1662) – μετάφραση Χρύσας Προκοπάκη – πρόγραμμα παράστασης Λευτέρη Βογιατζή – Θέατρο Οδού Κυκλάδων, Αθήνα 2004. Μισάνθρωπος (1666) – μετάφραση Χρύσας Προκοπάκη – πρόγραμμα παράστασης Λευτέρη Βογιατζή – Θέατρο Οδού Κυκλάδων, Αθήνα 1996. Οι σοφολογιότατες (1672) – μετάφραση Αντρέας Στάικος, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Αθήνα 1996. Marivaux, Το παιχνίδι του έρωτα και της τύχης (1730) - μετάφραση Ζωή Σαμαρά USP, Θεσσαλονίκη 1996. Η Φιλονικία (1744) – μετάφραση Μαρία Ευσταθιάδη, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών 1996. Goldoni, Υπηρέτης Δυο Αφεντάδων (1745) – μετάφραση Μάριος Πλωρίτης, Καστανιώτης 1996. Λοκαντιέρα (1752) – μετάφραση Αντώνης Σακελλαρίου, Δωδώνη 1977. Beaumarchais, Ο κουρέας της Σεβίλλης (1774) – μετάφραση Γρηγόρη Γρηγορίου, Δωδώνη 1998. Οι γάμοι του Φίγκαρο (1781) – μετάφραση Παύλος Μάτεσις, Καστανιώτης 2001.
Last Update
06-03-2017