THEORY AND HISTORY OF ART

Course Information
TitleΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ / THEORY AND HISTORY OF ART
CodeΑΙΤ151
FacultyPhilosophy
SchoolHistory and Archaeology
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CommonYes
StatusActive
Course ID600019193

Programme of Study: PPS Tmīmatos Istorías kai Archaiologías 2020-2021

Registered students: 192
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSCompulsory Course215
ARCΗAIOLOGIAS KAI ISTORIAS TĪS TECΗNĪSCompulsory Course115
ISTORIASCompulsory Course115

Class Information
Academic Year2021 – 2022
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600189925
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
General Competences
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
In this lesson the methods and main theories of Art History are being presented, e.g. the method of iconology - iconography, the aesthetics of perception, the method of semiotics, the analytical-psychological approach to art, the social - historical and the feministic approach to art. The documentation of art history and its hermeneutic theory is also studied.
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
Description
Power point presentations
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures65
Reading Assigment82.5
Exams2.5
Total150
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
  • Oral Exams (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Η. Wölfflin, Βασικές Έννοιες της Ιστορίας της Τέχνης. Το πρόβλημα της εξέλιξης του στυλ στη Νεότερη Τέχνη H. Belting, H. Dilly και W. Kemp, Εισαγωγή στην Ιστορία της Τέχνης Μ. Δουλγερίδης, Ο λόγος του έργου τέχνης και ο χωροχρόνος Ά. Χαραλαμπίδης, Τέχνη. Βλέπω ↔ γνωρίζω ↔ αισθάνομαι
Additional bibliography for study
Αθανασίου Κ. – Καψαμπάλη Κ. – Κονδύλη Μ. – Παρασκευόπουλος Θ., Τα όρια του σώματος. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις, Μακρυνιώτη Δ. (επιμ.), Αθήνα, εκδ. νήσος 2004 Antal Fr., Μελέτες ιστορίας της τέχνης, Ηράκλειο, Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης 1999 Fernie E. (επιλογή-σχόλια), Art history and its methods. A critical anthology, Hong Gong, Phaidon Press Limited 1996 Berger J., Η Εικόνα και το Βλέμμα, Κονταράτου Ζ. (μτφρ) Bersani L., The Freudian Body: Psychoanalysis and Art, New York, Columbia University Press 1986 Broude N. – Garrard M.D.(eds), The expanding discourse. Feminism and Art History, Westvew Press 1992 Castelnuovo E., «Η κοινωνική ιστορία της τέχνης ένας απολογισμός», Καρκαγιάννη-Καραμπελιά Β. (μτφρ.), Διπλή Εικόνα 10 Chasseguet-Smirgel J., Pour une Psychanalyse de l’ art et de la creativité, Paris, Payot 1971 Cherry D., Beyond The Frame. Feminism and Visual Culture, Britain 1850-1900 Χρήστου Χρ., Θεωρία και Ιστορία της Νεώτερης Τέχνης, Μελέτη 2, Θεσσαλονίκη, Κωνσταντινίδη 1970 Χρύσανθος Χρήστου, Αφιέρωμα, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης – Τομέας Ιστορίας της Τέχνης, Θεσσαλονίκη, University Press 2006 Χαραλαμπίδης Α., Τέχνη, βλέπω - γνωρίζω – αισθάνομαι, University Studio Press Α.Ε. 2020 -----------------------, Η τέχνη και οι λέξεις της. Εικονογραφημένο λεξικό, Θεσσαλονίκη: University Studio Press Α.Ε. 2021 Δασκαλοθανάσης Ν., Ο καλλιτέχνης ως ιστορικό υποκείμενο από τον 19ο στον 21ο αιώνα, Αθήνα: Άγρα 2012 ___________________, Η ζωγραφική του Giorgio de Chirico. Η σύνταξη του μεταφυσικού χώρου, Αθήνα: Οπερα 2001 ___________________, Restitutions 14 κείμενα ιστορίας της τέχνης, Αθήνα: Futura 2015 Δεληγιώρη Α., Σκέψεις και προοπτική. Από το quatrocento στο ηλεκτρονικό novecento, Αθήνα, εκδ. Αλεξάνδρεια 2002 Εισαγωγή στην Ιστορία της Τέχνης, Belting H. – Dilly H. – Kemp W. – Sauerländer W. – Wranke M. (επιμ.), Παπανικολάου Μ. (επιμ. ελληνικής έκδοσης), Γιόκα Λ. (μτφρ), Θεσσαλονίκη, Βάνιας 1995 Finch M., Style in Art