ART SKILLES IN EARLY CHILDHOOD

Course Information
TitleΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ / ART SKILLES IN EARLY CHILDHOOD
CodeΕ.1.247
FacultyEducation
SchoolEarly Childhood Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorCharikleia Kanari
CommonNo
StatusActive
Course ID80000309

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours2
Class ID
600130242
Course Type 2016-2020
  • Background
  • General Knowledge
  • Scientific Area
  • Skills Development
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
  • German (Instruction, Examination)
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an interdisciplinary team
  • Design and manage projects
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
General introduction to visual arts’ skills and abilities of young children. Analysis of creative, perceptual and cognitive skills developed in conjunction with the visual arts’ skills. Current trends and related research areas such as creativity, observation, artistic sensitivity, etc. Familiarity with objectives, materials, themes and visual methods and practical activities and educational applications. Particular emphasis will be given to the performing skills needed to create material for scenography, costumes and music instruments to accompany theatrical and music activities. Additional topics: From music to visual language, meeting the arts: music, theater and visual arts.
Keywords
Visual arts' skills, early childhood
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Multimedia
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures26
Reading Assigment10
Tutorial5
Artistic Workshop35
Total76
Student Assessment
Description
Oral examination based on a theme of choice from the syllabus and performing of an artwork individually or/and in group.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Summative)
  • Oral Exams (Summative)
  • Performance / Staging (Formative, Summative)
  • Report (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Epstein A. S. & Τρίμη Έ. Α. (2005) Εικαστικές τέχνες και μικρά παιδιά. Αθήνα: Τυπωθήτω Κωδικός στον Εύδοξο: 31240 2. Σωτηροπούλου-Ζορμπαλά Μ. (2011) Κάθε μέρα πρεμιέρα. Αθήνα: Πεδίο Κωδικός στον Εύδοξο: 12647259
Additional bibliography for study
Βάος, Α. (2000) Εικαστική αγωγή στην ελληνική εκπαίδευση. Ιστορική αναδρομή: Προσεγγίσεις στη διδασκαλία της τέχνης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Βάος, Α. (2008) Ζητήματα διδακτικής των Εικαστικών Τεχνών. Αθήνα: Τόπος Chapman, L. (1993) Διδακτική της τέχνης: Προσεγγίσεις στην καλλιτεχνική αγωγή. Αθήνα: Νεφέλη Daucher, H. & Seitz, R. (2003) Διδακτική των εικαστικών Τεχνών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Δημητράτου, Β. (2000) Τα παιδιά δημιουργούν και εκφράζονται Α΄ και Β΄ Τόμος. Αθήνα: Πατάκης Μαγουλιώτης, Α. (2002) Εικαστικές δημιουργίες Ι: Μέσα από την παρατήρηση. Αθήνα: Καστανιώτης Μαγουλιώτης, Α. (2002) Εικαστικές δημιουργίες ΙΙ: Μέσα από τη φαντασία. Αθήνα: Καστανιώτης Malchiodi, A. C. (2001) Κατανοώντας τη ζωγραφική των παιδιών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Μπέλλας, Θρ. (2000) Το Ιχνογράφημα του Παιδιού. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Robinson Κ., (1999) Οι τέχνες στα σχολεία. Αθήνα: Καστανιώτης Σάλλα-Δοκουμετζίδη, Τ. (1996) Δημιουργική Φαντασία και παιδική τέχνη. Αθήνα: Εξάντας Σάλλα, Τ. (επιμ.) (2011) Σύγχρονες Προσεγγίσεις στη διδακτική της τέχνης. Αθήνα: Νήσος Seitz, R. & Daucher, Η. (2003) Διδακτική των εικαστικών τεχνών - Σύγχρονες κατευθύνσεις για το μάθημα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Thomas, G. & Silk, A. (1997) H ψυχολογία του παιδικού σχεδίου. Αθήνα: Καστανιώτης
Last Update
25-05-2013