Teaching the Holocaust in Secondary Education

Course Information
TitleΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑΤΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ / Teaching the Holocaust in Secondary Education
CodeΠ3002
FacultyPhilosophy
SchoolPhilosophy and Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorEleni Chontolidou
CommonYes
StatusActive
Course ID280009267

Programme of Study: UPS School of Philosophy and Education (2011-today)

Registered students: 19
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreCompulsory courses beloging to the selected specialisationWinter/Spring-6
PedagogicCompulsory courses beloging to the selected specialisationWinter/Spring-6

Class Information
Academic Year2021 – 2022
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600189520
Course Type 2011-2015
Knowledge Deepening / Consolidation
Mode of Delivery
  • Distance learning
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
1. Understand the different ways in which the Holocaust fertilized literary texts 2. Understand the function of the wound and its transformation into literature. 3. To highlight the importance of memory, self-knowledge, historical consciousness, understanding of the past. 4. Identify the techniques by which literature has portrayed the War and the Holocaust. 5. Recognize and describe the way in which a literary hero is defined and determined by his social environment. 6. To identify the ideas of the heroes and to relate them to the social and historical conditions.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
Course Content (Syllabus)
Introduction to the course, planning. Introduction to the subject of the Holocaust in literature. Ideological and thematic literature. Children and youth literature, adult literature, testimonies and mixed texts. Greek poets and novelists on the genocide of the Jews. The Holocaust in the testimonies of Greek Jews. Issues of literary representation. How to read a literary text, a testimony, a graphic novel and how to design a section for a literature lesson. Corrections of the work of students I-IV Presentation of the works Presentation of the assignments and evaluation of the course
Keywords
Holocaust, Literature, Memoirs, graphic novels
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Video lectures
  • Multimedia
  • Book
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures100.4
Seminars200.8
Reading Assigment401.6
Project502
Written assigments301.2
Total1506
Student Assessment
Description
The assignments (oral and written) are obligatory, individual, they will be graded and their grade will be taken into account with the grade of the exam. Each student will read at least one literary book, read book reviews, present it, and design a module based on activity planning. Maximum task size 5,000 words.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative)
  • Oral Exams (Summative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Αμπατζοπούλου, Φραγκίσκη (1995). H λογοτεχνία ως μαρτυρία. Έλληνες πεζογράφοι για τη γενοκτονία των Eβραίων. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής (Επίκεντρο). Αμπατζοπούλου, Φραγκίσκη (1998). O Άλλος εν διωγμώ. Zητήματα λογοτεχνικής αναπαράστασης. Aθήνα: Θεμέλιο. Aμπατζοπούλου, Φραγκίσκη (2001). H γραφή και η βάσανος, Ζητήματα ιστορίας και μυθοπλασίας, εκδ. Πατάκη, 2001. Κόκκινος, Γιώργος, Μαρία Βλαχού, Βασιλική Σακκά, Ευαγγελία Κουνέλη, Αγγελουρανία Κώστογλου & Σταύρος Παπαδόπουλος (2007). Προσεγγίζοντας το Ολοκαύτωμα στο ελληνικό σχολείο. Αθήνα: Ταξιδευτής.
