Learning Outcomes
Upon completion of this course, students should be able to:
(Knowledge)
-Name key research issues and methodological tools of Pedagogy
-Determine the content of fundamental educational terminology
(Skills)
-Apply pedagogical principles when implementing educational activities in School
(Competencies)
-Develop a critical attitude on modern issues and theories cultivated in the field of Education Studies
Course Content (Syllabus)
The course presents basic elements of the Science of Education. The following topics are examined:
- The scientific nature of Pedagogy.
- Its scientific object and its relationship to both the educational sciences and the humanities.
-The methodology and methodological challenges of pedagogical empirical research.
Additionally, it provides a historical overview of the Education phenomenon, as developed among the peoples and religions, in philosophical tendencies and ideals, which, in certain cases, extend to present day.
The course also offers fundamental principles of the science of Education:
- Potential and necessity.
- Main terms.
- The pair "student - teacher"
- Goals of Education, Teaching and Pedagogy.
- Learning contents, methods and media.
- Important pedagogical institutions.
- Contemporary pedagogical issues.
- Special Education.
- Lifelong education and learning.
Keywords
teaching methodology, learning theories, curricula, new technologies,
Course Bibliography (Eudoxus)
- Κογκούλης, Ι. (2014). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θεσσαλονίκη: Δέσποινα Κυριακίδη.
- Πυργιωτάκης, Ι. Ε. (2011). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Αθήνα: Πεδίο.
- Στογιαννίδης, Αθ. B. (2021). Σχολική Παιδεία, Μάθημα των Θρησκευτικών και Δημόσιος Χώρος. Αναστοχαστική ιχνηλασία στην παιδαγωγική θεωρία του Dietrich Benner. Θεσσαλονίκη: Ostracon Publishing.
Additional bibliography for study
- Ξωχέλλη, Π. (2007). Σχολική Παιδαγωγική. Θεσσαλονίκη 2007.
- Klafki, W. (1991). Neue Studien zur Bildungstheorie und Didaktik. Zeitgemäße Allegemeinbildung und kritischkonstruktive Didaktik. Weinheim: Beltz.
- Kron, F. W. (2012). Βασικές Γνώσεις Παιδαγωγικής Επιστήμης. Επιμέλεια-Πρόλογος: Σοφός, Αλιβίζος. Μετάφραση: Ψαλλίδα, Παναγιώτα. Αθήνα: Ίων.
- Ματσαγγούρας, Η. - συμμετοχή Χατζηγεωργίου, Γιάννης (2009). Εισαγωγή στις Επιστήμες της Παιδαγωγικής. Εναλλακτικές Προσεγγίσεις, Διδακτικές Προεκτάσεις. Αθήνα: Gutenberg.
- Ματσαγγούρας, Η. (2002), Θεωρία της Διδασκαλίας. Η προσωπική θεωρία ως πλαίσιο στοχαστικο-κριτικής ανάλυσης, Αθήνα.
-Φλουρής, Γ. (1983), Αναλυτικά Προγράμματα για μια νέα εποχή στην εκπαίδευση, Αθήνα.