DRAMATURGY II

Course Information
TitleΔΡΑΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΙΙ / DRAMATURGY II
CodeΔΠ0302
FacultyFine Arts
SchoolDrama
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorFilippos Chager
CommonYes
StatusActive
Course ID120000379

Programme of Study: PPS Tmīmatos THeátrou (2019-sīmera)

Registered students: 113
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSCompulsory Course215

Class Information
Academic Year2021 – 2022
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600192108
Course Type 2021
General Foundation
Course Type 2016-2020
  • Background
Course Type 2011-2015
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
  • English (Instruction, Examination)
Prerequisites
General Prerequisites
It is fundamental, students to have attented Drama Analysis/Dramaturgy I.
Learning Outcomes
Students at the end of the course are expected to be able: to analyse and decode the dramatic text, to understand and evaluate its cultural construction, to apply different critical approaches in its reading, to response to challenges related to its scenic demands.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The course is the second class on text analysis, emphasising on critical approaches applied on dramatic texts and the construction of dramatic character. Issues related to performance, genre and historical context are also discussed. 2021-2022 texts: William Shakespeare, Hamlet - August Strindberg, Miss Julie - Oscar Wilde, Salome - Heiner Müller, Hamletmachine. During the course, there is a self-evaluated writing exercise.
Keywords
Text analysis, approaches to drama
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Book
  • Corpus
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
  • Use of ICT in Student Assessment
Description
Power points, articles and chapters on the plays discussed uploaded to Elearing
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.6
Reading Assigment502
Tutorial100.4
Exams261.0
Total1255
Student Assessment
Description
The final exams which will be divided in two sections: a. the first on a subject prepared in advance (announced in the elearing platform before the exam) equal to 35% of the final mark b. the second on a subject that will require an extended analysis of the plays discussed which corresponds to 65% of the final assessment. Information on the student assessment is given during the introductory lecture at the beginning of the term and is posted on the Department's site as well as the course elearing platform during the term.
Student Assessment methods
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
• • Βασική βιβλιογραφία (Βιβλία στον Εύδοξο) 1. Christopher B. Balme, Εισαγωγή στις θεατρικές σπουδές, µτφ. Ρωμανός Κοκκινάκης και Βίκυ Λιακοπούλου, Πλέθρον, Αθήνα 2012. 2. Phyllis Hartnoll και Peter Found (επιμ.), Λεξικό του θεάτρου, μτφ. Νίκος Χατζόπουλος, Νεφέλη, Αθήνα 2000. 3. Patrice Pavis, Λεξικό του θεάτρου, μτφ. Αγνή Στρουμπούλη, Gutenberg, Αθήνα 2006. 4. Σάββας Πατσαλίδης, Θέατρο και θεωρία ΙΙ: (Μετα)μοντέρνες διαδρομές σε τόπους, ουτοπίες και ετεροτοπίες, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2019. 5. Marvin Carlson, Performance, μτφ. Ελευθερία Ράπτου, Παπαζήσης, Αθήνα 2014.
Additional bibliography for study
EΠΙΛΟΓΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ (Corpus-περιεχόμενα) 1. Christopher B. Balme, «Κείμενο και παράσταση», Εισαγωγή στις Θεατρικές Σπουδές, µτφ. Ρωμανός Κοκκινάκης και Βίκυ Λιακοπούλου, Πλέθρον, Αθήνα 2012, σ. 147-163. 2. Σάββας Πατσαλίδης, «Ένα εκπαιδευτικό εγχειρίδιο για τη μελέτη του δράματος», σκηνή, τχ. 4 (2012), σ. 144-165 και Θέατρο και θεωρία ΙΙ: (Μετα)μοντέρνες διαδρομές σε τόπους, ουτοπίες και ετεροτοπίες, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2019, σ. 563-585. William Shakespeare, Άμλετ • T.S. Eliot, «Άμλετ» (1919), Άμλετ & Θρησκεία και Λογοτεχνία, μτφ. Γεράσιμος Λυκιαρδόπουλος, Έρασμος, Αθήνα, 1987, σελ. 7-14. (pdf) • Erich Auerbach, «Ο κουρασμένος πρίγκιπας», Μίμησις: η εικόνα της πραγματικότητας στη δυτική λογοτεχνία (1946), μτφ. Λευτέρης Αναγνώστου, Μ.Ι.Ε.Τ, Αθήνα 2005, σελ. 413-442. (pdf) • Γιαν Κοττ, «Ο Άμλετ στα μέσα του αιώνα» (1964), Σαίξπηρ ο σύγχρονός μας, μτφ. Αλέξανδρος Κοτζιάς, Ηριδανός, Αθήνα 1970, σελ. 68-83. (pdf) • Harold Bloom, «Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Άμλετ», Πως και γιατί διαβάζουμε (2001), εισαγ. Ουίλλιαμ Σουλτς, μτφ. Κατερίνα Ταβάτζογλου, Παραφερνάλια-Τυπωθήτω, Αθήνα 2004, σελ. 249-268. (pdf) August Strindberg, Δεσποινίς Τζούλια 5. Αύγουστος Στρίντμπεργκ, «Πρόλογος» στο Δεσποινίς Τζούλια, μτφ. Μαργαρίτα Μέλμπεργκ, Νεφέλη, Αθήνα 1987, σ. 23-44. 6. Per Olov Enquist, «Το οριζόντιο υπολανθάνον κείμενο: το κείμενο του Στρίντμπεργ», στο: Μαργαρίτα Μέλμπεργκ (επιμ.), Ο Στρίντμπεργκ και η σύγχρονη δραματουργία, Εστία, Αθήνα 1997, σ. 39-44. 7. Ingmar Björksten, «Ερμηνεύοντας τον Στρίντμπεργκ», στο: Μέλμπεργκ (επιμ.), Ο Στρίντμπεργκ και η σύγχρονη δραματουργία, σ. 145-154. Άλλα κείμενα • Μαρία Σεχοπούλου, «‘Βορειοπάθεια’ και ‘ομιχλοσέβεια’: αντιδράσεις στην πρώτη ελληνική παράσταση του έργου Δεσποινίς Τζούλια (1908) του August Strindberg» στο: Αντώνης Γλυτζουρής, Κωνσταντίνα Γεωργιάδη, Μαρία Μαυρογένη (επιμ.), Η πρώιμη υποδοχή του Ρεαλισμού και του Νατουραλισμού στο ελληνικό θέατρο. Πρακτικά Ημερίδας, Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας/Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών, Ρέθυμνο 2016, σ. 88-108. Oscar Wilde, Σαλώμη 8. R. V. Johnson, Αισθητισμός, μτφ. Ελένη Μοσχονά, Ερμής, Αθήνα 1973, σ. 9-14, 19-21, 22-26, 55-65, 69-72, 104-111, 112-120. 9. Πηνελόπη Χατζηδημητρίου, «‘Salomé, c'est moi’: Ο Ανδρόγυνος δανδής και η Νέα Γυναίκα» στο: Oscar Wilde, Σαλώμη. Τραγωδία σε μία πράξη, μτφρ. Στέλα Αλισάνογλου, Σαιξπηρικόν, Αθήνα 2015, σ. 91-103. Άλλα κείμενα • Αύρα Ξεπαπαδάκου, «Ο μύθος της Σαλώμης στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία» από το πρόγραμμα παρά-στασης: Richard Strauss, Salome, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη 2007, σ. 61-78. • Μάρθα Βασιλειάδη, «Η Σαλώμη του Ψυχάρη: ιστορικές ταυτίσεις και ψευδείς ταυτότητες», στο: Μ. Μικέ - Λ. Τσιριμώκου - Ι. Ναούμ - Κ. Τικτοπούλου (επιμ.): Νεοελληνική Λογοτεχνία και κριτική, Πρακτικά 13ης Διεθνούς Επιστημονικής Συνάντησης, Μνήμη Πάνου Μουλλά, Σοκόλη-Κουλεδάκη, Αθήνα 2014, σ. 625-635. • Μάρθα Βασιλειάδη, «Σεφερικές εκδοχές της Σαλώμης», Momέntum 2 (2014) 11-19. Heiner Müller, Μηχανή Άμλετ 10. Heiner Müller, «Σαίξπηρ μια διαφορά» (1988), Δύστηνος Άγγελος, εισ.-επιλ.-μτφ. Ελένη Βαροπούλου, Άγρα, Αθήνα 2001, σ. 169-172. 11. Ελένη Βαροπούλου, «Από το πολιτικό θέατρο στο θέατρο της πολιτικής» και «Ένας σκηνοθέτης του πολιτικού», Το ζωντανό θέατρο: δοκίμιο για τη σύγχρονη σκηνή, Άγρα, Αθήνα 2002, σ. 227-230 και 245- 250. 12. Erika Fischer-Lichte, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τ. 2: Από τον Ρομαντισμό μέχρι Σήμερα, μτφ. Γιώργος Σαγκριώτης, Πλέθρον, Αθήνα 2012, σ. 271-289.
Last Update
24-02-2022