Additional bibliography for study
Ιστορική Βιβλιογραφία Αντωνίου, Γ., Στ. Ν. Δορδανάς, Ν. Ζάικος, Ν. Μαραντζίδης (επιμ.). (2011). Το Ολοκαύτωμα στα Βαλκάνια. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. Ασσέρ-Πάρδο, Ροζίνα (1999). 548 ημέρες με άλλο όνομα. Θεσσαλονίκη 1943. Μνήμες πολέμου. Αθήνα: Γαβριηλίδης. Βερέμης, Θάνος & Φωτεινή Κωνσταντοπούλου (1997). Οι Έλληνες Εβραίοι: στοιχεία της ιστορίας τους μέσα από διπλωματικά και ιστορικά έγγραφα του Υπουργείου Εξωτερικών. Αθήνα: Καστανιώτης. Δορδανάς, Σταύρος (2003). «Οι άνθρωποι του Αδόλφου Άιχμαν στη Θεσσαλονίκη (1943)», Θεσσαλονικέων Πόλις 12. Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο (2006). Το Ολοκαύτωμα των Ελλήνων Εβραίων. Αθήνα: Κ.Ι.Σ. Κόκκινος, Γιώργος, Μαρία Βλαχού, Βασιλική Σακκά, Ευαγγελία Κουνέλη, Αγγελουρανία Κώστογλου & Σταύρος Παπαδόπουλος (2007). Προσεγγίζοντας το Ολοκαύτωμα στο ελληνικό σχολείο. Αθήνα: Ταξιδευτής. Κούνιο-Αμαρίλιο, Έρικα (1995). Πενήντα χρόνια μετά. Ανναμνήσεις μιας θεσσαλονικιώτισσας εβραίας. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής. Μαζάουερ, Μαρκ (1994). Στην Ελλάδα του Χίτλερ, η εμπειρία της Κατοχής, μετάφραση Κώστας Κουρεμένος. Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Μενασέ, Αλβέρτος (αρ. 124.454). Birkenau (Auschwitz IΙ). Αναμνήσεις ενός αυτόπτη μάρτυρος πώς εχάθησαν 72.000 Έλληνες Εβραίοι. Θεσσαλονίκη: Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης. Μόλχο, Μιχαήλ & Ιωσήφ Νεχαμά (1974). In Memoriam: Αφιέρωμα εις την μνήμην των Ισραηλιτών θυμάτων του Ναζισμού εν Ελλάδι/μετάφραση: Γιώργος Ζωγραφάκης. Θεσσαλονίκη: Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης [α΄ έκδοση: Molho Michael & Joseph Nehama (1948). In memoriam: hommage aux victimes juives des Nazis en Grèce. Θεσσαλονίκη: Νικολαΐδης]. Μόλχο, Ρένα (2012). «Η διδασκαλία περί του Ολοκαυτώματος στο ελληνικό σχολείο», The Book’s Journal, 16, 52-55. Μπενβενίστε, Ρίκα (επιμ.) (1998). Οι Εβραίοι της Ελλάδας στην Κατοχή, Θεσσαλονίκη: Βάνιας. Ναρ, Αλμπέρτος (1985). Οι συναγωγές της Θεσσαλονίκης. Τα τραγούδια μας. Μελετήματα γύρω από την ιστορία και την παράδοση των Εβραίων της Θεσσαλονίκης. Πρόλογος Γιώργος Ιωάννου. Θεσσαλονίκη: Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκη. Ναρ, Αλμπέρτος (1997). «Κειμένη επί ακτής θαλάσσης». Μελέτες και άρθρα για την εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Ναχόν, Μάρκος (1991). Μπίρκεναου. Το στρατόπεδον του θανάτου. Θεσσαλονίκη: Ίδρυμα Ετς-Αχαΐμ. Νατζαρή, Μαρσέλ (1991). Χρονικό 1941-45. Θεσσαλονίκη: Ίδρυμα Ετς-Αχαΐμ. Ο Παρατηρητής, περιοδική έκδοση λόγου και τέχνης, Αφιέρωμα: Η πνευματική προσφορά των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, 1-132. Περαχιά, Λεών, 118745 (1990). Αναμνήσεις από τα στρατόπεδα του θανάτου. Θεσσαλονίκη. Pierron Bernard (2004). Εβραίοι και Χριστιανοί στη νεότερη