SCREENWRITING II

Course Information
TitleΣΕΝΑΡΙΟ ΙΙ / SCREENWRITING II
Code2ΣΕ2
FacultyFine Arts
SchoolFilm
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodSpring
CoordinatorKleoniki Drougka
CommonYes
StatusActive
Course ID280007576

Programme of Study: UPS of School of Film Studies (2009-2013)

Registered students: 159
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreCompulsory Course213

Class Information
Academic Year2020 – 2021
Class PeriodSpring
Instructors from Other Categories
Weekly Hours3
Class ID
600177273
Type of the Course
  • Background
Course Category
General Foundation
Mode of Delivery
  • Distance learning
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
At the end of the semester the student will be able to: 1. understand the narrative distinctiveness of short films screenplay and 2. the ways the narrative techniques of the feature film screenplay can be used in a short film, 3. write a short script.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Generate new research ideas
  • Design and manage projects
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
In the course are examined the special aspects of the short film. Different structure models, characters development, theme, dialogue - the different ways these elements can be used in the short films screenplays. 1. Introduction in the logic of a short film. 2. Punch line structure shorts films. 3. Traditional/ conventional structure shorts 4. Experimental. 5. Characters. 6. theme
Keywords
short screenplay, narrative techniques, short films genres
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.3
Written assigments511.7
Total903
Student Assessment
Description
The final evaluation is according the below: 1. The written script of a short movie - end of the semester- 60% 2. The active participation at the courses and the written assignments/exercise during the semester 40%.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative)
  • Performance / Staging (Formative)
  • Artistic Performance (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1.Περί Ποιητικής, Αριστοτέλης, Αθήνα, εκδόσεις Εστία, 2004 2.Η Νέα Εποχή της Πρόσβασης, Jeremy Rifkin, Αθήνα, εκδόσεις Λιβάνη,2001 3.Ήρωας με τα Χίλια Πρόσωπα, Joseph Campbell, Αθήνα, εκδόσεις Ιάμβλιχος, 4.Το Μεταμοντέρνο, Fredric Jameson, Αθήνα εκδόσεις Νεφέλη, 1991
Additional bibliography for study
Ποιητική, Αριστοτέλης, Εκδόσεις Κέδρος, Αθήνα. Σενάριο, η τέχνη της αφήγησης και της επινόησης στον κινηματογράφο, Χριστίνα Καλογεροπούλου, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα. Bio/Pic οι ζωές των λίγων, Χριστίνα Καλογεροπούλου, εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα. Η τέχνη της μυθοπλασίας, Henry James, Εκδόσεις Άγρα, Αθήνα. Ο ήρωας με τα χίλια πρόσωπα, Joseph Campbell,εκδόσεις Ιάμβλιχος, Αθήνα. Η δύναμη του μύθου, Joseph Campbell,εκδόσεις Ιάμβλιχος, Αθήνα. Σενάριο, Syd Field, εκδόσεις Κάλβος. Γραμματολογία, Θεωρία Λογοτεχνίας. Βελουδής Γιώργος, Εκδόσεις Δωδώνη, Αθήνα. Το σενάριο : από την αρχική ιδέα στην εκτέλεση, Α. Κεχαγιάς, εκδ. Έλλην. Μορφολογία του παραμυθιού, Vladimir Pror, εκδόσεις Καρδαμίτσα, Αθήνα. Γραμματική της φαντασίας. Εισαγωγή στην τέχνη να επινοείς ιστορίες. Gianni Rodari, εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα. Τα πρακτικά από την εβδομάδα σεναρίου, Αθήνα. Η τέχνη της γραφής, Αντόν Τσέχωφ, Εκδόσεις Πατάκη. Σμιλεύοντας το χρόνο, Αντρέι Ταρκόφσκι, Εκδόσεις Νεφέλη. Η τέχνη της γραφής στον 20ο αιώνα, Αλέξης Ζήρας, εκδόσεις Καστανιώτη.
Last Update
21-02-2021