PSYCHOSOCIAL DEVELOPMENT AND TREATMENT OF PRESCHOOL CHILDREN S PROBLEMS

Course Information
TitleΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ / PSYCHOSOCIAL DEVELOPMENT AND TREATMENT OF PRESCHOOL CHILDREN S PROBLEMS
CodeΥΒ.1.004
FacultyEducation
SchoolEarly Childhood Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorFlora Koliouli
CommonNo
StatusActive
Course ID80003377

Class Information
Academic Year2023 – 2024
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600229387
Course Type 2021
Specific Foundation
Course Type 2016-2020
  • Background
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
• Acquisition of basic knowledge and understanding of psychoemotional and social developmental processes • Connection of theoretical knowledge with pedagogical practice • Familiarization with techniques for promoting psychoemotional and social development
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The course is organized in thematic units referring to the fundamental dimensions of psychoemotional and social development. Firstly, different methodological and theoretical approaches of developmental psychology are discussed. Next, we examine psychoemotional and emotional development emphasizing on: the sense of self, play, emotion self-regulation, social interactions, aggressiveness, and sexuality. In addition, the contribution of family and school environments and ways of promoting development are analyzed.
Keywords
psychosocial development, early childhood development, infant, toddler
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
power point, email, e-learning
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.6
Reading Assigment401.6
Written assigments301.2
Exams411.6
Total1506
Student Assessment
Description
Student learning assessment is done through short assignments during the semester and written examinations at the end of the semester.
Student Assessment methods
  • Written Exam with Multiple Choice Questions (Formative, Summative)
  • Written Exam with Short Answer Questions (Formative, Summative)
  • Πρόοδος (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Feldman S. Robert - Μπεζεβέγκης Ηλίας (επιμ.). Αναπτυξιακή ψυχολογία: Δια βίου προσέγγιση. Εκδόσεις Δαρδανός, Αθήνα 2011 Dunn, W., & Craig, G. (2021). (Επιμ. Παναγιώτα Βορριά). Κατανοώντας την ανάπτυξη του ανθρώπου. Εκδόσεις Παπαζήση: Αθήνα.
Additional bibliography for study
Cole M., Cole S. Η ανάπτυξη των παιδιών. Τόμος Α και Β. Εκδ. Τυπωθήτω Δαρδανός, Αθήνα, 2002. Γαλανάκη Ε. Θέματα Αναπτυξιακής ψυχολογίας. Εκδ. Ατραπός, Αθήνα, 2003. Κοντοπούλου Μ. Η μετάβαση από το σπίτι στο σχολείο. Εκδ Προμηθεύς, Θεσσαλονίκη, 1996. Κουγιουμτζάκης Γ. (Επιμ. Εκδ.) Πρόοδος στην αναπτυξιακή ψυχολογία των πρώτων χρόνων. Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο, 2001. Ρεϊμόν-Ριβιέ Μπ. Η κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού. Εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα, 2004. Φρόϋντ Σ., Ραϊχ Β., Γιούνγκ Κ. Η σεξουαλική διαφώτιση του μικρού παιδιού. Εκδ. Επίκουρος, Αθήνα, 1991. Χατζηχρήστου Χ. Κοινωνική και συναισθηματική αγωγή στο σχολείο. Εκπαιδευτικό υλικό Ι. Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Εκδ. Τυπωθήτω Δαρδανός, Αθήνα, 2011. Κουρκούτας Η. Παιδιά με προβλήματα συμπεριφοράς. Παρεμβάσεις στο πλαίσιο της οικογένειας και του σχολείου. Εκδ. Τόπος, Αθήνα, 2011. Καλαντζή-Αζίζη Α., Μπεζεβέγκης Η. (επιμ. εκδ.) Ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων. Εκδ. Ελληνικά Γράμματα. Αθήνα,2000. Μοκό Ζ. Ψυχανάλυση και εκπαίδευση. Εκδ. Καστανιώτης, Αθήνα, 1997.
Last Update
14-03-2024