Learning Outcomes
- To study the effects of globalization on the modern school
- To comprehend the feutures and functions of human interaction
- To realize the importance of the quality of social relations in students' social, emotional and cognitive development
- To acquaint themselves with the concept of intercultural communication
- To detect the factors that promote or hinder interpersonal relations in the multicultural school
Course Content (Syllabus)
In the framework of this course, globalization as a modern phenomenon and its effects on the modern school are discussed. Particular emphasis is laid on the detection of otherness in the Greek school and its various dimensions. Moreover, the features and functions of human interaction are examined, and the effects that the quality of social relations has on the social, emotional and cognitive development of the students are investigated. The concept of intercultural communication is analyzed and the factors which promote or hinder interpersonal relations in the multicultural school are detected.
Keywords
intercultural communication, human interaction, otherness, social relations
Additional bibliography for study
Αναγνωστοπούλου, Μ. (2005). Οι διαπροσωπικές σχέσεις εκπαιδευτικών και μαθητών στη σχολική τάξη. Θεωρητική ανάλυση και εμπειρική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Δημητριάδου, Κ. & Ευσταθίου, Μ. (2008). Διδακτικές προσεγγίσεις σε μικτές τάξεις. Στο: Οδηγός επιμόρφωσης. Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή (σελ. 67-85). Αθήνα: ΥΠΕΠΘ.
Μπάρος, Β., Στεργίου, Λ. & Χατζηδήμου, Κ. (επιμ.) (2014). Ζητήματα διαπολιτισμικής επικοινωνίας και εκπαίδευσης. Αθήνα: Διάδραση.
Μπίκος, Κ. (2011). Κοινωνικές σχέσεις και αλληλεπίδραση στη σχολική τάξη. Θεσσαλονίκη: Ζυγός.
Μπίκος, Κ. (2008). Κοινωνικές σχέσεις στην τάξη εφήβων με πολιτισμικές ιδιαιτερότητες. Στο: Οδηγός επιμόρφωσης. Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή (σελ. 89-110). Αθήνα: ΥΠΕΠΘ.
Παπαδοπούλου, Β. (2008). Διαπολιτισμική επικοινωνία στο σχολείο και τη σχολική τάξη. Στο: Οδηγός επιμόρφωσης. Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή (σελ. 53-65). Αθήνα: ΥΠΕΠΘ.
Τσιρώνης, Χρ. (2008). Κοινωνική αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στο σχολείο. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην ενσωμάτωση των μαθητών. Στο: Οδηγός επιμόρφωσης. Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή (σελ. 123-140). Αθήνα: ΥΠΕΠΘ.
Auernheimer, G. (2002). Intekulturelle Kompetenz und Professionalitaet. Interkulturelle Studien, Bd. 13. Opladen.
Cosin, B. & Hales, M. (Eds.) (1997). Families, Education and Social Differences. London: Routledge.
Duck, S. (1999). Relating to Others. Philadelphia: Open University Press.