Ελλάδα. Ιστορία των διακοινοτικών σχέσεων από το 1821 ως το 194/μετάφραση Γιώργος Σαρατσιώτης. Αθήνα: Πόλις. Ρούπα, Ευφροσύνη & Ευάγγελος Χεκίμογλου (2004). «Εισαγωγή» στο Μεγάλες επιχειρήσεις και επιχειρηματικές οικογένειες, Θεσσαλονίκη: Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματικών Βορείου Ελλάδος. Σεφιχά Ανδρέας (2010). Αναμνήσεις μιας ζωής και ενός κόσμου. Θεσσαλονίκη: Ιανός. Σιμπή, Ιακώβ & Καρίνα Λάμψα (2010). Η ζωή απ’ την αρχή. Η μετανάστευση των Ελλήνων Εβραίων στην Παλαιστίνη (1945-1948). Αθήνα: Αλεξάνδρεια. Ταγκυέφ, Πιερ-Αντρέ (2011). Τι είναι αντισημιτισμός; μετάφραση Αναστασία Ηλιαδέλη & Ανδρέας Πανταζόπουλος. Αθήνα: Βιβλιοπωλείο της Εστίας. Χεκίμογλου, Ευάγγελος (1999). «Η πρόοδος της τοπικής ιστοριογραφίας ως προς το ζήτημα της πολυ-πολιτισμικής συνύπαρξης στη Θεσσαλονίκη (1430-1924), Εμείς και οι άλλοι, αναφορά στις τάσεις και τα σύμβολα, Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, 339-348. Χεκίμογλου, Ευάγγελος (2005). «Οι χαμένες επιταγές του Μέρτεν», Θεσσαλονικέων Πόλις 18 (Σεπτέμβριος 2005), 40-61. Χανταλί, Ιάκωβος (1995). Από το Λευκό Πύργο στις πύλες του Άουσβιτς. Θεσσαλονίκη: Ίδρυμα Ετς-Αχαΐμ. Λογοτεχνία Αμπατζοπούλου, Φραγκίσκη (1993). Tο Oλοκαύτωμα στις μαρτυρίες των Eλλήνων Eβραίων. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής-Επίκεντρο. Αμπατζοπούλου, Φραγκίσκη (1995). Η λογοτεχνία ως μαρτυρία, Ανθολογία κειμένων Ελλήνων λογοτεχνών για το Ολοκαύτωμα. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής-Επίκεντρο. Αμπατζοπούλου, Φραγκίσκη (1998). Ο Άλλος εν Διωγμώ. Η εικόνα του Εβραίου στη λογοτεχνία. Ζητήματα λογοτεχνικής αναπαράστασης. Αθήνα: Θεμέλιο. Αμπατζοπούλου, Φραγκίσκη (2000). Η γραφή και η βάσανος. Ζητήματα λογοτεχνικής αναπαράστασης. Αθήνα: Πατάκης. Αντέλμ, Ρομπέρ (2008). Το ανθρώπινο είδος, μτφ. Τερέζα Βεκιαρέλι, Σάρα Μπενβενίστε. Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας. Kούνιο-Aμαρίλιο, Έρικα & Aλμπέρτος Nαρ (1997). Προφορικές Mαρτυρίες των Eβραίων της Θεσσαλονίκης από το Oλοκαύτωμα, επιμ. Φραγκίσκη Aμπατζοπούλου. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής. Λέβι, Πρίμο (1997). Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος, μτφ. Χαρά Σαρλικιώτη. Aθήνα: Άγρα. Λέβι, Πρίμο (2000). Αυτοί που βούλιαξαν και αυτοί που σώθηκαν, μτφ. Χαρά Σαρλικιώτη. Αθήνα: Άγρα. Νέα Εστία, αφιέρωμα: Ο Άλλος εν λόγω: Εβραίοι στη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία, αρ. 1842, Mάρτιος 2011. Τοντορόφ, Τζβετάν (2002). Απέναντι στο Ακραίο, μτφ. Οντέτ Βαρών. Αθήνα: Νησίδες. Φρανκ, Άννα (2005). Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ, μτφ. Ρένα Χατχούτ. Αθήνα: εκδ. Πατάκης. Xριστιανόπουλος Nτίνος (1990). Oι προγραμματισμένοι στο χαμό. Ποιήματα Θεσσαλονικέων ποιητών για την καταστροφή των Eβραίων της Θεσσαλονίκης, επιλογή. Θεσσαλονίκη: Διαγώνιος.
Last Update
29-11-2020