Learning Outcomes
One of the most important elements of rural restructuring is the transition from a production-based to a consumption-based economy. The latter includes a variety of activities. Among these activities, tourism holds a predominant position. The main objective of the course is to help students understand the philosophy of the special tourism developed in the countryside, analyze the specific and general characteristics of different forms of tourism, understand the connection between tourism and the rural areas as well as the conflicts between tourism activities and the primary sector.
Upon the completion of the course students will be able to:
1. understand the philosophy of special interest tourism in the rural
2. understand the role that specific forms of tourism occupy in local development
3. segment visitors according to their motivations and preferences
4. develop the skills needed to study and organize special tourism activities at the regional and business level
5. develop plans for the creation of a regional brand name
6. understand the importance of sustainability for tourism and rural areas
7. understand the principles of visitors’ psychology
8. acknowledge the potential impacts of tourism development on the local identity of rural regions
9. broaden their professional and research interests
Course Content (Syllabus)
Rural restructuring and rural tourism.
Definitions and contribution of tourism to the rural economy and society.
Rural area and "sense of place", tourist resources
Leveraging economic and social development in the rural through tourism
Motivation theories and special tourism.
Agritourism, open farms / social farms, apitourism
Sustainable rural development and tourism (carrying capacity)
Tourism services
Visitors’ consumer behavior
Consumer experience and special tourism
Visitors’ psychology
Creating a brand name for a rural region
Wine tourism
Cultural Tourism
Religious tourism
Ecotourism-National parks
Gastronomic tourism
Festival tourism
MICE tourism
Keywords
alternative tourism, rural, rural development, tourism services
Course Bibliography (Eudoxus)
Κοκκώσης, Χ., Τσάρτας, Π. και Γκρίμπα, Ε. (2011) Ειδικές και Εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Ζήτηση και προσφορά νέων προϊόντων τουρισμού. Εκδόσεις ΚΡΙΤΙΚΗ, Αθήνα.
Σωτηριάδης, Μ. και Φαρσάρη Ι. (2009) Εναλλακτικές και Ειδικές μορφές Τουρισμού. Σχεδιασμός management και marketing. Εκδόσεις INTERBOOKS, Αθήνα
Additional bibliography for study
1. Παρταλίδου, Μ., 2017. Τουρισμός και “αγροτικό ιδεώδες”: Μύθος ή πραγματικότητα Πρότυπα ποιότητας και αξίες γύρω από τον αγροτικό τουρισμό, στο Τσάρτας,Π. & Λύτρας, Π. (επιμ),Τουρισμός, τουριστική ανάπτυξη. Συμβολές Ελλήνων επιστημόνων. Συλλογικό έργο Εκδόσεις Παπαζήση:Αθήνα
2. Ιακωβίδου, Ο., 2017. Εκτίμηση προβλέψεων για το μέλλον του αγροτικού τουρισμού στην Ελλάδα, στο Τσάρτας,Π. & Λύτρας, Π. (επιμ),Τουρισμός, τουριστική ανάπτυξη. Συμβολές Ελλήνων επιστημόνων. Συλλογικό έργο Εκδόσεις Παπαζήση:Αθήνα
3. Τουφεγγοπούλου, Α. 2017. Ο σχεδιασμός του οικοτουρισμού στην Ελλάδα: το ευρύτερο πλαίαιο ένταξης και η εφαρμογή του σε τοπικό επίπεδο μέσα από το παράδειγμα του Ζαγορίου, στο Τσάρτας,Π. & Λύτρας, Π. (επιμ),Τουρισμός, τουριστική ανάπτυξη. Συμβολές Ελλήνων επιστημόνων. Συλλογικό έργο Εκδόσεις Παπαζήση:Αθήνα
4. Χαρατσάρη, Χ. (2017). Ψυχολογία και Συμπεριφορά του Επισκέπτη. Εκπαιδευτικό Εγχειρίδιο που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Έργου: «Recharging Greek Youth to Revitalize the Agriculture and Food Sector of the Greek Economy» (Πρόγραμμα εκπαίδευσης ενηλίκων «Εναλλακτικός Τουρισμός», συνεργασία της Αμερικάνικης Γεωργικής Σχολής και του Rutgers University με τη χρηματοδότηση του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος).
5. Πάρις Τσάρτας, Περικλής Λύτρας (επιμ), 2017.Τουρισμός, τουριστική ανάπτυξη. Συμβολές Ελλήνων επιστημόνων. Συλλογικό έργο Εκδόσεις Παπαζήση:Αθήνα