History. An Introduction to Theories of Style and Sequence, The Scarecrow Press, Inc. Metuchen, N.J. 1974 Frascina Fr. – Harisson J. (eds), Modern Art and Modernism, A Critical Anthology, New York, Harper and Row 1982 Freeland C., Μα είναι αυτό τέχνη, Αλμπάνη Μ. (μτφρ), Γκέκα Π. (επιμ.), Μουτσόπουλος Θ. (επίμ.), Αθήνα, Πλέθρον 2005 Garb Tamar, Bodies of Modernity. Figure and Flesh in Fin-de-Siècle France, Thames and Hudson: London 1998 Gombrich E. H., Art and Illusion, Oxford, 1960 -------------------- Meditations on Hobby-horse, London 1963 -------------------- Symbolic Images, London 1978 ------------------- Reflections of the history of art. Views and reviews, Woodfield R. (ed.) Oxford, Phaidon 1987 ------------------- The use of images. Studies in the Social Function of Art and Visual Communication, Singapore 2000 Greenberg Cl., «“American type” Painting», Art and Culture: critical essays, 1961 ----------------- «Modernist Painting», Art and Literature, 4, 1965 Hauser A., Κοινωνική ιστορία της τέχνης, Κονδύλης Τ. (μτφρ.), Αθήνα, τ. Α-Δ, Κάλβος 1969-70 Hadjinikolaou N., Art History and Class Struggle, London, Pluto Press 1978 Harrison Ch. – Wood P. (eds), Art in theory, 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Cambridge, Blackwell 2003 Χατζηνικολάου Ν., Νοήματα της εικόνας. Μελέτες ιστορίας και θεωρίας της Τέχνης, Ρέθυμνο, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης 1994 Holub R. C., Θεωρία της Πρόσληψης, Μια κριτική εισαγωγή, Αθήνα, Μεταίχμιο 2001 Iser W., The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response, Baltimore, J. Hopkins University Press 1978 Ivins W., Prints and Visual Communication, Harvard University Press 1953 Jameson Fr., Postmodernism or the Cultural Logic of Late Capitalism, London 1991 Jauss H. R., Towards an Aesthetic of Reception, Bahti T. (μτφρ) University of Minesota Press 1982 ------------- “Tradition, Innovation and Aesthetic Experience” The Journal of Aesthetics and Art Criticism, XLVI, 3, Spring 1988 ---------------- Η θεωρία της πρόσληψης. Τρία μελετήματα, Πεχλιβάνος Μ. (εισαγωγή, μετάφραση, επίμετρο), Αθήνα, Εστία 1995 Κείμενα για την Τέχνη, Παππάς Γ. (επιλογή-μτφρ.), Αθήνα, Νεφέλη 1993 Kofman S., The Childhood of Art. An Interpretation of Freud ’s Aesthetics, Woodhull W. (μτφρ.), New York, Columbia University 1988 Les Cahiers du Museé national d’ Art Moderne, «Moderne, Modernité, Modernisme », No 19-20, Juin 1987 Μιχελής Π., Η αρχιτεκτονική ως τέχνη, Αθήνα 1940 Μπένγιαμιν Β., Δοκίμια για την τέχνη, Κούρτοβικ Δ. (μτφρ) Αθήνα 1978 Pächt O., The Practice of Art History. Reflection on Method, London, Harvey Miller Publishers 1999 Panofsky E., Studies in Iconology, Humanistic Themes in the Art of The Renaissance, 1939, London 1972 Παγκόσμια Τέχνη, τ. 27, Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, Εκδοτική Αθηνών 1998 Παυλόπουλος, Δ., Χαρακτική – Γραφικές Τέχνες: Ιστορία - Τεχνικές - Μέθοδοι, Αθήνα, Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών «Α. Τάσσος» 1995 Πλακωτάρης Κ., Υλικά και τεχνικές στη ζωγραφική και τη διακοσμητική, Αθήνα, Ώρα 1969 Ρηγοπούλου Π., Το Σώμα. από την ικεσία στην απειλή, Αθήνα, εκδ. Πλέθρον 2003 Roskill M. What is Art History?, London 1982(2) Salinari C., Μαρξ-‘Εγκελς για την τέχνη, Χρυσικόπουλος Στ. (μτφρ), Μαστοράκη Τζ. (επιμ), Αθήνα 1975 Shapiro M., “Style”, Anthropology Today, University of Chicago Press 1953 Τάσσος, «Ξυλογραφία η τέχνη των μαζών», Νέοι Πρωτοπόροι, Δεκ. 1934, σς.491-3 Βακαλό Ε., Μοντέρνο- Μεταμοντέρνο, Συνδέσεις και Αποστάσεις Wind E., Τέχνη και αναρχία, Αθήνα: Νεφέλη 1986 Wölfflin H., Βασικές έννοιες της Ιστορίας της Τέχνης. Το πρόβλημα της εξέλιξης του στιλ στη νεότερη τέχνη, Παπανικολάου Μ. (προλ.), Κοκαβέσης Φ. (μτφρ), Θεσσαλονίκη, Παρατηρητής 1992(Kunstgeschichtliche Grundbegriffe, 1915)
Last Update
15-07-2021